כמעט שנה חלפה מאז החל מבצע החיסונים, משרד הבריאות אוסף במרץ מידע וקורא לציבור לשתף בתופעות הלוואי המופיעות, אבל דיווח אחד שחוזר על עצמו זוכה להתעלמות. נשים רבות עידכנו על תופעות שקשורות במחזור החודשי והחלו להופיע בסמוך למועד החיסון, אולם במשרד הבריאות לא נאספים נתונים בעניין, וטופס הדיווח לא כולל זאת כתופעת לוואי אפשרית.
קראו עוד:
הטענות הישראליות מהדהדות קולות דומים ברחבי העולם. ב"ניו יורק טיימס" פורסם בחודש שעבר כי הממשל בארצות־הברית ישקיע במחקרים שיבדקו לעומק את הקשר בין החיסון נגד נגיף הקורונה להפרעות במחזור, בעקבות טענות דומות שעלו מצד נשים אמריקאיות. אולם בישראל, מלבד שני סקרים עצמאיים שיזמו שתי רופאות, לא נעשה מאמץ להתייחס לדיווחים כמידע רפואי.
1 צפייה בגלריה
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
"חשוב לבדוק את התופעה הזו כמו תופעות לוואי אחרות"
(צילום: אורי דוידוביץ)
"אני התחסנתי וממליצה להתחסן, אבל כמו שהקפידו איתנו כרופאים שנדווח על כל תופעת לוואי, גם את התופעה הזו היה מאוד חשוב ללכת ולבדוק – והיא מוסמסה", אומרת ד"ר ליאור שחר, מומחית ברפואת משפחה, חברת הוועד המנהל של קרן בריאה וחוקרת היבטים מגדריים ברפואה.
לדבריה, רופאים ורופאות התייחסו בזלזול לדיווחים בנושא. "ראו שינויים במחזור כמשהו נפוץ, אבל הרבה תופעות לוואי של החיסון כמו פריחה או חום הן נפוצות. הדרך היחידה לדעת מה דיווח יתר ומה תופעת אמת, היא לאסוף את הנתונים ולבדוק. כשדיברתי עם גינקולוגים, התאכזבתי לגלות שהם לא קראו על זה ספרות והתייחסו בביטול לדיווחים של פציינטיות. לא נראה שיש לזה השפעה מזיקה על הפריון, אבל תופעת לוואי לא חייבת להיות מסוכנת כדי שיתייחסו אליה בכבוד וברצינות. זה מדגים היטב את האג'נדה המאוד לא קשובה לנשים, בחברה וברפואה".
"אני באופן אישי לא סבורה שיש קשר בין החיסון לשיבושים במחזור החודשי וקשה להוכיח קשר שכזה", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "הפרעות במחזור הן תופעה מוכרת עוד לפני הופעת החיסון נגד נגיף הקורונה, ונראה שיש כרגע יותר ערנות או נכונות לקשור בינן לבין החיסון".
ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר: "הפרעות בווסת הינן שכיחות ועלולות להופיע מסיבות רבות כגון הפרעות הורמונליות, נטילת תרופות, מתח ועוד. מאחר שתופעה זו אינה מובילה לאשפוז – אין דרך לדעת את שכיחותה באוכלוסייה בשנים עברו, ולהשוות האם כעת השכיחות גבוהה יותר (מה שיכול להעיד על קשר לחיסון). בימים אלה עובר טופס הדיווח על תופעות לוואי עדכון והתאמה בהתאם לצרכים החדשים שזוהו במשרד הבריאות נכון למועד זה. ככלל, גם היום בטופס הקיים ניתן להוסיף ידנית תופעות לוואי שאינן מופיעות".