המחוקק הרפובליקני ג'ורג' סנטוס נבחר בנובמבר לראשונה לבית הנבחרים האמריקני. אחרי בחירתו נחשף כי סנטוס בן ה-34 זייף חלקים גדולים מהביוגרפיה שלו, ובמהלך קמפיין הבחירות בניו יורק התגאה בהישגים שלא היו ולא נבראו. סנטוס הודה בחודש שעבר שהוא זייף את קורות החיים שלו, אך לפי שעה לא נענה לקריאות של הדמוקרטים - וגם של חברים במפלגתו - להתפטר מהקונגרס.
שני מכרים של סנטוס סיפרו אתמול (יום ד') לרויטרס כי חבר הקונגרס הטרי התחרה בעבר בתחרויות דראג בברזיל, והשתתף בהן כדראג קווין עם שם הבמה "קיטארה". סנטוס, שנולד למהגרים ברזילאים, הוא הומו מוצהר - אך מחזיק בדעות שמרניות, גם בנושאים שנוגעים לקהילת הלהט"ב.
4 צפייה בגלריה
ג'ורג' סנטוס רפובליקני שנבחר לקונגרס זייף את קורות החיים
ג'ורג' סנטוס רפובליקני שנבחר לקונגרס זייף את קורות החיים
ג'ורג' סנטוס. זייף את הביוגרפיה שלו במהלך הקמפיין שבסופו נבחר לראשונה לקונגרס
(צילום: AP)
ברזילאי בן 58 סיפר לרויטרס שהוא התיידד עם סנטוס ב-2005, במצעד הגאווה הראשון שנערך בעיר ניטרוי שבפרברי ריו דה ז'ניירו. לפי הברזילאי, דראג קווין בשם הבמה "יולה רושארד", ההיכרות עם סנטוס הייתה כשסנטוס הופיע במצעד בבגדי אישה.
ב-2005 סנטוס הגיע למצעד הגאווה בניטרוי "בשמלה שחורה פשוטה", אך שלוש שנים לאחר מכן "הוא חזר לניטרוי עם הרבה כסף" ולבש שמלה ורודה ראוותנית. לפי אותו ברזילאי סנטוס השתתף ב-2008 בתחרות יופי לדראג, ולא זכה. "הוא מאוד השתנה, אבל תמיד היה שקרן", הוא סיפר לרויטרס. "הוא תמיד היה אדם עם חלומות גדולים". ברזילאי נוסף מניטרוי שהכיר את סנטוס סיפר שהוא השתתף בכמה תחרויות דראג, ורצה להיות "מיס ריו דה ז'ניירו הגאה".
4 צפייה בגלריה
 ג'ורג' סנטוס מחוקק רפובליקני ב ארה"ב השתתף בתחרויות דראג ב ברזיל
 ג'ורג' סנטוס מחוקק רפובליקני ב ארה"ב השתתף בתחרויות דראג ב ברזיל
התמונה של "יולה רושארד" ו"קיטארה"
בתגובה לפרסום אמר היום סנטוס כי "הטענות שאני דראג קווין או 'שהופעתי' כדראג קווין שקריות לחלוטין". הוא הוסיף כי הוא לא ייתן לטענות הללו להסיח את דעתו או להבהיל אותו. בקרב המפלגה הרפובליקנית הביקורת על הופעות דראג גוברת עם הזמן, והשמרנים טוענים שהן מזיקות לילדים.
לפי רויטרס, סנטוס עשה היסטוריה במפלגה הרפובליקנית - הוא ההומו המוצהר הראשון שזכה במושב בבית הנבחרים מבלי שכיהן בו בעבר. עם זאת, בנושאים חברתיים רבים הוא מציג את עצמו כשמרן למדי. סנטוס תומך בין השאר בחוק "אל תגיד גיי" בפלורידה, שאוסר על דיונים בכיתה על נטיות מיניות וזהות מגדרית - חוק שנתפס על-ידי מתנגדיו כאנטי-להט"בי.
