2 צפייה בגלריה
כנס חירום נגד מכירת החיסול של מערכת החינוך בכנסת
כנס חירום נגד מכירת החיסול של מערכת החינוך בכנסת
כנס החירום נגד העברת הסמכויות למעוז
(צילום: יואב דודקביץ')
הסמכויות של שר החינוך בממשלה החדשה הצטמצמו מהסכם קואליציוני אחד לשני. נכון לעכשיו, תנותק מהמשרד היחידה לתוכניות חיצוניות ותועבר לאחריות יו"ר נעם אבי מעוז, החברה למתנ"סים תעבור לאחריות ש"ס, האחריות על מינוי מועצת החינוך הממלכתי-דתי תהיה בידי יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והיחידה לתרבות יהודית תעבור לאחריות חברת הכנסת אורית סטרוק.
במשרד החינוך מודאגים מהפיצול. הם חוו מקרה דומה כשמנהל חברה ונוער, היחידה לתרבות יהודית והמועצה להשכלה גבוהה הועברו לאחריות זאב אלקין, שהיה שר המים וההשכלה הגבוהה, אבל קיוו שזה היה רק אירוע חד פעמי. "מפרקים את המערכת, אנחנו לא יודעים איך זה ייגמר", אמרו עובדים במשרד. "יש תחושה של בלבול, חוסר יציבות וחוסר ודאות, ובמצב כזה אי אפשר להוביל תוכניות ארוכות טווח. מאכזב שמתייחסים למשרד כל כך חשוב כאל מטבע עובר לסוחר. המערכת עדיין לא השתקמה והתאוששה מפגעי הקורונה והשלכותיה וצריך לייצב אותה". לדבריהם, כרגע יש יותר שאלות מתשובות - ולא ברור איך ייראה הממשק בין המשרד ליחידות שנותקו ממנו.

היחידה לתוכניות חיצוניות - האחראי: מעוז

היחידה חולשת על 22,000 תוכניות חיצוניות המופיעות במאגר משרד החינוך. בתי ספר יכולים לתקצב או לסבסד תוכניות באמצעות הסכום שמועבר אליהם מהמשרד.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
נתניהו ומעוז
הניתוק יקשה במיוחד בכל הקשור בשירותים שאותם רשאים בתי הספר לרכוש וקשורים לניהול בתי הספר, למשל במימון מדריכים שתפקידם להדריך את המורים: לא ברור למי יפנו המנהלים אם תתעורר בעיה - לממונים על תוכניות הלימוד במשרד החינוך, או לאנשיו של אבי מעוז? שאלה נוספת שנותרה פתוחה היא האם ישונו הקריטריונים לצורך מתן עדיפות בתקצוב לתוכניות הקשורות ביהדות האורתודוכסית על פני זו הרפורמית-פלורליסטית.

המועצה לחינוך ממלכתי-דתי - האחראי: סמוטריץ'

במסגרת ההסכם הקואליציוני עם הליכוד, סמוטריץ' יקבל את הסמכות למנות את חברי מועצת החמ"ד - המועצה לחינוך ממלכתי־דתי, סמכות שהייתה עד היום בידיו של שר החינוך.
מועצת החינוך הממלכתי-דתי היא גוף המייעץ לשר החינוך. לחברי המועצה אין סמכויות שיכולות להשפיע על התכנים במקצועות הליבה, אך השר מחויב להיוועץ בה בנוגע למינוי ראש מנהל החינוך הממלכתי-דתי, וכן במינויי מפקחים ומנהלים.
חברי המועצה הנוכחית מונו לפני כחצי שנה בידי שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון, ואורך הקדנציה שלהם הוא ארבע שנים לפי החוק. במערכת החינוך הממלכתית חוששים שהעברת הסמכויות לסמוטריץ' תוביל קו שמרני במועצה. מנגד, יש הסבורים כי משמעות הסמכויות היא סימבולית-הצהרתית, וכי לא יהיו להן השלכות מעשיות.
"במקום שהחינוך יהיה מחוץ לפוליטיקה, הופכים את המועצה המייעצת להכי פוליטית שיש, וכלי להתוויית סממנים בגוון אחד בלבד – במקום שיכיל את שלל הגוונים של החינוך הממלכתי וכלל האוכלוסייה שבו", אומרת עו"ד אודליה שינדרוף כהן, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית וחברה בצוות הממלכתי-דתי בהנהגה.
"החשש הוא שבאמצעות המועצה הקו יהיה יותר קיצוני, ופחות מכיל ומקבל את שאר גווני החינוך הממלכתי-דתי", היא מוסיפה. שמואל שטח, מנכ"ל נאמני תורה ועבודה, הסביר כי מועצת החמ"ד הוקמה בימי קום המדינה על מנת לשמור על עצמאות פדגוגית ומקצועית כנגד השפעות פוליטיות. בהתאם, היא מתמנה לארבע שנים, ולא ניתן לפזרה לפני כן.
אולם, שטח מוטרד מעצם העיסוק הפוליטי בחינוך והמסר הנובע מכך. "העיסוק הפוליטי המנכס את החינוך הדתי למפלגה מסוימת חוטא למטרות המועצה, ומפר איזונים שאינם בריאים למערכת מקצועית שאמורה לשרת את כלל התלמידים הדתיים בישראל", אמר.

החברה למתנ"סים - האחראי: דרעי

החברה למתנ"סים מנוהלת כאנטומיה וממונה על החינוך הבלתי פורמלי, אחראית על "סל תרבות" ומפעילה גני ילדים, צהרונים, חוגים בשעות אחר הצהריים ואת תוכנית היל"ה לחינוך בני נוער שנשרו מהלימודים. התקציב לכך הוא 900-800 מיליון שקלים בשנה.
לפי גורמים בחברה, כיום המעורבות של שר החינוך מסתכמת במינוי יושב ראש הדירקטריון, שמתווה בעצמו מדיניות וביצוע. החלק העיקרי של התוכניות הבלתי פורמליות פועל ברחבי המדינה כולה, אך קיימות תוכניות המותאמות לצרכי הקהילות השונות, למשל תכניות לנוער להט"בי וליהדות פלורליסטית.
הממונה החדש יוכל לתת דגשים לתוכניות המתאימות לתפיסת עולמו באמצעות תקצוב, ולהוסיף תקציבים ותוכניות לרשויות מסוימות. "באופן טבעי, מנהלי המתנ"סים יודעים היכן הלב של הפוליטיקאי הממונה ומציעים תוכניות בהתאם", הסביר גורם בחברה למתנ"סים. "למשל, בממשלה היוצאת יצרו תכניות נוספות למגזר הערבי, על רקע כניסת רע"ם לממשלה".

היחידה לתרבות יהודית - האחראית: סטרוק

היחידה ממונה על תוכניות שונות בתחום התרבות היהודית ברשויות מקומיות ובבתי ספר. מדובר ביחידה קטנה יחסית, וגם בה צפויים לחול שינויים מבחינת העדיפות התקציבית.

בתוך כך, הסערה שהתעוררה אחרי החלטת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להעניק למעוז את הסמכויות על התוכניות החיצוניות במשרד החינוך, הובילה אתמול להתכנסות נדירה של ראשי מפלגות האופוזיציה המיועדת.
"פשוט מוכרים את מערכת החינוך", אמרה יוזמת הכנס, השרה יפעת שאשא־ביטון בתחילת דבריה, והזהירה: "לא רק שמפרקים את מערכת החינוך, מעבירים חלקים מהותיים מאוד לידיים של גורמים קיצוניים עם דעות חשוכות".