לאחר הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על נשים המתלוננות כי לקו בהפרעות במחזור החודשי כתוצאה מהחיסון נגד קורונה, משרד הבריאות צפוי להרחיב בצורה ניכרת את איסוף הדיווחים על התופעות הללו וכן על תופעות לוואי מכלל האוכלוסייה.
בנוסף, בדומה לארה"ב, יהיה ניתן לראשונה לדווח על תופעות לוואי באמצעות אפליקציית הרמזור בטלפון הנייד. יש להדגיש כי המהלך יוצא לדרך לאחר ביקורת חריפה שנמתחה על המשרד הן באשר להיעדר התייחסות לטענות הנשים והן בדבר איסוף לקוי של מידע שהוא קריטי לבחינת השפעות החיסון. זאת לרבות משום שישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם לחסן מפני הנגיף.
2 צפייה בגלריה
סקר תופעות לוואי לאחר קבלת חיסון נגד קורונה
סקר תופעות לוואי לאחר קבלת חיסון נגד קורונה
מעכשיו - גם באפליקציה ומסרונים
(צילום מסך)
כחלק מהמהלך כל מתחסן יקבל לטלפון מסרון ובו הזמנה לדווח על תופעות לוואי של החיסון מיד לאחר קבלתו. למתחסנים תהיה הזדמנות נוספת לדווח על תופעת הלוואי לפני שיוציאו את התו הירוק – באמצעות האפליקציה.
בטופס הדיווחים הדיגיטלי החדש ניתן יהיה לדווח גם על השפעות החיסון השלישי בהשוואה לשני החיסונים הקודמים וכן על תופעות אפשריות נוספות כמו דופק מואץ, לחץ דם נמוך, כאבי חזה, וכאמור – שינויים בווסת.
2 צפייה בגלריה
סקר תופעות לוואי לאחר קבלת חיסון נגד קורונה
סקר תופעות לוואי לאחר קבלת חיסון נגד קורונה
טופס הדיווח על ההפרעות במחזור
(צילום מסך)
לאחר חשיפת הטענות, התייחסו אליהן במשרד הבריאות במספר הזדמנויות, אך העריכו כי לא קיים קשר בין החיסון להפרעות במחזור החודשי.
"הטופס יעלה כבר בשבוע הבא אחרי שנסיים את כל החידודים וההטמעה", אמרה אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות. "אנחנו מדברים על תהליך אקטיבי שבמסגרתו בעצם קוראים לציבור לדווח באופן יזום על תופעות הלוואי עם שליחת קישור לטופס בכמה הזדמנויות. הטופס החדש יכלול דיווח על תופעות לוואי שלא היו בטופס הישן ושראינו דיווחים עליהן גם בארץ וגם בספרות המדעית. זאת על מנת ללמוד יותר האם יש קשר או לא".
"מעריכים שאין קשר לחיסון, אבל נאסוף מידע"
במשרד מדווחים על עלייה בדיווחים מצד נשים, ולמרות זאת מעריכים כי אין קשר בין החיסון לתופעה. "אנחנו רואים עלייה מסוימת בדיווחים, חלקם בקבוצות גיל צעירות, כאשר המחזור הוא עדיין לא סדיר", אומרת גנס. "עם זאת, חשוב להדגיש שיש עוד גורמים שעשויים לגרום למחזור לא סדיר חוץ מהחיסון. אנחנו רואים שזה כן מדווח אך עוד לא יודעים עד כמה זה משמעותי, כי זו תופעה שאין לנו איך להשוות אותה משום שלא אספנו עליה דיווחים גם בעבר. אנחנו מעריכים שזה ככל הנראה לא קשור, אבל עד שלא נאסוף מידע לא נדע. כרגע יש לפחות שלושה חיסונים שניתנים בישראל, ולכן אם לא נבדוק עכשיו לא נדע אף פעם".
לדברי גנס, מבצע החיסונים לילדים בגילים 5 עד 11, שצפוי להתחיל בשבוע הבא, ישפיע גם הוא על הדיווח. "אנחנו נערכים ליותר דיווחים כעת בעקבות דיווחי ההורים ואנחנו נערכים להרחבת מערך הדיווח על תופעות הלוואי. אנחנו רוצים להפוך את התהליך הזה ליותר שקוף ויותר מבוקר, כי זו הביקורת שאנחנו מקבלים, ואנחנו מבינים אותה".