דרום אפריקה הגישה תביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, ומאשימה אותה בביצוע רצח עם בעזה. מחר (שישי) ב-14:00 ימסור בית הדין את החלטתו בנוגע לבקשת דרום אפריקה לפרסם צו להפסקת הלחימה, והיום פרסם "ניו יורק טיימס" כיצד ישראל מנסה להפריך את הטענות נגדה.
3 צפייה בגלריה
משרד המשפטים ומשרד החוץ בהאג
משרד המשפטים ומשרד החוץ בהאג
אנשי משרד המשפטים ומשרד החוץ בהאג
לפי "ניו יורק טיימס", הצוות המשפטי של ישראל העביר לבית המשפט מסמכים סודיים של ממשלת ישראל וראשי צה"ל. לפי הפרסום, ישראל הסירה את הסיווג הביטחוני מיותר מ-30 מסמכים שכוללים פקודות חשאיות של הממשלה וראשי צה"ל, והעבירה אותם להאג.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב שאותן פקודות חשאיות הועברו להאג כדי להוכיח שישראל לא ביצעה רצח עם בפלסטינים - אלא השקיעה מאמצים כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים עזתים ככל שניתן.
חלק מרכזי בתביעה הדרום אפריקנית מסתמך על הצהרות לוחמניות של שרים וחברי כנסת, שלטענתה מוכיחים כי מטרתה של ישראל הייתה לבצע רצח עם בעזה. חלק מקו ההגנה הישראלי הוא להוכיח שההנהגה המדינית והצבאית לא מתחשבת באותן אמירות, ומקבלת החלטות שונות.
3 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
נתניהו במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר
(צילום: יריב כץ)
בין המסמכים שהציגה ישראל, והועברו ל"ניו יורק טיימס", נמצאים סיכומים של ישיבות קבינט מסוף אוקטובר. בסיכומים נכתב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה בישיבות הקבינט להעביר סיוע לעזה, ולספק לה דלק ומים. יש לציין כי הנחייתו של נתניהו, כפי שמופיעה במסמכים, סותרת את הצהרותיו בתחילת נובמבר - אז הבטיח שללא שחרור חטופים לא ייכנס דלק לרצועה.
עוד נכתב כי בסוף אוקטובר הנחה נתניהו את הממשלה לבדוק את האפשרות שגורמים חיצוניים יקימו בתי חולים שדה כדי לטפל בנפגעים הפלסטינים, וישלחו "אוניית בית חולים" לחופי עזה.
3 צפייה בגלריה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה במהלך המלחמה
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי לפי אחד המסמכים המסווגים שהועברו להאג, בנובמבר הדגיש נתניהו שוב ושוב כי יש להגדיל משמעותית את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה. במסמך אחר נכתב: "מומלץ להגיב בחיוב לבקשת ארה"ב לאפשר הכנסה של דלק" לרצועה.
בנוסף הציגה ישראל לבית הדין הבינלאומי חילופי מיילים בין קצינים בצה"ל לעובדי סיוע, שלטענתה מוכיחים את המאמצים להעביר לעזתים מזון, תרופות וחיסונים במהלך המלחמה.