ראשי האופוזיציה המיועדת בהתכנסות נדירה יחדיו - בעקבות הסערה שהתחוללה אחרי החלטת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להעניק ליו"ר נעם אבי מעוז את הסמכויות על התוכניות החיצוניות במשרד החינוך. לכנס חירום שנערך בכנסת ביוזמת שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, הגיעו גם ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער, חברי כנסת וראשי רשויות.

6 צפייה בגלריה
כנס חירום נגד מכירת החיסול של מערכת החינוך בכנסת
כנס חירום נגד מכירת החיסול של מערכת החינוך בכנסת
עצם קיום הכנס זכה לביקורת חריפה מצד הקואליציה המיועדת
(צילום: יואב דודקביץ' )
עצם קיומו של הכנס, תחת הכותרת "עוצרים את מכירת החיסול של מערכת החינוך", זכה לביקורת חריפה מצד חברי הקואליציה המיועדת - בטענה ששאשא ביטון יוזמת כנס שכזה, בעודה בתפקיד שרת החינוך. "חשבנו שרק פיסה אחת ממערכת החינוך יוצאת החוצה ומיום ליום אנחנו מבינים שמוציאים עוד יחידה ועוד יחידה ופשוט מוכרים את מערכת החינוך", אמרה שאשא ביטון בתחילת לדבריה.
"לא רק שמפרקים את מערכת החינוך, מעבירים חלקים מהותיים מאוד לידיים של גורמים קיצוניים עם דעות חשוכות, ומי שישלם את המחיר זה הילדים של כולם", הזהירה. "את תוכניות החינוך, שכוללות תוכניות במגדר, סובלנות וקבלת האחר, דו קיום, יהדות ועוד - העבירו לידי אבי מעוז, אדם קיצוני עם דעות חשוכות. זו לא פחות מקניבליזציה של משרד החינוך והפקרת הילדים של כולנו. מה שמעוז מנסה לכפות זו לא יהדות, אלא רדיקליות". שאשא ביטון פנתה למי שיחליף אותה במשרד ואמרה "אני רוצה שתצליחו, אבל אני רוצה גם שתשמיעו קול ותסרבו לטרלול הזה שקורה כאן".
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"שום דבר לא קדוש בעיניהם". לפיד
(צילום: יואב דודקביץ )
ראש הממשלה לפיד נאם מיד אחרי שאשא ביטון ואמר: "אני לא יודע מי יהיה שר החינוך הבא, אבל אני יודע מי הוא לא יהיה. הוא לא יהיה האחראי על החינוך הממלכתי דתי, כי זה הועבר לסמוטריץ׳; הוא לא יהיה אחראי על תוכניות חינוכיות חיצוניות, כי זה הועבר לאבי מעוז ולרב טאו; הוא לא יהיה אחראי על החברה למתנ"סים כי היא הועברה לידי דרעי; הוא לא יהיה אחראי על התרבות היהודית, כי זה הועבר לאורית סטרוק; הוא לא יהיה אחראי על החינוך החרדי, כי זה הועבר לחרדים. הוא אפילו לא יהיה אחראי על המינויים במועצת המורים, כי גם זה הועבר לסמוטריץ׳".
לדברי לפיד, "שר החינוך הבא של מדינת ישראל לא ינהל את מערכת החינוך. הם פירקו אותה לחתיכות מהסיבות הלא נכונות. נתניהו כל כך חלש, כל כך תלוי בהם, שכל מי שרצה משהו מיד קיבל. שום דבר לא קדוש בעיניהם. לא צה"ל, לא שלטון החוק, לא החינוך של ילדי ישראל. החינוך של הילדים שלנו לא מעניין אותם. בכל המשא ומתן המשונה והמטורלל הזה לא קם אף אחד, אף אדם בכל הקואליציה הזו, ואמר את המשפט הפשוט: אני רוצה להיות שר החינוך. אף אחד מהם לא אמר שזה החלום שלו, לחנך את ילדי ישראל, לעצב את העתיד שלהם".
