53 ימים אחרי מתקפת הפתע של חמאס, צה"ל התיר לפרסם אחר הצהריים (יום שלישי) כי ארגון הטרור מחזיק בגופותיהם של שלושה לוחמים שנפלו ב-7 באוקטובר: סמ"ר תומר יעקב אחימס, סמל קיריל ברודסקי וסמל שקד דהן.
אחימס, בן 20 מלהבים, היה קשר מפקד חטיבה. ברודסקי, בן 19 מרמת גן, היה חפ"ק מפקד החטיבה. דהן, בן 19 מעפולה, היה לוחם בגדוד 77 בחטיבה 7. שלושתם מוגדרים עתה כחללי צה"ל שחטופים בידי ארגון טרור. זהו סיפורם.

סמל קיריל ברודסקי

במשך 53 ימים החזיקו ויקטור, אלנה ובתם הבכורה אלינה ברודסקי מרמת גן בתקווה שהבן והאח הצעיר, קיריל, נמצא בחיים בשבי חמאס. קירל, ששירת בחטיבה הדרומית בבסיס במחנה רעים, היה בסיור בוקר ב-7 באוקטובר, והיום הותר לפרסום שגופתו מוחזקת בידי חמאס.
4 צפייה בגלריה
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
הדביק את האב, שקנה אופנוע בעצמו. סמל קיריל ברודסקי ז"ל
בני המשפחה, שבכלל היו בטיול בספרד בסוף השבוע שבו אירעה מתקפת הפתע הרצחנית, מיהרו לשוב ארצה בידיעה שלפניהם מאבק שלם - ובתקווה לתוצאות טובות. רק הבוקר, שישה שבועות אחרי שהקשר ביניהם ניתק, קיבלו את הבשורה שקיריל נהרג. בדומה למקרי עבר אחרים ועצובים, בהלוויה שתתקיים מחר בעיר הולדתו לא תיטמן גופתו, אלא כמה מחפציו שהוחזרו למשפחה על ידי הצבא.
"במשך כמעט חודשיים ניסינו לקוות ולצפות שהכול בסדר", אומרת אחותו אלינה. "היינו במטה החטופים. קיווינו, אבל היום הגיעו בתשע בבוקר מקצין העיר להודיע לנו מה קרה - ושהם קבעו מועד הלוויה. זו הייתה הפתעה לכולנו".
לדברי אלינה, לפני שנציגי צה"ל הגיעו, הם הודיעו שכולם צריכים להיות בבית - כי "הם הולכים להגיד משהו חשוב". כעת היא ובני משפחתה מנסים לעכל את החדשות. "כשהיינו באי-ודאות, לפחות הייתה לנו ציפייה", מסבירה אלינה. "כעת אין לנו ציפייה. זו התמודדות אחרת, משהו אחר. איך מתמודדים עם זה שהוא גופה חטופה? איך אפשר לעכל את זה?".
4 צפייה בגלריה
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
"תכננו את העתיד שלנו יחד". סמל קיריל ברודסקי
(צילום: דובר צה"ל)
בני המשפחה וחבריו של קיריל מספרים על ילד טוב ונעים לבריות, אחד שניסה לצחוק בכל מצב ללא כל קשר למי נמצא עימו ומהו האירוע. קיריל היה תלמיד במגמת הספורט בתיכון שמעון בן צבי בגבעתיים, ואפילו חלם על קריירה צבאית ובית בסביון. אביו ויקטור שב והדגיש כי לקחו לו הבוקר חתיכה מהלב.
ברודסקי התגייס לצה"ל במרץ השנה, ונאבק כדי להיות לוחם קרבי. "הוא התעקש", נזכרת האחות, "ועשה את זה למרות שכולנו התנגדנו כי חשדנו שיקרה מה שקרה. הוא שכנע את ההורים שלי ותמיד צחק על חברים שלו שלא התגייסו בזמן שהוא תורם למדינה".
שלוש שנים לפני שנפל, ברודסקי הגשים חלום ילדות ורכש אופנוע 125 סמ"ק. שנתיים לאחר מכן הוא החליף אותו באופנוע כבד יותר, של 650 סמ"ק. הוא סחף גם את אביו ויקטור להתאהבות הזו, והאב עשה רישיון אחריו. מירי סמורוב, בת זוגו של קיריל, החלה לקחת שיעורי רכיבה כדי להפתיע אותו כשישוב מהמלחמה. "הרעיון שיהיה גם לי רישיון הלהיב אותו, הוא תמיד הסיע אותי אבל אמר שהוא רוצה ששנינו נרכב ביחד, אחד ליד השנייה", אמרה. "עכשיו, למרות שהוא כבר לא פה, אשלים את השיעורים ואעבור את הטסט ואז אקנה אופנוע וארכב לזכרו".
השניים הכירו בעזרת חבר משותף ולדבריה התאהבו די מהר. "תכננו את העתיד שלנו ביחד", אמרה. "כשהוא הלך לקרבי חששתי שמשהו כזה יקרה והיינו מדברים על זה אפילו, על הסיכון. הוא כל הזמן הרגיע שהכול בסדר ולא יקרה כלום".
מאז השבת הקשה, היא מספרת, היא חלמה שהיא מדברת איתו והם נפגשים. "זה היה כל הזמן", היא אומרת. "חלמתי שהוא נמצא בבית שלו, ושהוא מדבר איתי".
הלווייתו של סמל קיריל ברודסקי תתקיים מחר ב-15:00 בבית העלמין הצבאי קריית שאול, והשבעה ברחוב חצור 13 ברמת גן.

