בית הדין האזורי לענייני עבודה בתל אביב הורה להחזיר לעבודתו את ד"ר מאיר ברוכין, מורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון יצחק שמיר בפתח תקוה, שפוטר על ידי העירייה לאחר שפרסם ברשתות החברתיות אמירות פוגעניות נגד צה"ל ומדינת ישראל.
בית הדין קבע, כי נפלו פגמים מהותיים בהליכי הפיטורים וכי פרסומיו ואמירותיו היו ידועים למשרד החינוך ומוגנות תחת חופש הביטוי וכן ישנו פער בין תפיסת העירייה את פרסומיו ודבריו ככאלה המהווים תמיכה בטרור ופוגעים בצה"ל ובערכיה של מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
מאיר ברוכין
מאיר ברוכין
מאיר ברוכין. בעירייה שוקלים לערער
"בהיעדר מגבלות על חופש הביטוי של ציבור המורים מחוץ לכותלי בית הספר בכל הנוגע להבעת דעה אישית ופוליטית כאשר אין מגבלה על פעילות במסגרת רשתות חברתיות כפי שהתברר במסגרת ההליך, הרי יש בידינו לקבוע כי ד"ר ברוכין היה רשאי לפרסם את דעותיו במסגרת עמוד הפייסבוק הפרטי שלו", קבעו שופטי בית הדין. באופן חריג עמדת העירייה התקבלה בדעת מיעוט ע"י אחד השופטים.
בעיריית פתח תקוה שוקלים לערער על ההחלטה בפני בית הדין הארצי לעבודה. "כזכור, בית הדין הארצי קיבל את ערעור העירייה על ההחלטה הקודמת להחזיר את המורה לעבודה עד לסיום המשפט", נמסר מעיריית פתח תקוה". בהתאם לכך, המורה לא חזר לבית הספר ולא לימד באופן פרונטלי.
ברוכין פוטר על ידי העירייה לאחר שנטען כי פרסם ברשתות החברתיות התבטאויות נגד פעולות שביצע צה"ל וכנגד המדינה מאז פרוץ המלחמה. עוד נטען כי התבטא ברשתות החברתיות באופן התומך בפעולות טרור כנגד מדינת ישראל.
בסיכומים שהגישה העירייה לבית הדין הובאו אמירותיו של ברוכין ברשתות בהן כתב בין השאר: "זה לא הטרור. זה הכיבוש. לנכבש יש את כל הזכות להשתמש בטרור כדי להיחלץ מן הכיבוש". במועד אחר כתב: "חיילים ישראלים לא אנסו פלסטיניות? הם עושים זאת מ-48. זה לא נכנס לספרי הלימוד".
לטענת נציג העירייה אמירות אלה שנכתבו בשיח על אירועי ה-7 באוקטובר חצו את הקו האדום המותר לעובד הוראה במגזר הציבורי. עוד נטען, כי התבטא נגד צה"ל גם בקבוצת ווטסאפ של מורי בית הספר וכן תלמידים התלוננו בפני המנהלת שהתבטא בצורה שאינה הולמת ואינה תואמת את תפקידו החינוכי ואמר בין השאר: "הכותל זה רק אוסף של אבנים" , "מדינת ישראל היא לא מדינה יהודית", "צה"ל הוא צבא לא מוסרי" ו"צריך להפסיק עם הכיבוש".
העירייה טענה כי "המשך הפרסומים בפייסבוק על ידי ברוכין לאחר האירועים מחרידים של ה-7 באוקטובר, הינם לעמדתה בבחינת תמיכה בפעולות החמאס ותמיכה בטרור כמו גם פגיעה בצה"ל". העירייה טענה עוד, כי נתבקש על ידי המנהלת למתן שיח בשפה פוגענית ובוטה כלפי תלמידים ולהפסיק לזלזל בדעות אחרים ולהעליב תלמידים המחזיקים בדעות שונות.
2 צפייה בגלריה
הפוסטים המסיתים שפרסם מאיר ברוכין
הפוסטים המסיתים שפרסם מאיר ברוכין
אחד הפוסטים הקשים של ברוכין
בהחלטת בית הדין לבטל את הפיטורים ציינו השופטים, כי קיים פער בין תפיסת העירייה את פרסומיו מול הסבריו והצהרותיו של ברוכין. "הסבריו והצהרותיו החוזרות ונשנות של ד"ר ברוכין, לפיהן הוא אינו תומך טרור, מגנה את טבח החמאס המחריד, אינו פוגע במדינה ובמוסדותיה, אינו מטיף לסרבנות וכי הוא כמו ילדיו, שירתו ומשרתים בצבא , בסדיר ובמילואים , כאשר שניים מילדיו משרתים במלחמת "חרבות ברזל".
השופטים כתבו, כי ניתן להבין את הפער בתפיסת העובדות במישור הרגשי-אנושי שניכר גם בהלך דיון ההוכחות האמוציונלי לאור אירועי הזוועה שעה שאנו מצויים במלחמה, 134 חטופים טרם שבו לביתם וחיילים נהרגים ונפצעים, אך קיים קושי משפטי בעמדה זו המצדיקה את הליכי סיום העסקתו בהם נפלו פגמים מהותיים.