53 ימים אחרי מתקפת הפתע של חמאס, צה"ל התיר לפרסם אחר הצהריים (שלישי) כי ארגון הטרור מחזיק בגופותיהם של שלושה לוחמים שנפלו ב-7 באוקטובר: סמ"ר תומר יעקב אחימס, סמל קיריל ברודסקי וסמל שקד דהן.
אחימס, בן 20 מלהבים, היה קשר מפקד חטיבה. ברודסקי, בן 19 מרמת גן, היה חפ"ק מפקד החטיבה. דהן, בן 19 מעפולה, היה לוחם בגדוד 77 בחטיבה 7. שלושתם מוגדרים עתה כחללי צה"ל שחטופים בידי ארגון טרור.
4 צפייה בגלריה
סמל ראשון תומר יעקב אחימס ז"ל
סמל ראשון תומר יעקב אחימס ז"ל
סמ"ר תומר יעקב אחימס ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סמל שקד דהן ז"ל
סמל שקד דהן ז"ל
סמל שקד דהן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
שלושת הלוחמים נפלו בקרב באותה שבת שחורה. הרב הצבאי הראשי קבע את מותם לאחר בחינה של כלל הממצאים ועל בסיס מידע מהימן. הממצאים שאותרו מאפשרים על פי ההלכה להביא לקבורה של אחימס וברודסקי, ועל כן ייערכו להם לוויות. על פי ההלכה, המשפחה שלא תיערך ליקירה לוויה תוכל לשבת שבעה.
הלווייתו של סמל קיריל ברודסקי תתקיים מחר ב-15:00 בבית העלמין הצבאי קריית שאול, והשבעה ברחוב חצור 13 ברמת גן. הלווייתו של סמ"ר תומר יעקב אחימס תתקיים מחר ב-14:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בלהבים.
סיגלית גל, אמו של סמל שקד דהן, כתבה בפייסבוק לאחר הודעת דובר צה"ל: "מצדיעה לך שקד, אהוב ויקר שלי. נלחמתי כל חיי לדאוג ולגדל אותך באהבה, חינוך מעולה, ערכים וסביבה ראויה. עשיתי למענך מה שהייתי חייבת כאמא. הצלחתי לשמור ולהגן עליך בהמון מצבים. נלקחת ממני לעולמים".
4 צפייה בגלריה
שקד דהן ואימו סיגלית
שקד דהן ואימו סיגלית
סמל שקד דהן ז"ל ואמו סיגלית. "לקחו אותך ולא דאגו להחזיר אותך, אפילו לא את גופתך"
היא העבירה ביקורת על המדינה: "לקחו אותך ולא דאגו להחזיר אותך, אפילו לא את גופתך. לא מכבד אותך, לא מכבד את המשפחה ובטח לא מכבד את המדינה. את הכבוד לך נתתי לך בעודך בחיים ואמשיך להנציח אותך. דע לך כי המוני המונים אוהבים אותך!!! החלטתי לא לשבת שבעה כל עוד גופתך לא הוחזרה. אוהבת אותך לנצח נצחים, ילד יקר שלי. שלך, אמא".
רועי בר אילן, מנהל כפר הנוער כדורי שבו התחנך דהן, ספד לו: "שקד היה תלמיד טוב, ערכי וציוני שספג אצלנו את סל הערכים הציוני של המדינה. מאז שנודע לנו שהוא נעדר היינו בדאגה ובחוסר ודאות ממושכת עד שקיבלנו את הבשורה הקשה".
שני גולן, שהייתה המחנכת של דהן בכפר הנוער, סיפרה: "הוא למד אצלי שלוש שנים, מכיתה י' ועד י"ב. תלמיד טוב, ערכי, רציני וצנוע. חבר טוב. הוא היה אלוף במחשבים, ילד נבון עם קליטה מהירה וחברותי מאוד. אמו השקיעה בכל ילדיה וטיפחה אותו מאוד, לא סתם הוא הלך להיות שריונר. היינו בחוסר ודאות קשה. הבשורה היום מאוד מאוד קשה וכולנו בהלם ובצער כבדים ועמוקים. קיווינו לשמוע שהוא חוזר בריא ושלם".
מוקדם יותר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס לפרסומים הרבים בנוגע למחדל הקולוסלי של אגף המודיעין (אמ"ן) בצה"ל לפני הטבח ב-7 באוקטובר, ובהם הפרטים החדשים שנחשפו הבוקר ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". "נוכח התוצאות הקשות, העניין בנושא מובן מאליו. אנחנו ניתן דין וחשבון, נקשיב רוב קשב לכל אחת ואחד מפקודינו ונלמד גם מה חשבו וגם מה אמרו", ציין הרמטכ"ל בביקור בפיקוד צפון בצפת.
הלוי הוסיף: "צה"ל ובתוכו גם אגף המודיעין, כשל באירועי השבעה באוקטובר. יהיו תחקירים נוקבים ועמוקים, אבל כעת עלינו להתמקד בלחימה. אנשי אמ"ן עושים לילות כימים ללוות את לוחמי צה"ל בלחימה בעזה, להתריע בפניהם ולסמן להם את האויב. הם פועלים גם מול החשובה שבמשימות - מודיעין אודות החטופים. לא נכון שמפקדי צה"ל יהיו עסוקים כעת בדיונים על אחריות אצל זה או אצל אחר - אני צריך אותם פועלים ביחד מול המשימות הרבות והמורכבות שבפניהם".
בביקורו בפיקוד צפון, אמר הרמטכ"ל הלוי בהתייחסו לסוגיית החטופים: "76 חטופות וחטופים הושבו עד כה לבתיהם. ילדים, ילדות, נשים ואזרחים, חיילות וחיילים, שנחטפו על ידי חמאס, ארגון טרור אכזר, חסר רחמים ולא כולם שבו עדיין. כל אחד שחוזר זו הקלה גדולה, אך אין טיפת הקלה בכך שנותרו פחות. אנחנו נפעל להשיב את כולם.
"חזרתם של החטופים היא נקודת אור עבור כולנו. היא גם עדות נוספת לתוצאותיו של לחץ צבאי משמעותי ותמרון קרקעי עצים ואיכותי, יצרנו את התנאים להחזרתם של אזרחנו הביתה. נמשיך לעשות כך. צה"ל מוכן היום להמשך לחימה. את ימי ההפוגה במסגרת המתווה אנחנו מנצלים ללמידה, לחיזוק המוכנות ולאישור התוכניות המבצעיות להמשך".