סמ"ר תומר יעקב אחימס

ביישוב להבים נערכים להלווייתו של תומר, שראש המועצה תיאר את משפחתו כ"וותיקה ושורשית" ביישוב. יאיר ריבלין, קרוב משפחתו של תומר, סיפר: "הבוקר הגיעה הידיעה הקשה והכואבת שתומר היקר נפל בקרבות בשבת השחורה. הוא בנם של משה וענת, אחיה של מאיה, אח לגיל ואייל ואחיו התאום של אמיר היקר".
4 צפייה בגלריה
סמל ראשון תומר יעקב אחימס ז"ל
סמל ראשון תומר יעקב אחימס ז"ל
סמ"ר תומר יעקב אחימס
(צילום: דובר צה"ל)
במשפחת אחימס קיוו כמובן לסוף אחר, ופעלו כל העת לשחרורו של בנם מהשבי. ריבלין הודה לכל מי שהתפלל עבורם.
בינתיים, תושבי להבים הודיעו כי ילוו את אחימס בדרכו האחרונה - וביקשו מכל מי שיכול להגיע ולהניף דגל ירשאל בצידי הדרך, מכיכר הברושים ועד לבית העלמין, החל מהשעה 13:15 ועד לשעה 14:00.
ראש המועצה יוסי ניסן אמר: "זו טרגדיה איומה שנפלה עלינו. ליבנו עם בני המשפחה ונמשיך כמובן ללוות אותם בכל שיצטרכו. יישוב שלם מרכין את ראשו. אנחנו מחזקים את המשפחה ברגעים קשים אלה. קיוונו והתפללנו לשובו של תומר, ולצערנו הרב התבשרנו בשורות איוב".
הלווייתו של סמ"ר תומר יעקב אחימס תתקיים מחר ב-14:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בלהבים. ביישוב להבים יש חייל שנחטף, רון שרמן, שהוריו פועלים לשחרורו.

סמל שקד דהן

שלושת הלוחמים נפלו בקרב באותה שבת שחורה. אבל, בעוד הרב הצבאי הראשי קבע את מותם לאחר בחינה של כלל הממצאים ועל בסיס מידע מהימן - הממצאים שאותרו מאפשרים על פי ההלכה להביא לקבורה רק את אחימס וברודסקי. על פי ההלכה, משפחת דהן לא תוכל לערוך ליקירה הלוויה, אך כן תשב שבעה.

4 צפייה בגלריה
שקד דהן ואימו סיגלית
שקד דהן ואימו סיגלית
שקד דהן ואימו סיגלית
סיגלית גל, אמו של סמל שקד דהן, כתבה בפייסבוק לאחר הודעת דובר צה"ל: "מצדיעה לך שקד, אהוב ויקר שלי. נלחמתי כל חיי לדאוג ולגדל אותך באהבה, חינוך מעולה, ערכים וסביבה ראויה. עשיתי למענך מה שהייתי חייבת כאמא. הצלחתי לשמור ולהגן עליך בהמון מצבים. נלקחת ממני לעולמים".
היא העבירה ביקורת על המדינה: "לקחו אותך ולא דאגו להחזיר אותך, אפילו לא את גופתך. לא מכבד אותך, לא מכבד את המשפחה ובטח לא מכבד את המדינה. את הכבוד לך נתתי לך בעודך בחיים ואמשיך להנציח אותך. דע לך כי המוני המונים אוהבים אותך!!! החלטתי לא לשבת שבעה כל עוד גופתך לא הוחזרה. אוהבת אותך לנצח נצחים, ילד יקר שלי. שלך, אמא".
אחיו של שקד, תומר, סיפר כי בתקופה האחרונה התקרבו השניים, והוא ייעץ לשקד על השירות הצבאי. הוא ספד לו: "הוא היה בטנק, והמחבלים הצליחו להפתיע את כל חברי הצוות שלו בירי RPG ומטענים. הוא נחטף לרצועה והיה בגדר נעדר, אחר כך חטוף - ואתמול בלילה לצערי התבשרנו שהוא ללא רוח חיים, וגופתו מוחזקת בעזה. הייתה לנו תקווה שהוא יבוא עם סל כביסה להתרעננות בבית, ונאחזנו בה, אבל לצערי היא התפוגגה".
"הוא היה צנוע", הוסיף. "שירתתי 7 שנים במג"ב והוא התייעץ איתי על המון דברים. סייעתי במה שאני יכול. קיוויתי שהוא יצליח ויגשים את עצמו. הוא התחיל להתאהב במערכת הצבאית ולא הייתי מופתע אם היה ממשיך בהליך פיקודי ויוצא לקורס קצינים. אבל לצערי זה לא מומש".
"אבא שלי נאלץ להספיד את הבן שלו בהלוויה לא-אמיתית", הוסיף. "זה לא מכבד את חיילי צה"ל ומדינת ישראל שתא משפחתי, במיוחד הורים, ידברו אל אף אחד. המעט שאפשר זה להיפרד בצורה המכבדת ביותר ממי ששלחנו להילחם על הבית. שיררתי 7 שנים ולמדתי שני דברים - להגן על כל אזרחי ישראל ללא הבדל דת, גזע או מין - והכי חשוב, להחזיר את כולם בריאים ושלמים הביתה. המינימום הוא לאפשר לתא המשפחתי, להורים, ללוות את ילדיהם בדרך האחרונה ולהנציח אותם בכבוד ולא בדרך שזה בוצע פה".
"בפעם האחרונה שראיתי אותו, זה היה באירוע משפחתי, בחתונה של בן דוד שלנו", הוסיף האח. "אני מתנחם בכך שברגעים האחרונים ראיתי אותו רוקד, מאושר וקופץ. ככה אני אזכור אותו".
פורסם לראשונה: 20:56, 28.11.23