1 צפייה בגלריה
יוסי דגן, יאיר רביבו, משה ליאון, מאזן עדוי, וואסים עומר, מוניר שיבלי
יוסי דגן, יאיר רביבו, משה ליאון, מאזן עדוי, וואסים עומר, מוניר שיבלי
מימין למעלה: יוסי דגן, משה ליאון, יאיר רביבו, וואסים עומר, מוניר שיבלי ומאזן עדוי
(צילום: גור דותן, משי בן עמי,קובי קואנקס, מפייסבוק)
23 ראשי ערים מאוימים על-ידי עבריינים וארגוני פשיעה, ארבעה מהם נמצאים בדרגת האיום הגבוהה ביותר - דרגה 6, שמשמעותה סכנה מיידית לחייהם, ומקבלים אבטחה צמודה ע"י שומר חמוש ומעטפת חיצונית של אבטחה מצד המשטרה. כך עולה מנתונים שהגיעו מתוך אגף המבצעים במשטרה, שמעניק לראשי הרשויות המאוימים סל אבטחה.
במשטרה מזהים בתקופה האחרונה עלייה מדאיגה באיומים כלפי ראשי הערים, שכן לא מדובר כבר רק בכמה מילות איום או רמזים כאלה ואחרים. לא מעט ראשי ערים נמצאים תחת איום ממשי, כולל ירי לעבר הרכב או הבית, ובמקרים מסוימים גם תקיפה של ממש.
את הנתונים הקשים הציג סגן ראש אגף המבצעים של המשטרה, תת-ניצב מוריס חן, בכנס ראשי רשויות שנערך בסוף השבוע באילת. במשטרה יודעים לומר שאחת הבעיות המרכזיות של ראשי הערים היא העובדה שהם מקבלים החלטות הרות גורל לגבי תושבים ובעלי עסקים שיש להם משמעות כלכלית אדירה. בלא מעט מן המקרים, כשאותו גורם מבין שלא יוכל לקבל את מבוקשו במסגרת פנייה לרשות המקומית, הוא פונה לגורמים עבריינים שפותחים במסע של סחיטה באיומים. "בסוף זה ייגמר ברצח", מזהיר ראש העיר לוד יאיר רביבו, שבעצמו נמצא בדרגה 5.

ביחידת המאוימים של אגף המבצעים במשטרה אוספים כל העת מידעים מודיעיניים הקשורים לאיומים על נבחרי ציבור ואנשים מפורסמים. בהתאם לאותו מידע, או במקרה של מעשים בשטח – הם קובעים את רמת האיום, שנעה בין 1, הנמוך ביותר, ל-6, הגבוהה ביותר. האחרון שהוכנס לרשימה הוא ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שהמשטרה קיטלגה כראש הרשות המאוים ביותר. רמת האיומים כלפי דגן עמדה על 6, ולפני שבועיים ירדה ל-5.
בראש רשימת המאוימים בין ראשי הערים עומד יאיר רביבו מלוד, שירד השבוע מדרגה 6 לדרגה 5. לראש העיר ירושלים, משה ליאון, דרגת איום 4. בין ראשי הרשויות ארבעה מהמגזר הערבי - ראש מועצת טורעאן מאזן עדווי, ראש מועצת אעבלין מאמון אחמד, ראש מועצת שיבלי מוניר שיבלי וראש מועצת טובא זנגרייה וואסים עומר.
"ראשי ערים חייבים לקבל אבטחה באופן סדיר ולא רק על פי איומים", אמר רביבו. "כל מהות התפקיד שלנו זה עניין משילות ואכיפת החוק - לא פחות משר. אנחנו חותמים על עשרות צווי הריסה ועל רישיונות עסק. כבר עשרה שבועות מאז המהומות שאני עם אבטחה צמודה. יש לי שומר בבית, ולפחות שומר אחד אישי צמוד אליי. זה נשמע הגיוני? זאת תוצאה ישירה של הסתה. מקווה רק שבמדינה לא יתעוררו בנושא הזה מאוחר מדי".