מפגינים באיראן הציתו אמש (חמישי) אש במתחם ביתו הישן של מנהיג המהפכה האיסלאמית ומייסד הרפובליקה האיסלאמית של איראן, רוחאללה חומייני. כך דיווחו רשת BBC בפרסית והאתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית וזוכה למימון סעודי. לפי הדיווחים, עדיין לא ברור אם נגרם נזק לביתו הישן של חומייני, שנמצא בעיירה חומיין שבמערב איראן.
7 צפייה בגלריה
מפגינים הציתו אש סמוך לביתו של חומייני, מייסד הרפובליקה האיסלאמית של איראן
מפגינים הציתו אש סמוך לביתו של חומייני, מייסד הרפובליקה האיסלאמית של איראן
אש מאחורי הקשתות שמקיפות את הבית. חומיין, אמש
(מתוך טוויטר)
7 צפייה בגלריה
מפגינים הציתו אש סמוך לביתו של חומייני, מייסד הרפובליקה האיסלאמית של איראן
מפגינים הציתו אש סמוך לביתו של חומייני, מייסד הרפובליקה האיסלאמית של איראן
(מתוך טוויטר)
7 צפייה בגלריה
איראן אייתוללה רוחאללה חומייני פרויקט 40 שנה למהפכה האיסלאמית באיראן אייל
איראן אייתוללה רוחאללה חומייני פרויקט 40 שנה למהפכה האיסלאמית באיראן אייל
(צילום: gettyimages)
המבנה שבו הוצתה אש משמש כיום מוזיאון לזכרו של חומייני, ונחשב למקום מועדף לכינוסים של תומכי המשטר האיראני. התקשורת הממלכתית באיראן לא דיווחה על האירוע עד כה. בחלק מהסרטונים שפורסמו, נראית אש בוערת מאחורי הקשתות במתחם המוזיאון.
הפגנות התקיימו אמש בערים נוספות. השבוע מלאו חודשיים למותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה. במחאה על מותה קוראים ההמונים להפלת המשטר ודורשים חירות וזכויות לנשים. מדובר באחד האתגרים המשמעותיים ביותר שאיתם התמודד המשטר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. בחודשיים האחרונים הוא מנסה לדכא את המחאה, שהתפשטה לכל מחוזות המדינה, והגיש כתבי אישום נגד יותר מ-2,000 מפגינים. לפי דיווחים, יותר מ-200 בני אדם כבר נהרגו באירועי המחאה.
7 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני, שמותה הצית את ההפגנות
(צילום: רויטרס)
ההפגנות השבוע התקיימו בסימן "אבאן המדמם" – "נובמבר המדמם", שם שנתנו האיראנים לדיכוי ההפגנות שנערכו בשנת 2019 בעקבות עליית מחירי הדלק, אז לפי ארגוני זכויות אדם הרגו כוחות הביטחון של איראן יותר מ-1,000 בני אדם.
שר החוץ של טהרן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, טען אתמול כי ישראל והמודיעין המערבי מתכננים לחולל באיראן מלחמת אזרחים. "שירותי ביטחון שונים, ישראל וכמה פוליטיקאים מערביים שמתכננים מלחמת אזרחים, הרס והתפוררות של איראן, צריכים לדעת שהיא לא לוב או סודן", אמר שר החוץ האיראני. הוא הוסיף כי "איראן לא תיפול אל מול התוכניות האלה".
טענות דומות השמיע אתמול מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, שאמר כי איראן עומדת בפני "מזימה" זרה, שבה לוקחות חלק ישראל, ארה"ב וסעודיה. לטענתו, "הן מתכוננות להילחם באל, בנביא שלו ובשהידים שלו".
7 צפייה בגלריה
הפגנה בטהרן, אירן
הפגנה בטהרן, אירן
כתבי אישום הוגשו נגד יותר מ-2,000 מפגינים. הפגנות בטהרן
(צילום: AP)
לפי ארגוני זכויות אדם, אתמול נהרגו באיראן שני מפגינים בעיר סנהדג' ומפגין אחר נהרג בעיר בוקאן. במקביל, התקשורת הממלכתית של איראן דיווחה כי בהפגנות בסנהדג' נדקר למוות קצין משטרה. בתיעוד שפורסם מסנהדג' נשמעו המפגינים קוראים "מוות לדיקטטור" בעודם נושאים לפידים, וקוראים קריאות לעבר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי.
בעיר משהד שבצפון-מזרח איראן, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איראן אירנא, נדקרו אתמול למוות שני אנשי בסיג' ונפצעו שלושה נוספים. לפי הדיווח האיראני, אנשי הבסיג' ניסו למנוע מ"פורעים" לאיים על בעלי חנויות בעיר.

