הרשויות במצרים הכריזו היום (ב') כי הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי נבחר כצפוי לכהונה נוספת, שלישית ברציפות, אחרי שזכה ב-89.6% מהקולות בבחירות שנערכו בשבוע שעבר. הוא גבר על שלושה מועמדים זוטרים, שאיש מהם לא נחשב לאיום אמיתי על שלטונו. הניצחון מבטיח לו שש שנים נוספות בשלטון, עד שנת 2030 לפחות. בנאום הניצחון קרא לשים קץ ל"מלחמה הלא אנושית" כדבריו בעזה.
3 צפייה בגלריה
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
עם כרזה של סיסי ליד אחד הקלפיות. הפעם זה לא נגמר ב-97%
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
"המצרים עמדו בתור להצביע לא רק כדי לבחור את הנשיא שלהם, אלא גם כדי להביע בפני העולם כולו את התנגדותם למלחמה הלא אנושית הזאת", אמר אחרי פרסום התוצאות. הוא הדגיש כי מצרים צריכה לעשות כל שביכולתה כדי לעצור את המלחמה בין ישראל לחמאס, ואמר כי זהו האתגר הראשי הניצב בפני ארצו.
סיסי, נזכיר, עלה לשלטון במצרים לפני כעשור אחרי שהדיח בהפיכה צבאית את איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי, שבעצמו נבחר לנשיא אחרי המהפכה שבה הודח חוסני מובארק. מאז ההפיכה צבאית שולט סיסי במדינה ללא מצָרים: בעשר שנות שלטונו ניהל מבצע דיכוי הן נגד ליברלים ופעילי שמאל והן נגד איסלאמיסטים, וארגוני זכויות אדם טוענים כי כלא עשרות אלפים. סיסי ותומכיו טוענים כי מבצע המעצרים היה הכרחי כדי לייצב את מצרים ולהצר את צעדי האיסלאם הקיצוני.
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
3 צפייה בגלריה
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
חוץ מעזה, יש לו משבר כלכלי על הראש. סיסי מצביע בשבוע שעבר
(צילום: Egyptian Presidency/Handout via REUTERS)
אחרי שב-2014 ניצח סיסי בבחירות עם 97% ובשנת 2018 ניצח עם נתון דומה, גם הפעם היו התוצאות ידועות מראש, ומצרים רבים כלל לא גילו עניין בהצבעה, שנמשכה שלושה ימים. במצרים חיים כ-104 מיליון בני אדם, מהם 67 מיליון בעלי זכות בחירה, ולדברי השלטונות 66.8% מימשו את זכותם. יו"ר ועדת הבחירות, חאזם בדאווי, הכריז שזה היה דווקא שיעור ההצבעה הגבוה בתולדות מצרים. בשבוע שעבר דווח על אוטובוסים שנראו מסיעים אנשים לקלפיות כדי שיצביעו, ועל שקי אוכל שחולקו למצביעים. בוחרים אחרים סיפרו כי הוצעו להם תמריצים כספיים כדי להצביע.
הבחירות לנשיאות נערכו כאמור בצל המלחמה בעזה, שמטרידה מאוד את השלטונות בקהיר ונתפסת כאיום ליציבות מצרים, הן בשל הקשרים בין חמאס לאחים המוסלמים במצרים והן בשל החשש שפליטים פלסטינים ינהרו מהרצועה לשטח סיני. נוסף על כך נמצאת מצרים בעיצומו של משבר כלכלי קשה, הכולל אינפלציה חודשית של יותר מ-30%. ב-22 החודשים האחרונים איבדה הלירה המצרית כ-50% מערכה מול הדולר, וכשליש מאזרחי מצרים חיים בעוני.
3 צפייה בגלריה
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
בקלפי בקהיר. המועמד היחיד שיכול היה לאתגר לא קיבל אפשרות להתמודד
(צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
שלושת יריביו של סיסי בבחירות, חאזם עומאר, עבד אל-סנאד ימאמה ופריד זהראן, לא רק שאינם נחשבים פוליטיקאים מוכרים, אלא הם גם בקושי נראו בקמפיין הבחירות. עומאר הגיע למקום השני עם 4.5%, זהראן לשלישי עם 4% וימאמה לרביעי עם 2%.
המועמד הצעיר אחמד אל-טנטאווי, שנחשב לדמות היחידה שיכלה באמת לאתגר באופן כלשהו את סיסי מצד האופוזיציה, נאלץ לפרוש מהמרוץ אחרי שלא השיג די חתימות של אזרחים מצרים להבטחת מועמדותו. הוא טען שהתנכלויות מצד מנגנוני הביטחון של מצרים נגד אנשי הקמפיין שלו מנעו ממנו להשיג את מספר החתימות הדרוש.