4 צפייה בגלריה
ג'ורג' סנטוס מחוקק רפובליקני בית הנבחרים קונגרס ארה"ב
ג'ורג' סנטוס מחוקק רפובליקני בית הנבחרים קונגרס ארה"ב
"הוא תמיד היה שקרן", סיפר אחד ממכריו בברזיל
(צילום: רויטרס)
באוקטובר, לפני הבחירות בניו יורק, הגיב סנטווס לביקורת על התמיכה שלו בחוק "אל תגיד גיי" בפלורידה ואמר: "אני הומו מוצהר, ובעשור האחרון מעולם לא הייתה לי בעיה עם הזהות המינית שלי, ואני יכול לומר לך ולהבטיח לך, שאני תמיד אתמוך בחברים מקהילת הלהט"ב".

השקרים של סנטוס

בקורות חייו של סנטוס נכתב שהוא סיים ב-2010 את לימודי הכלכלה במכללה היוקרתית "ברוך קולג'" בניו יורק, ובהמשך עבד בשניים מהבנקים המובילים בוול סטריט: סיטיגרופ וגולדמן סאקס. בתחקיר של ניו יורק טיימס, שבחן את הרזומה המרשים של סנטוס (רזומה שסנטוס התגאה בו בקמפיין), נכתב שנציגים משני הבנקים נשאלו עליו – ובתום בדיקה אמרו שאין תיעוד שהוא עבד אצלם. בנוסף אין שום הוכחה שסטודנט ששמו ג'ורג' סנטוס סיים את לימודיו ב"ברוך קולג'" ב-2010.
"לא סיימתי את הלימודים בשום מוסד להשכלה גבוהה", הודה סנטוס בסוף דצמבר. "אני נבוך ומצטער על ייפוי הרזומה שלי. אני מודה בזה. אנחנו עושים דברים מטופשים בחיים". בנוסף הודה הפוליטיקאי הרפובליקני הצעיר כי הוא לא עבד בסיטיגרופ ובגולדמן סאקס. הוא ציין שחברת השקעות שבה היה סגן הנשיא הייתה בקשרים עסקיים עם שתי החברות האלה.
4 צפייה בגלריה
ג'ורג' סנטוס רפובליקני שנבחר ל קונגרס ב ארה"ב האשמות שזייף את קורות ה חיים
ג'ורג' סנטוס רפובליקני שנבחר ל קונגרס ב ארה"ב האשמות שזייף את קורות ה חיים
"אני לא פושע", אמר סנטוס כשהתנצל על זיוף הקו"ח
(צילום: AFP )
באתר הקמפיין של סנטוס נכתב שהוא נכד ליהודים ש"ברחו מרדיפת היהודים באוקראינה, התיישבו בבלגיה ונמלטו פעם נוספת מרדיפה במלחמת העולם השנייה". בראיון שבו התנצל על זיוף קורות חייו אמר סנטוס שסבתו הייתה יהודייה והתנצרה והצהיר שמעולם לא טען כי הוא בעצמו יהודי.
סנטוס רץ לראשונה לקונגרס ב-2020 והפסיד. ב-2022 ניצח את יריבו הדמוקרטי בניו יורק, במחוז בחירה שכולל חלקים מקווינס ולונג איילנד. "סנטוס שיקר למצביעים במחוז הבחירה שלו", אמר רוברט זימרמן, יריבו הדמוקרטי. "הוא הפר את אמון הציבור כדי לזכות במשרה ציבורית ולא מגיע לו לייצג את לונג איילנד וקווינס". הדמוקרט אמר שסנטוס "לא כשיר לתפקיד ציבורי וצריך להתפטר", והוסיף שוועדת האתיקה של בית הנבחרים צריכה לחקור אותו, וגם ועדת הבחירות הפדרלית.
"אני לא פושע", אמר סנטוס לניו יורק פוסט כשהודה ששיקר לגבי קורות החיים שלו, והצהיר כי בכהונתו בקונגרס הוא מתכוון לקיים את ההבטחות לבוחרים בקמפיין שניהל בניו יורק.