יו"ר יש עתיד פנה למורים ולצוותי החינוך, ואמר להם: "אתם שומרי הסף. אתם חומת המגן הערכית של הילדים והילדות שלנו. אנחנו לא סומכים על הממשלה הזו, אבל אנחנו סומכים עליהם. ואנחנו כאן גם בשבילכם. המאבק רק התחיל. אין לנו שום כוונות לוותר".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
"אין סיכוי שנתניהו יוכל לשלוט במלאכת הפירוקים הזו". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ )
אחריו נאם שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "נתניהו חושב שהוא יפרק וימשול, אז אני אומר שאין סיכוי שהוא יוכל לשלוט במלאכת הפירוקים הנוראה הזו", אמר גנץ. "אזרחי ישראל צריכים לדרוש שירות ממשלתי ראוי ונושא החינוך צריך להיות במקום הראשון של סדר העדיפות של מדינת ישראל, כי שם מונח עתידנו".
מספר 2 שלו, שר המשפטים בהווה ושר החינוך בעבר גדעון סער, אמר בכנס ופנה לליכוד: "אני שואל את חבריי בליכוד - אתם התחרפנתם? למה להעביר לסגן שר סמכות שהיא בליבת הפעילות במשרד החינוך? מה ההיגיון בזה? זו הפגיעה הכי קשה בעיקרון של האחריות של השר, ביכולת שלו לבצע את תפקידו".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"מה ההיגיון? זו הפגיעה הכי קשה בעיקרון אחריות השר". סער
(צילום: יואב דודקביץ )
אל הכנס הגיעו גם ראשי רשויות התומכים במאבק נגד השינויים הצפויים במערכת החינוך בשל התערבותו של ח"כ אבי מעוז. בין הנוכחים - ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שטען כי משפט נתניהו משפיע על קבלת ההחלטות של ראש הממשלה המיועד: "הייתכן הדבר שמישהו יבוא ויתערב בחינוך ברשויות? הדבר שהכי מטריד אותי זה שעד הרגע לא שמענו שום צפירת הרגעה לאזן כשהכל מבעבע. מי שייתן לתהליך הזה להתקדם, יטמין מתחת לממשלה הבאה משהו מתקתק, אנחנו כראשי רשויות מחויבים לציבור שלנו, אנחנו ננטרל כל מהלך שייפגע בתושבים שלנו".
"מה אנחנו רוצים להנחיל לילדים ולילדות שלנו? ערכים קיצוניים? ערכים שמנותקים מהכלה וסובלנות? אני מחובר לשטח, זה מבעבע ברמות שכולם מפספסים. אני תקווה שראש הממשלה יעצור את הטירוף הזה. יש לו את הכוחות לעצור ולאזן. מעולם לא הייתה הוכחה ניצחת לכך שהמשפט משפיע על קבלת ההחלטות שלו. אני קורא לו, זה הזמן להתעשת", התריע שאמה הכהן.
6 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"אחרי שנה וחצי של כישלון - השמאל חוזר לקמפיין הפחדה". שלמה קרעי בדיון
(צילום: ערוץ כנסת )
חבר הכנסת מהליכוד שלמה קרעי היה החבר היחיד מהקואליציה העתידית שהגיע להשתתף בכנס. הוא פתח בטענה על ביטול לימודי התנ"ך והמורשת. "לפני 2,200 שנים ישבו אנטיוכוס ומועצת שריו וחשבו איך להשכיח תורה מישראל. 2,200 שנים אחרי וההיסטוריה חוזרת. מטשטשים את הזהות היהודית", אמר קרעי. "זו השיטה של השמאל שאין לו מה להציע. אחרי שנה וחצי של כישלון הוא חוזר לקמפיין הפחדה. יותר תנ"ך, יותר זהות יהודית, זה מה שהעם בחר בקלפי", האשים. הוא פנה לראשי רשויות: "אל תיכנעו לקמפיין ההמרדה של יאיר לפיד".
שרת החינוך שאשא ביטון ביקשה להפריך את טענת קרעי, ואמרה: "התנ"ך נשאר בדיוק כמו שהיה עם גלנט. יש בגרות חיצונית בתנ"ך, יותר מתקדמת. בתקופתו של גלנט ילדים היו צריכים לבחור מקצוע אחד מתוך ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות. יכול היה להיות מצב שבתי ספר רבים לא נבחנו בתנ"ך. הגעתי למשרד והחזרתי את המקצוע, חיזקנו את השעות שלהם. אלו אותן תוכניות שהיו בתקופת נתניהו".