חמאס הציע בתשובה שהגיש אמש (שלישי) למתווכות מולו עסקה בת שלושה שלבים - כל אחד בן 45 ימים, ובה הוא דורש בין השאר נסיגה של צה"ל מרצועת עזה, ולצד זאת גם שחרור של 1,500 אסירים פלסטינים - מהם 500 שעליהם נגזרו עונשי מאסר עולם. את 500 האסירים דורש חמאס לבחור בעצמו.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
נתניהו, סינוואר וראש ממשלת קטאר. בלב הדרישות - נסיגה ישראלית מהרצועה
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS, דנה קופל, רויטרס)

לפי טיוטה שהגיש ארגון הטרור, שפורסמה בסוכנות הידיעות רויטרס, במהלך השלב הראשון שמציע חמאס ישוחררו הנשים החטופות, צעירים מתחת לגיל 19 וכן מבוגרים וחולים שמוחזקים בשבי. התמורה - שחרור נשים ונערים פלסטינים מבתי הכלא הביטחוניים. לצד זאת, בשלב הראשון, שכאמור יימשך 45 ימים, יועבר סיוע לרצועה. בין היתר קובע מסמך הטיוטה של חמאס כי בשלב הראשון תתאפשר בנייה מחדש של בתי חולים ברצועה וכן של מחנות פליטים, וצה"ל יידרש לסגת ממרכזי אוכלוסייה ברצועה.
חמאס מציע גם כי בשלב הראשון יתקיימו שיחות לא-ישירות מול ישראל על סיום הפעולות הצבאיות, ו"חזרה לשקט מוחלט". בשלב השני, גם הוא בן 45 ימים, ישוחררו כל החטופים הגברים בתמורה לאסירים פלסטינים - וכן תמורת נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה. השלב השלישי לפי הדיווח יימשך גם הוא 45 ימים, ובמהלכו יוחלפו גופות בין הצדדים.
בסופו של השלב השלישי, חמאס כותב בטיוטה שהגיש כי הוא מצפה ששני הצדדים יגיעו להסכם לסיום המלחמה - בתום משא ומתן שיחל בשלב הראשון לפי הטיוטה. בנספח שהגיש חמאס, כך לפי רויטרס, הוא מביע "תקווה" לשחרורם של 1,500 מחבלים - והוא רוצה ששליש מהם יהיו אסירים "כבדים" עם עונשי מאסר עולם.
אינפו אינפוגרפיקה עיקר עיקרי תשובה תשובת ארגון טרור חמאס עסקה עסקאות גובשה גיבוש גיבשו פסגה פסגת פריז חטופים חטופות מלחמה לחימה חרבות ברזל
3 צפייה בגלריה
פלסטינים מתפללים תפילות יום השישי בהר הבית
פלסטינים מתפללים תפילות יום השישי בהר הבית
הר הבית. חמאס דורש לחזור ל-2002, ולמנוע הלכה למעשה עליית יהודים
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
מקור שמעורה בפרטי המו"מ אמר לרויטרס כי חמאס לא דורש הבטחה וערבויות להפסקת אש מלאה בתחילה, אך הדגיש כי יהיה צורך להסכים על סיום המלחמה עוד לפני שהחטופים האחרונים ישוחררו.

