רוסיה הודיעה הבוקר (יום ד') כי היא עצרה חמישה אזרחים רוסים ושלושה אזרחים מאוקראינה וארמניה, בעקבות פיצוץ הגשר בחצי האי קרים בשבוע שעבר. רוסיה דיווחה שמשאית עם חומרי נפץ התפוצצה בזמן נסיעה בכביש בגשר, וכי ארבעה בני אדם נהרגו. לפי ה-FSB, שירות הביטחון של רוסיה, מי שתכנן את הפיצוץ היה אגף המודיעין במשרד ההגנה האוקראיני והעומד בראשו, קיריל בודנוב.
בהודעה הרוסית הבוקר נאמר כי המשאית עם חומרי הנפץ נכנסה למדינה ב-4 באוקטובר, ארבעה ימים לפני הפיצוץ. ה-FSB, הגוף שהוקם במקום ה-KGB, דיווח שחומרי הנפץ נשלחו בתחילת אוגוסט מספינה מנמל אודסה באוקראינה לבולגריה – ומשם הועברו לגאורגיה, לארמניה ושוב לגאורגיה – משם הגיעה המשאית לרוסיה. חומרי הנפץ, כך טען ה-FSB, הוטמנו בגלילים של סרטי סימון ואזהרה וכי המשקל הכולל של המטען היה גדול במיוחד - 22.77 טונות. דובר משרד הפנים של אוקראינה הגיב לטענות הרוסיות ואמר שמדובר ב"שטויות".

12 צפייה בגלריה
הפיצוץ בגשר בקרים, והריסות מל"ט מתאבד איראני
הפיצוץ בגשר בקרים, והריסות מל"ט מתאבד איראני
הפיצוץ בגשר בקרים, והריסות מל"ט מתאבד איראני
(צילום: AFP, רויטרס)
אוקראינה לא לקחה אחריות על הפיצוץ, שבו קרס חלקית הגשר היחיד שמחבר את רוסיה לחצי האי שאותו סיפחה מאוקראינה ב-2014. למרות אי לקיחת האחריות, בקייב חגגו אחרי הפיצוץ בגשר שנחשב לסמל הרוסי של סיפוח קרים, ולפרויקט דגל של ולדימיר פוטין. היום אמר פוטין שהמודיעין האוקראיני אחראי ל"פעולת הטרור" בגשר.
שלשום, יומיים אחרי פיצוץ הגשר, הגיעה הנקמה הרוסית כשעשרות טילי שיוט נורו לקייב ולערים נוספות באוקראינה. לפחות 19 נהרגו במתקפה, שלטענת אוקראינה תוכננה על-ידי רוסיה עוד לפני פיצוץ הגשר. לפי אוקראינה, במהלך המתקפה הנרחבת נעשה שימוש גם במל"טים "מתאבדים" מסוג "שאהד-136" שרוסיה קיבלה מאיראן - ורובם הושמדו באוויר.
12 צפייה בגלריה
שריפה ב גשר שמחבר את רוסיה לחצי האי קרים פיצוץ
שריפה ב גשר שמחבר את רוסיה לחצי האי קרים פיצוץ
ברוסיה דיווחו: משאית תופת התפוצצה, ארבעה נהרגו
(צילום: AP )
בעדכון היומי של משרד ההגנה הבריטי נכתב כי "המל"טים האלה איטיים וטסים בגובה נמוך, מה שמאפשר לכלי טיס בודד ליירט אותם בקלות באמצעות מערכות אוויריות קונבנציונליות". בריטניה ציינה כי צבא אוקראינה דיווח קודם לכן כי רוסיה השתמשה ב-86 מל"טים איראניים - ו-60% מהם הושמדו באוויר. היא הדגישה כי עם זאת "יש אפשרות ריאלית שרוסיה רשמה הצלה מסוימת כשתקפה עם כמה מל"טים במקביל".
אתמול, בדברים שאמר לארגון ה-G-7, המאגד את שבע הכלכלות המתועשות הגדולות בעולם, אמר זלנסקי כי "האויב השתמש ביותר מ-100 טילי שיוט ובעשרות מל"טים מסוג שונים – כולל 'שהאדים' איראניים", אמר זלנסקי ל-G-7. "בכל 10 דקות קיבלתי הודעה על שימוש של האויב ב'שאהד' איראני". זלנסקי אמר שהמודיעין האוקראיני מאמין שרוסיה הזמינה 2,400 מל"טים כאלה.
12 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שהופל במחוז חרקוב
(צילןם: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
(צילןם: רויטרס)
לפי אוקראינה 30% מתשתיות האנרגיה שלה נפגעו במתקפה הרוסית. המתקפה הגבירה את הקריאות לחיזוק מערכות ההגנה האווירית של קייב. נציגים של יותר מ-50 מדינות יתכנסו בהמשך היום בשולי כינוס נאט"ו בבריסל, כדי לדון בחיזוק ההגנה האווירית של אוקראינה. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לפני הכינוס לחברות הברית הצבאית להגדיל את הסיוע כדי שאוקראינה תוכל להתגונן מפני הטילים הרוסיים. אוקראינה, כזכור, אינה חברה בנאט"ו.
