פיגוע בדרך לירושלים: צעיר בשנות ה-20 לחייו נרצח הבוקר (חמישי) ביריות בכביש 1, ושישה נוספים נפצעו. שלושה מחבלים ניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום א-זעיים שבאזור מעלה אדומים - וירו מנשק אוטומטי לעבר מכוניות בכביש העמוס. בין הפצועים גם אישה במצב קשה - שנמצאת בהיריון. כל הפצועים הועברו לטיפול בבתי חולים בירושלים.

הפצועה שמצבה קשה, כאמור, נמצאת בהיריון ופונתה לבית החולים שערי צדק. העובר שבבטנה בסדר. צוותי מד"א פינו לבית החולים שערי צדק בבירה עוד שלושה פצועים בינוני ופצועה קל. לבתי החולים הדסה הר הצופים והדסה עין כרם פונו שישה נפגעים - בהם גם נפגעי חרדה.
שלושת המחבלים הם תושבי בית לחם והסביבה. שניים מהם הם אחים - מוחמד זואהרה (26) וכאזם זואהרה (31), שנכלא בעבר על רקע שהייה בלתי חוקית בישראל. יחד איתם ביצע את הפיגוע- אחמד אלווחש, בן 31. משב"כ נמסר כי החקירה נמשכת. שניים מהמחבלים חוסלו בזירה, ואחר נוטרל בזמן שניסה להימלט. על אחד מהם נמצא גם רימון גז.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)

מפקד מחוז ש"י עוזי לוי אמר כי "היום בשעה 7 וחצי בבוקר הגיעו שלושה מחבלים שפתחו באש. שניים הגיעו ברכב אחד, מחבל שלישי הגיע ברכב נוסף. הציר הזה שעולה מכיוון מעלה אדומים לכיוון חיזמה הוא בבקרים פקוק בעקבות בדיקה שעושים במחסום אל זעים לנבדקים שמגיעים לשם. המחבלים פרקו מהרכבים ופתחו באש לעבר אזרחים בזירה. הם היו חמושים באם 16, קרלו, רימונים ומחסניות. שוטרי תנועה של מחוז ש"י שהיו פה בפעילות פתחו באש לעבר המחבלים, הרגו שניים והשלישי פצוע אנוש". לזירת הפיגוע הגיע גם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי.
החובש עמית אררט, אח בבית החולים הדסה ויו"ר עמיתים לטיולים, היה בזירת האירוע וטיפל באחת הפצועות. לדבריו, "הפצועה יצאה מהרכב והתחלנו לטפל בה. לקח כמה דקות עד שהשתלטנו על הדימום. יש לה פגיעה בעורק של אמה שמאל ועדכנתי את אנשי הדסה לגבי אופי הפציעה. היא סיפרה לי שהיא התחילה לרוץ והספיקה לראות את המחבל עם הרובה כשהוא יורה".

לזירה הגיע גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמר: "נמנע אסון מאוד גדול בזכות העובדה שלכל השוטרים יש נשק ולאזרחים יש נשק. אנחנו מחלקים עוד נשקים. אני מזכיר שלפני חצי שנה אמרתי שהזכות לחיות גוברת על הזכות לחופש תנועה של תושבי הרשות הפלסטינית. הזכות לחיים של תושבים יהודים ביהודה ושומרון גוברת על חופש התנועה של תושבי הרשות. צריך לשים מחסומים גם סביב הכפרים. צריך להגביל את חופש התנועה, מספיק להיות יפי נפש". חמאס מצידו בירך על הפיגוע - אך לא נטל אחריות. "תכנון הכיבוש למנוע ממתפללים להגיע למסגד אל-אקצא לא יביא לו ביטחון. אנו קוראים להסלים את העימות", נכתב בהודעת ארגון הטרור.
האזור שבו בוצע הפיגוע הוא ציר עמוס בשעות הבוקר עם מאות כלי רכב בדרך לירושלים. על פי עדויות של תושבי מעלה אדומים, המחבלים התנגשו בכוונה עם הרכבים שלהם כדי ליצור פקק בכביש ואז יצאו והתחילו לירות. בכוחות הביטחון כבר הביעו חשש ממתווה של ירי באמצע ציר, מכיוון שבאמצע פקק אין לנוסעים ברכב לאן לברוח והם חשופים לירי. בעבר בוצעו פיגועים דומים כמו בחאוורה שם נרצחו הלל ויגל יניב ז"ל.

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
הנשקים ששימשו את המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, מסר כי "מתווה הפיגוע הבוקר וניצול פקקי התנועה באזור המחסום הוא חלום הבלהות של כל מי שעומד לקראת מחסום המנהרות. על מערכות הבטחון לשנות גישה לאלתר ולייצר מרחב בטוח לתושבים שמבקשים להגיע לירושלים. צריך לייצר יכולת לתנועה לזרום, לספק אבטחה גם לקראת הבידוק ולא פחות חשוב מכך להיות קצת יותר קשובים להערות והארות שלנו כמנהיגי ציבור".
הפיגוע מתרחש כשבועיים לפני תחילת הרמדאן, ובצל כוננות גדולה של משטרת ירושלים. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, והשנה ביתר שאת - בעקבות המלחמה ברצועת עזה. גורמי ביטחון אף העבירו אזהרה חמורה לדרג המדיני, שלפיה אל-אקצא עלול לאחד את המוסלמים נגד ישראל בשני צידי הקו הירוק ובמזרח התיכון כולו.