יום לאחר מתקפת הכטב"מים הקטלנית נגד בסיס אמריקני בירדן שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקנים, בפנטגון הפנו אצבע מאשימה כלפי המיליציה העיראקית הפרו-איראנית "גדודי חיזבאללה" וכלפי איראן עצמה.
"למתקפת הכטב"ם בירדן יש טביעות אצבע של גדודי חיזבאללה", אמרו בפנטגון, "אנחנו יודעים שאיראן מממנת את הארגונים האלה שתוקפים חיילים אמריקנים". עם זאת, בפנטגון לא חושבים שאיראן מעוניינת במלחמה מול ארה"ב - ואומרים שגם האמריקנים עצמם לא רוצים במלחמה כזו. "אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל נגיב להתקפות על הכוחות שלנו", אמרה סברינה סינג, דוברת הפנטגון.
2 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן שהותקף
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
בתוך כך התפרסמו אמש שמותיהם של שלושת החיילים האמריקנים שנהרגו במתקפה, מתוכם שתי נשים. כל השלושה הגיעו מיחידה צבאית בג'ורג'יה: וויליאם ג'רום ריברס (46), קנדי ליידון סנדרס (24) ובראונה אלכסונדריה מופט (22).
ב"וול סטריט ג'ורנל" התפרסמו אתמול פרטים חדשים על ההתקפה ועל הכישלון בבלימתה. על פי גורמים בכירים בארה"ב, הסיבה העיקרית לכישלון ההגנתי הייתה בלבול שנוצר מכך שבזמן שהכטב"ם של האויב טס אל עבר המטרה שלו, בסיס "Tower 22", כטב"ם אמריקני עשה את הדרך חזרה לבסיס. לפיכך, לאנשי הצבא האמריקני היה קשה להבין אם מדובר בכטב"ם אויב או בכטב"ם שלהם.
גם הגורמים האלה טענו שהכטב"ם שוגר מעיראק על ידי מיליציה שנתמכת בידי איראן. עם זאת, בכיר במערכת הביטחון האמריקנית הבהיר כי ארה"ב עדיין עסוקה בחיפוש ראיות לכך שאיראן הכווינה את המתקפה. בינתיים, בפנטגון הודיעו כי מספר הפצועים מהאירוע עומד כעת על יותר מ-40.
תקיפות נגד מטרות אמריקניות אינן דבר חדש מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, אך זוהי הפעם הראשונה שמתקפה כזו מסתיימת בחיילים אמריקנים הרוגים.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן נועץ בצוות הביטחון הלאומי בבית הלבן לגבי ההתפתחויות האחרונות
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, הבהיר כי פניה של ארה"ב אינן למלחמה, אך היא תעשה הכול כדי להגן על עצמה: "אנחנו לא מחפשים עוד מלחמה, אנחנו לא מחפשים הסלמה, אבל בהחלט נעשה כל דבר שנדרש כדי להגן על עצמנו ונגיב כראוי להתקפות כאלו".
למרות דבריו המתונים יחסית של קירבי, גורמים בארה"ב טוענים כי מתוכננות התקפות נגד מיליציות בעיראק ובסוריה. עם זאת, תקיפה על אדמת איראן נראית כמו אפשרות פחות סבירה כרגע. אתמול נפגש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם חברי צוות הביטחון הלאומי בבית הלבן כדי לדון בהתפתחויות האחרונות סביב המתקפה.
לטענת בכירים לשעבר בממשל האמריקני, ממשל ביידן יכול לבחור בין שלל אופציות כמו תקיפה נגד כוחות אל-קודס בסוריה, עיראק או תימן, נגד ספינות איראניות או נגד מיליציות הנתמכות בידי איראן.
איראן עצמה הכחישה כל קשר לתקיפות. דובר משרד החוץ האיראני נאסר קנאני אמר שהטענות על מעורבות איראנית הן האשמות חסרות בסיס שנועדו למשוך את ארה"ב לעוד מלחמה במזרח התיכון.
פורסם לראשונה: 22:23, 29.01.24