היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, הורה למשטרה לעצור את השימוש בתוכנת NSO - למעט באירועים מצילי חיים - עם הקמת ועדת הבדיקה על-ידי המשנה ליועמ"ש עמית מררי. הצוות של מררי, נזכיר, עובד אמנם על מאות צווים להאזנות סתר – אך גם בקואליציה וגם באופוזיציה קראו היום (שני) להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשה, שנחשפה לראשונה בכלכליסט, על אף שהשר לביטחון הפנים הורה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בנושא.
3 צפייה בגלריה
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט
(צילום: דויד ווייל, לע"מ)
שר האוצר אביגדור ליברמן קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית: "אם הדברים נכונים - מדובר ברעידת אדמה בדרגה 9 בסולם ריכטר", אמר ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, והוסיף: "שוחחתי עם מזכיר הממשלה ואמרתי שאדרוש ביום ראשון להקים ועדת חקירה ממלכתית. צריך להביא שופט או שופטת בדימוס, חייבים לחקור את כל הנסיבות והממצאים וצריך להגיע למסקנות ברורות - לא לטייח כמו שהיה בפרשת האזנות הסתר".
גם יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ יריב לוין, קרא להקים ועידת חקירה ממלכתית. נדרשת כאן חקירה מיידית, מעמיקה, עצמאית ובלתי תלויה. יש היום במדינת ישראל אדם אחד שמקובל על כל חלקי העם - כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג. אני פונה לכלל חברי הכנסת, מסיעות הקואליציה והאופוזיציה כאחד: בואו נפנה כאיש אחד לנשיא המדינה ונציע כי הוא ביחד עם נציג מוסכם של סיעות הקואליציה ונציג מוסכם של סיעות האופוזיציה ימנו את הוועדה שתחקור את השימוש בתוכנות הריגול", אמר לוין.


בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס היום בפעם הראשונה לפרשה. "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים - חמורים מאוד", אמר. ראש הממשלה הוסיף: "הכלי הזה (פגסוס), וכלים דומים, הם כלים חשובים מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל'פישינג' רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה".
הפרשה החלה לפני כשלושה שבועות בתחקיר של תומר גנון, בו נחשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול הישראלית של NSO כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה. בין היעדים שגנון ציין היו ראשי מחאת "הדגלים השחורים", עובדים בחברה ממשלתית ומתנגדים למצעד הגאווה. התוכנה פגסוס, שגם כך לא זכתה ליחסי ציבור טובים אחרי ששימשה משטרים אפלים כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר, הופעלה על ידי חטיבת סיגינט של משטרת ישראל גם כדי לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן.
הבוקר, פרסם גנון כי מנכ"לים, ראשי ערים, פעילי מחאה, בן של ראש ממשלה: כל אלו היו חלק מההדבקה ההמונית בפגסוס. "פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה, מנהלי חברות ענק, ראשי ערים ואפילו יועצי ראש הממשלה לשעבר ובנו אבנר - כולם היוו מטרה של המשטרה, שהשתילה להם בטלפון תוכנת מעקב של NSO ושלפה מידע אישי. הכול לפני פתיחת חקירה וללא אישור חוקי". "הכלי", למעשה, הפך לאחד הכלים השמישים ביותר בידי המשטרה לאיסוף מודיעין על המוני אנשים.
המעקב באמצעות תוכנת ריגול אחר פעילי מחאת בלפור נחשף בתחקיר כלכליסט לפני שבועיים. כעת, נחשף כי בפגסוס הודבקו, בין היתר, גם ניידים של ראשי מחאת "הנכים הופכים לפנתרים", קבוצת נכים שפועלת מאז 2017 למען השוואת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, ובכמה הפגנות שארגנה נחסמו כבישים ומסילות רכבת.
3 צפייה בגלריה
רוני אלשיך, יוחנן דנינו, יעקב שבתאי, בנצי סאו, מוטי  כהן, עמר בר לב, גלעד ארדן, אמיר אוחנה, יצחק אהרונוביץ, NSO
רוני אלשיך, יוחנן דנינו, יעקב שבתאי, בנצי סאו, מוטי  כהן, עמר בר לב, גלעד ארדן, אמיר אוחנה, יצחק אהרונוביץ, NSO
רוני אלשיך, יוחנן דנינו, יעקב שבתאי, בנצי סאו, מוטי כהן, עמר בר לב, גלעד ארדן, אמיר אוחנה, יצחק אהרונוביץ, NSO
עוד עלה מהתחקיר שפורסם היום בכלכליסט כי האנליסטים ישבו וחיטטו בהתכתבויות, באפליקציות, במיילים, ביומנים. והם גם האזינו. המידע עבר בהמשך ליס"מים (יחידות סיור) או ליחידות עיקוב של המחוזות השונים, והכול תחת חיסיון על הדרך שבה הושג המידע. ההסבר היה לרוב: "מקור חד פעמי" או "מידע אגבי". משמעות ההסבר היא שהמשטרה הייתה לכאורה פסיבית בהשגת המידע. "מישהו" פשוט מסר לה אותו. המידור ביחידת הסיגינט חסם את חשיפת השיטה, ובהמשך הדרך איש לא שאל, או שהורגל לא לשאול, איך בכלל השיגה היחידה את המידע.