הממשלה החליטה לקדם בניית 3,000 יחידות דיור ביהודה ושומרון באמצע המלחמה, ובממשל ביידן כועסים - וחוזרים להגדיר את ההתנחלויות כ"לא חוקיות".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
חוזר להגדרה ההיסטורית. בלינקן
(צילום: שמוליק דודפור)
3 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
"עמדה עקבית של ממשלים רפובליקניים ודמוקרטיים". קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר הערב (יום שישי) כי הוא "מאוכזב" מהחלטת הממשלה, והדגיש כי "ההתנחלויות לא מועילות לשלום מתמשך - והן גם לא עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי. הממשל שלנו שומר על התנגדות נחרצת להרחבת ההתנחלויות, שרק מחלישות - ולא מחזקות - את ביטחון ישראל".
בלינקן, ששוהה בבואנוס איירס, סימן למעשה בדבריו חזרה למדיניות ההיסטורית של ארה"ב - אחרי שקודמו בתפקיד, מייק פומפאו, הודיע בנובמבר 2019 שוושינגטון לא רואה עוד בהתנחלויות כמנוגדות לחוק הבינלאומי. להצהרת בלינקן הצטרף גם דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, שהבהיר גם הוא שבנייה בהתנחלויות "לא עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי". לדבריו, "אנו פשוט מאשרים מחדש את המסקנה הבסיסית בנושא. זו עמדה שהייתה עקבית לאורך כהונתם של מגוון ממשלים רפובליקניים ודמוקרטיים. אם יש ממשל שלא היה עקבי בנושא, זה הממשל הקודם".
לצד זאת, חזר קירבי גם על כך שארה"ב לא תומכת במבצע ישראלי ברפיח, אלא אם תוצג תוכנית להבטחת שלומם של האזרחים שם. הוא גם התייחס לתוכנית "היום שאחרי" שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבינט, וכוללת שליטה ביטחונית ישראלית ברצועת עזה. לדברי קירבי, לצד העובדה שחמאס לא יכול להישאר בשלטון בעזה, גם לא יכול להיות "כיבוש ישראלי" שם. הוא הדגיש: "אנו מאוד עקביים לגבי עמדתנו על איך רצועת עזה צריכה להיראות אחרי המלחמה, וזה לא השתנה. לא נהיה 'ביישנים' בכל הנוגע להבהרת עמדתנו מול הישראלים".

התוכנית לבניית 3,000 יחידות חדשות ביו"ש

שגריר בריטניה בישראל סיימון וולטרס גינה את קידום הבנייה בהתנחלויות גם כן, ואמר כי היא "מדאיגה מאוד". לדבריו, "ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי, ומקשות על התקדמות לקראת פתרון הסכסוך הזה".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
קידום בנייה אחרי שבעה חודשים. סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
ההחלטה על בניית היחידות, נזכיר, התקבלה אתמול בדיון בהשתתפות נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
לפי ההחלטה שהתקבלה, מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי תכונס לאישור יחידות הדיור, ובהודעה מטעם לשכת שר האוצר נמסר כי יאושרו כ-2,350 יחידות דיור במעלה אדומים, כ-300 יחידות דיור בקידר ו-694 יחידות דיור באפרת. "יידע כל מחבל שזומם לפגוע בנו שכל הרמת יד נגד אזרחי ישראל תיענה במכת מוות והשמדה ובהעמקה של אחיזתנו הנצחית בארץ ישראל כולה", נכתב בהודעה. עם זאת, אין עדיין תאריך לכינוס המועצה, וגם התוכניות שיאושרו לא נקבעו סופית.
מהודעת שר האוצר משתמע שכינוס המועצה ייעשה כתגובה על הפיגוע אתמול בבוקר ליד מעלה אדומים, שבו ניצלו שלושה מחבלים מאזור בית לחם את הפקקים בשעות הבוקר - ופתחו באש לעבר נהגים ונוסעים בכביש 1 העמוס. בפיגוע נרצח מתן אלמליח בן ה-26, ונפצעו עוד שישה בני אדם. שני מחבלים חוסלו בזירה, ואחר נוטרל ופונה לבית החולים.
כבר לפני כשלושה שבועות נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמים בהתיישבות מקדמים את כינוסה של מועצת התכנון העליונה, כדי להאיץ אישור אלפי יחידות דיור - אחרי שבעה חודשים ללא בנייה, ולמרות המלחמה המנהלת והמתיחות הגוברת. מועצת התכנון, נציין, התכנסה בפעם האחרונה ביוני אשתקד, ולפי הסיכום שגובש בעבר בין נתניהו לראשי ההתיישבות, המועצה אמורה להתכנס בין שלוש לארבע פעמים בשנה. הכינוס היה צריך להתקיים מיד אחרי החגים, אך נדחה בעקבות פרוץ המלחמה.
אם אכן תאושר בנייה חדשה בהתנחלויות, הדבר צפוי להיעשות חרף התנגדות מצד ארה"ב - וחרף האפשרות שהדבר יגדיל עוד יותר את התסכול של ממשל הנשיא ג'ו ביידן מישראל, שכבר מביע ביקורת הולכת וגוברת כלפיה בעקבות התמשכות המלחמה בעזה. בשבועות האחרונים דווח גם כי ארה"ב שוקלת דרכים לקדם הקמת מדינה פלסטינית חרף התנגדות נתניהו, וכי היא בוחנת גם אפשרות של הכרה במדינה פלסטינית. הדיווחים על המהלך שנשקל הביאו להחלטה הצהרתית השבוע בכנסת נגד הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית ללא משא ומתן מול ישראל.
כינוס המועצה מגיע גם כשברקע המתיחות הרבה ביו"ש לאורך חודשי המלחמה - והחשש במערכת הביטחון מהסלמה של ממש בחזית הזו ברמדאן, שצפוי להתחיל בעוד כשבועיים. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, והשנה ביתר שאת – בעקבות המלחמה בעזה.