הנספח: הר הבית, וחזרת תושבים לצפון הרצועה

העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמקורב לחיזבאללה, דיווח הבוקר כי במסגרת השלב הראשון תופסק גם כל הפעילות האווירית ברצועה. אחד הסעיפים שנטען שמופיע בהצעת חמאס הוא חסינות לאסירים המשוחררים: "יושלמו ההליכים הדרושים כדי להבטיח שאסירים פלסטינים וערבים לא ייעצרו מחדש באותו אישום שבגינו נעצרו", נכתב בדיווח.
מלבד זאת, דרש חמאס לפי העיתון הלבנוני גם את שיפור תנאי האסירים בבתי הסוהר הביטחוניים, ו"הסרת האמצעים והעונשים שננקטו לאחר 7 באוקטובר", את "עצירת הפלישות והתוקפנות על מסגד אל-אקצא וחזרת התנאים בו למה שהיה לפני 2002" - משמע שליטה גוברת של הוואקף על הנעשה בהר - מה שעלול להקשות על עליית יהודים להר הבית, ואת החזרת התושבים לכל אזורי רצועת עזה - גם לצפון הרצועה.
3 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
עשן מיתמר ברפיח. סקיי ניוז בערבית: ישראל איימה שאם לא תתקבל ההצעה - תפעל שם
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
אינפו אינפוגרפיקה נספח נספחים דרישה דרישות ארגון טרור חמאס עסקה עסקאות חטופים חטופות שחרור אסיר אסירים מלחמה לחימה חרבות ברזל
במסגרת דרישותיו לתוכנית שיקום, כך דווח ב"אל-אחבאר", ביקש חמאס כי מצרים וקטאר יובילו מאמצים להכנסת ציוד כבד לפינוי הריסות, ייבנו בתי חולים ומאפיות, ויאפשרו הכנסת לפחות 60 אלף קרוונים ובתים זמניים, לצד 200 אלף אוהלי מקלט. בחמאס דרשו גם אישור תוכנית לשיקום הרצועה בתקופה שלא תעלה על שלוש שנים.
ברשת "סקיי ניוז" בערבית נטען מפי מקורות כי הקטארים הציעו לחמאס לחזור בו מבקשתו להפסקת אש ונסיגת כוחות צה"ל, ולהחליפה ב"פעולה לדחיפת הכוחות הישראליים לנסיגה מעזה". עוד דווח כי הקטארים העבירו לחמאס איום ישראלי שאם תידחה ההצעה - ישראל תפתח במבצע ברפיח.

"רכבת הרים מטורפת"

אמש דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי בישראל העריכו באוזני גורמים אמריקנים ומצרים כי סך החטופים שאינם בחיים עומד על 50 - גבוה יותר מהנתון שמסר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמש - 31. ההערכה, לפי הדיווח, הוצגה בשיחות שהתקיימו בקהיר בשבועות האחרונים. חמאס, מצידו, כך דווח, אמר כי הוא לא יודע מה המספר המדויק של החטופים הישראלים שאינם בחיים.

דור שטיינברכר, אחיה של דורון החטופה בעזה ושאות חיים התקבל ממנה בחודש שעבר, אמר באולפן ynet כי "אנחנו לא באמת יודעים מה איתה. גם זה (הדיווחים על מספר החטופים שאינם בחיים - א"ל) גורם לעוד לחץ והמון חשש. בסרטון עצמו רואים שאחותי לא במצב טוב. אנחנו מקווים, מתפללים שיצליחו להגיע לאיזשהו מתווה. זו רכבת הרים מטורפת. יש תקווה ואז אתה מתאכזב. בדרך לפתרון - ואז ברקס מהצד השני. זה קשה נפשית. אנחנו משתדלים להסתמך על עדכונים מגורמים רשמיים".
לאולפן ynet התראיינה גם אמונה ניסים-ליבמן, אחותו של אליקים ליבמן שנחטף ממסיבת הנובה ברעים. "בכל העניינים של עסקה - חמאס - מו"מ - אני לא מתעסקת", היא אמרה. "אני מקווה שיחזירו אותו כמה שיותר מהר מתוך גאווה לאומית, כשיד מדינת ישראל על העליונה ולא שחמאס מנהל אותנו. ברמת המשפחה אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים - תפילות, תקשורת, עשייה ציבורית ולחימה בתוך עזה של האחים שלי ובעלי". היא הוסיפה: "לא האמנתי שזה יהיה יותר מכמה ימים. כל יום הוא הרבה יותר מדי".
בתוך כך, ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית אמר לאולפן ynet כי "הלחימה תיפסק כשחמאס יימחק. לא תהיה פשרה בנושא הזה. ההצלחות הכבירות של הלוחמים הביאו את חמאס לעסקאות הראשונות. חמאס מתפורר, הוא מאבד אנשים, נכסים. הוא כל כך רוצה להגיע לעסקה".
אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה