יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הסביר הבוקר (ראשון) את גרסתו לאירוע שבו חטף בכוח מגפון ממפגינה בניו יורק. "קבוצה קטנה של מפגינים אלימים התקיפה אותי ואת אשתי כשהלכנו בשעת לילה מאוחרת. הם חסמו לנו את הדרך, דרכו לאשתי חנה על הרגל וקיללו, לרבות איחולי מוות", כתב בפוסט בפייסבוק - וטען כי הוא והמאבטחים אמרו להם שוב ושוב להפסיק ולהתרחק מהם: "אחרי כל האזהרות, לקחתי למפגינה את המגפון שהיא דחפה לי לאוזן בלי לגעת בה כמובן.
"התוקפים האלימים הגיעו מישראל", טען רוטמן. "כמו שבישראל הם מייצגים קבוצה קטנה ואלימה, כך גם כאן. הקהילה היהודית פה קיבלה אותי בשמחה רבה, בכבוד ובהערכה. יש תמיכה רבה ועידוד בקידום הרפורמה, אבל אפילו המעט שלא מסכימים - באו וכיבדו".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
לפיד וגנץ לא מגנים אלימות נגד חברי כנסת ואפילו מעודדים אותה". רוטמן
(צילום: שני גרנות לובטון)
רוטמן תקף את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, וכתב כי "העובדה שהם לא מגנים את המתקפות האלימות על חברי כנסת - ואפילו מעודדים אותן - מעידים יותר מכל דבר אחר שהם הפכו להיות אופוזיציה למדינה".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) תקף את יו"ר ועדת החוקה, ואמר בריאיון לאולפן ynet כי "רוטמן מתנהג כמו אחרון הבריונים, הוא לא ראוי לכהן כיו"ר הוועדה - והוא צריך להניח את המפתחות". לדבריו, "בכירים ביהדות ארה"ב המומים. אי אפשר לחשוב על יו"ר ועדה בקונגרס האמריקני שיחטוף באלימות מגפון ממפגינה. הוא ביזה את הכנסת כולה, עבר על החוק וממיט עלינו בושה מהיום שנכנס לתפקיד".
שני גרנות-לובטון, שמתגוררת בניו יורק ומארגנת שם את ההפגנות, אמרה כי "התגובה הראשונה של רוטמן הייתה צריכה להיות 'סליחה. טעיתי. מעדתי'. התגובה שלו היא נרטיב שקרי, מתגונן ומתקרבן. מיד הוא הקורבן". היא תקפה אותו: "הוא איש קטן שמונע מתסכול ורצון נקם, והיוהרה שלו עולה לו ביוקר. הוא טעה באופן קידום ההפיכה, באופן שבו הוא פועל כיו"ר ועדה אגרסיבי ומשתיק ובהתנהלות מול המפגינים. אין בו טיפת צניעות. תסמונת הפשפש שעלה למעלה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בניו ג'רזי מול הנאום של שמחה רוטמן על ההפיכה המשטרית
הפגנה בניו ג'רזי מול הנאום של שמחה רוטמן על ההפיכה המשטרית
מובילי המחאה: "רוטמן שקרן פתולוגי ודיקטטור אלים"
(צילום: שלו שלום, איליה מגנס)
בקבוצת המחאה "מובילי ההתנגדות לדיקטטורה" תקפו את רוטמן על דבריו, ואמרו כי "אנחנו מזכירים לו שלמרות שהוא רוצה להחזיר את ישראל לימי הביניים, אנחנו חיים בשנת 2023, שבה הכול מצולם". לטענתם, "אין מילה בודדת של אמת בטקסט המנותק שלו, האשמת הקורבן והסתה פרועה - שמובילה לצערנו לאלימות נגד מפגינים. מדובר בשקרן פתולוגי ודיקטטור אלים". הם הוסיפו כי "לכל מקום שהוא יגיע - ישראלים טובים ושוחרי דמוקרטיה יגיעו למחות נגד ניסיון ההפיכה שהוא מוביל".
המפגינה שממנה חטף רוטמן את המגפון הגישה אתמול תלונה במשטרת ניו יורק בגין הטרדה. "אי אפשר שלא להשוות בין המראות המזעזעים של האלימות כלפי המפגינים בחדרה והאלימות המזעזעת של חבר הכנסת רוטמן", אמרו אתמול אנשי המחאה. "מדובר בחבורה של שיכורים מכוח שלא מכבדים את החוק ודורסים את כל מי ומה שעומד בדרכם. לא ניתן להם". המפגינה עצמה אמרה כי "גם האלימות של רוטמן לא תשבור את המחאה הנחושה בתבל! אנחנו כאן בסולידריות ותמיכה עם המשפחות והחברים בארץ שעומדים כחומה בצורה להגנת הדמוקרטיה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בניו ג'רזי מול הנאום של שמחה רוטמן על ההפיכה המשטרית
הפגנה בניו ג'רזי מול הנאום של שמחה רוטמן על ההפיכה המשטרית
מפגינים מול רוטמן בניו ג'רזי, בזמן נאומו על המהפכה המשפטית
(צילום: איליה מגנס)
ההפגנות בארה"ב נגד יו"ר ועדת החוקה החלו שלשום כבר בשעות הבוקר. כ-400 ישראלים ויהודים אמריקנים הפגינו סמוך לבית כנסת של הקהילה החרדית בני ישורון בניו ג'רזי, שם הוא נשא נאום על המהפכה המשפטית.
המפגינים קראו "shame on Rothman" ושרו שירים מהמחאה בקפלן. הם קראו להפגנה "הפגנת UnXeptable". בסיום נאומו הוברח רוטמן דרך השיחים של חצר בית הכנסת השכן כדי להימנע מלהיתקל במפגינים, שכיסו את כל היציאות וקראו "בושה" לעברו. רוטמן הגיע לארצות הברית כדי להשתתף, בין השאר, במצעד של "יום ישראל בניו יורק" שיתקיים היום, שבו ישתתפו נציגים מהקואליציה ומהאופוזיציה.