"סוף לדיקטטורה? זה צריך להתחיל מצעירים כמוני"

ב"ניו יורק טיימס" פורסם אמש ריאיון עם מסעוד, מפגין איראני שנפגע מכדורי ברזל שירו כוחות הביטחון האיראניים בהפגנות בטהרן. הוא שב לביתו מדמם, ואביו דרש ממנו שיפנה לבית חולים – אולם הוא חשש שייכלא. לפני חמישה שבועות הוא הצליח לברוח מאיראן בסיוע המפלגה הכורדית האיראנית "קומלה", והגיע לעיר סולימאניה במחוז כורדיסטן בעיראק.
מסעוד אמר ל"ניו יורק טיימס" כי החליט לצאת לרחובות למרות שהוריו תומכים במשטר, ולא סיפר להם על כך. "אחרי שמהסא נהרגה התחלתי לראות את כל העוני והמצב הרע באיראן. החלטתי שסגנון החיים הזה צריך להסתיים", אמר. אחרי שעזב את ביתו מבלי להיענות לאביו שביקש ממנו ללכת לבית חולים, הוא נלקח על ידי חבריו לרופא שמטפל בחשאי במפגינים, ושם נמצא כי כדורי ברזל קטנים נותרו בכל חלקי גופו.
7 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
מפגינים הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
"הגיע הזמן שהדיקטטורה שהרסה חיים של 80 מיליון אנשים תיגמר". מפגינים בעיר כראג'
(צילום: AFP)
יממה אחרי שעזב, כך הוא סיפר, אימו אמרה לו שקציני המשטר האיראני חיפשו אחריו. היום, כשהוא בסולימאניה, הוא מפחד לצאת מהמבנה שבו הוא שוהה מחשש לנוכחות סוכנים איראנים. את השפה הערבית הוא לא יודע, וגם את העיר הוא לא מכיר. כשנשאל אם ההקרבה הייתה שווה את התוצאות, עלו דמעות בעיניו. "אני הרוס מהשאלה. אני לא יודע אם לבכות או מה להגיד. איבדתי כל מה שהיה לי. אין לי משפחה ואין לי מדינה". אחר כך אמר שלמרות המחיר – הוא מרגיש שהוא היה שווה את זה.
"הגיע הזמן שהדיקטטורה שהרסה את חייהם של 80 מיליון אנשים תיגמר", הוא אמר. "זה צריך להתחיל מאנשים צעירים ואמיצים כמוני".

מתקפת טרור וירי ברציף רכבת תחתית

ביום רביעי פורסמו ברשת סרטונים מתחנת רכבת תחתית בטהרן. באחד מהם נראו מפגינים מציתים חיג'אב על הרציף וקוראים להפלת חמינאי. בסרטון נוסף תועדו שוטרים מכים נוסעים בקרון רכבת, ובסרטון שלישי נראו אנשים רצים על הרציף, לפי הדיווחים מכיוון שכוחות הביטחון פתחו באש לעברם.

איראן דיווחה ביום רביעי האחרון על "מתקפת טרור" במחוז חוזסטאן בדרום-מערב המדינה, שבה נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו חמישה נוספים. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי שני חמושים פתחו באש מרכב חולף בשוק של העיר עיזה, ולפי סוכנות הידיעות ISNA, הרגו אישה, ילד ושני מתנדבי בסיג'. בחוזסטאן חיים תושבים רבים מהמיעוט הערבי, שהצטרף גם הוא לגל המחאה שסוחף את איראן כבר חודשיים. בחודש שעבר נהרגו 15 בני אדם בפיגוע של דאעש במקדש בעיר שיראז, ועוד עשרות נפצעו.
השבוע הודיעה איראן לראשונה על עונשי מוות שנגזרו על מפגינים בגל המחאה הנוכחי. ביום ראשון האחרון דווח על עונש מוות ראשון, וביום שלישי דווח על עונש מוות שני. למחרת מסרה מערכת המשפט שעוד שלושה נאשמים יוצאו להורג על מעשיהם. אחד מהם הורשע בדריסת שוטרים ובהריגת אחד מהם. השני הורשע בדקירת שוטר, והשלישי ניסה לחסום את התנועה ו"להפיץ טרור" - כך לפי מערכת המשפט של איראן.
בארגון זכויות האדם Iran Human Rights מעריכים כי עוד 15 מפגינים לפחות נאשמים בעבירות שהרשעה בהן תשלח אותם לעונש מוות. המפגינים שכבר נידונו למוות הורשעו ב"שחיתות על פני האדמה" ובכך שהם "אויבי אללה". עוד חמישה מפגינים נשפטו השבוע לעונשי מאסר של חמש עד עשר שנים.