אתמול קיבלה אוקראינה מגרמניה ארבע סוללות של מערכת ההגנה האווירית IRIS-T SLM. "עידן חדש של הגנה אווירית התחיל", אמר שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב. "ה-IRIS-T SLM של גרמניה כבר כאן, וה-NASAMAS של ארה"ב בדרך. אנחנו זקוקים לעוד". ארה"ב הבטיחה להעביר לאוקראינה את מערכות ההגנה NASAMS, כאשר שתי סוללות אמורות להגיע בשבועות הקרובים. אחרי המתקפה הנרחבת של רוסיה הבטיח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לזלנסקי כי ארה"ב תספק לארצו מערכות מתקדמות להגנה מטילים.
12 צפייה בגלריה
פצועים במתקפת הטילים על קייב אוקראינה
פצועים במתקפת הטילים על קייב אוקראינה
פצועים במתקפת הטילים על קייב
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
פצועים במתקפת הטילים על קייב אוקראינה
פצועים במתקפת הטילים על קייב אוקראינה
(צילום: רויטרס)
הבוקר נשמעו שוב אזעקות בבירה קייב, יומיים אחרי מתקפת הטילים הנרחבת ביותר של הצבא הרוסי בחודשים האחרונים. בנוסף דווח על פיצוצים בערים הכבושות חרסון ומליטופול בדרום אוקראינה, שנמצאות בשני מחוזות (חרסון וזפוריז'יה) שרוסיה סיפחה אליה בחודש שעבר. אוקראינה הודיעה היום על שחרורם של חמישה יישובים במחוז חרסון, במסגרת מתקפת-הנגד שלה באזור.
טילים שנורו ליישובים במחוז זפוריז'יה החריבו בנייני מגורים הלילה, אך לא דווח על נפגעים. במחוז דונייצק במזרח אוקראינה, שגם אותו רוסיה סיפחה, דווח בצהריים על שבעה הרוגים לפחות במתקפה רוסית בשוק סואן בעיירה אדייבקה. המושל של המחוז – שחלקים ממנו עדיין בידי אוקראינה – אמר כי עוד תשעה נפצעו בירי. "אין הגיון צבאי למתקפה כזאת", הוא אמר.
ג'ו ביידן אמר הלילה כי הוא לא מאמין שפוטין ישתמש בנשק גרעיני טקטי במלחמה באוקראינה, בעקבות שורת איומים מרומזים של פוטין והקרמלין. בתגובה לביידן אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי במוסקבה "מצטערים" על כך "שמנהיגי המערב, בארה"ב ובאירופה, משתמשים מדי יום ברטוריקה גרעינית". פסקוב אמר שהדברים "מזיקים ופרובוקטיביים מאוד".
בצהריים התייחס פוטין למשבר האנרגיה באירופה ולהחלטתו לקטוע את אספקת הגז ליבשת – שתלויה בתעשיית האנרגיה של מוסקבה. פוטין אמר היום שמוסקבה מוכנה לחדש את אספקת הגז לאירופה בחלקים ב"נורד סטרים 2" שלא נפגעו – אך הוסיף כי "הכדור במגרש של האיחוד האירופי".
12 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין וביידן. הקרמלין נגד "הרטוריקה הגרעינית"
(צילום: רויטרס, EPA)
רוסיה עצרה לחלוטין את הזרמת הגז דרך צינור "נורד סטרים 1", בטענה לבעיות טכניות שנגרמו לכאורה בשל הסנקציות שהמערב הטיל עליה בגלל שפלשה לאוקראינה. בנייתו של צינור נוסף, "נורד סטרים 2", הושלמה אשתקד – אך ימים ספורים לפני הפלישה לאוקראינה בחודש פברואר הקנצלר הגרמני אולף שולץ עצר את השקתו והוא טרם נכנס לשימוש מסחרי. בחודש שעבר, בעקבות פעולות חבלה, דווח על דליפות גז בשני הצינורות בים הבלטי. פוטין טען שהדליפות בצינורות הגז הטבעי הן תוצאה של "טרור בינלאומי".
פוטין חזר היום על האשמה שהשמיע בשבוע שעבר, ורמז שארה"ב אחראית לחבלה בצינורות הרוסיים. לטענתו מי שחיבל בצינורות רצה לפגוע ביחסי אירופה ורוסיה, ולנתק את היבשת מאספקה של גז רוסי זול. המדינות באירופה שקבעו שהפיצוצים התת-ימיים הם תוצאה של חבלות לא הפנו אצבע מאשימה לעבר מדינה כלשהי. בוושינגטון מכחישים את הטענות נגד ארה"ב.
החשש ממשבר האנרגיה באירופה והדאגה לביטחון של תשתיות קריטיות גברו היום, כשדליפה בצינור הנפט הגולמי "דרוז'בה" שהתגלתה בפולין צמצמה את הזרמת הנפט שמועבר מרוסיה לגרמניה. פולין העריכה שמדובר בתאונה ולא בחבלה.