עדויות קשות זורמות מזירת פיגוע הירי שאירע הבוקר (חמישי) בכביש 1, סמוך למעלה אדומים - וגם דיווחים על מעשי גבורה. חנניה בן שמעון (23), שנפגע בבטנו וברגלו מקליעים, התעשת במהירות ופתח באש לעבר המחבל - בזמן שאמו יושבת במכונית. אריק, אביו של חנניה, סיפר כי רגע לפני שנכנס לניתוח - הותיר פתק: "אני לא גיבור - הבחור שנפצע ביד גיבור יותר, הוא רץ ישר אל המחבל".
4 צפייה בגלריה
חנניה בן שמעון
חנניה בן שמעון
חנניה והרכב שממנו ירה במחבל


"הוא השתחרר לפני שבוע וחצי מחאן יונס, אחרי ששירת ברצועת עזה במילואים במשך ארבעה חודשים", סיפר אריק, אביו של בן שמעון. "כשהמחבל עצר את הרכב בצד שמאל שלו, והתחיל לירות, הוא ירה בו כדור ראשון דרך החלון - ואז יצא החוצה, חתר למגע, חיסל את המחבל ונפצע גם כן".
לדברי האב, האם שהייתה ברכב לא נפצעה - ומוגדרת כעת נפגעת חרדה. "היא ירדה מהרכב וברחה אחורה", סיפר. "הבן שלי במצב בינוני, חטף כמה כדורים בבטן ובאגן. אין לו פגיעות פנימיות חמורות, אבל הוא סובל משברים. הוא נמצא בהכרה ושוחח איתי".

"הוא בן 23, יצא הבוקר לעבודה עם אשתי. בדרך לירושלים. הוא חזר מעזה אחרי 4 חודשים, עבד כמאבטח טיולים. קצת לפני המחסום של מעלה אדומים, רכב מהנתיב השמאלי התנגש ברכב שהיה לפניהם וממנו יצאו ככל הנראה שני מחבלים. אחד מהם שיצא מהצד של הנהג ירה ברכב מולם. חנניה זיהה את זה, ירה כדור ראשון דרך החלון ופרק מהרכב. הוא חתר למגע מול המחבל מטווח אפס. אני מאמין שחלק מהכדורים שלו פגעו במחבל", הוסיף האב בהצהרה מחוץ לבית החולים הדסה. "עכשיו אנחנו מקווים שהוא ישתקם בעזרת השם ויטוס לחופשה שמתוכננת לו בעזרת השם במאי בריא. המאבק שלנו לא רק בעזה". פרופ' איתי ליברגל, מנהל האגף האורתופדי בהדסה אמר כי לא נשקפת לחנניה סכנת חיים.
י', חברו הטוב של חנניה, אמר: "הוא גיבור. הוא ארץ ישראל היפה. הוא חזר בשבוע שעבר מלחימה בחאן יונס אחרי שלושה חודשים בעזה, עשה רישיון לאקדח כדי להציל חיים והתחיל לעבוד כמאבטח טיולים. לא היה לי ספק כששמעתי על הפיגוע שאם מישהו יחתור למגע ויסכן את עצמו ככה - זה יהיה חנניה. כשהוא היה בחאן יונס הוא אמר לי כמה עם ישראל מאוחד וכמה הוא מוכן לסכן את עצמו בשביל המדינה ובשביל האזרחים. היום המילים האלה מקבלות משמעות חדשה".

"היא נכנסה לרכב של מישהי ואמרה 'תעזרי לי'"

בפיגוע נפצעה באורח קשה גם עדי זוהר (30), אישה בהיריון שמצבה הוגדר קשה. ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים שערי צדק, עדכן בצהריים כי היא הועברה לניתוח. "היא הגיעה בהכרה ולא נשקפת סכנה לחייה", אמר. "היא הגיעה עם פציעה בחזה ותעבור ניתוח מורכב מאוד. לגבי העובר מוקדם להגיד. מצבו תקין, אבל קשה להגיד מה יהיה מצבו".
4 צפייה בגלריה
הקליע שהוציאו מהחזה של האישה בהריון שנפצעה קשה בפיגוע
הקליע שהוציאו מהחזה של האישה בהריון שנפצעה קשה בפיגוע
הקליע שהוצא מגופה של עדי
מחוץ לבית החולים אמר אלי ביטון, אביה של עדי, כי "היא סיפרה שרכב לפניה נכנס ברכב היא חשבה שזו תאונה. ואז נפתחה הדלת של הנהג. הוא ירד ישר אליה וראתה שיש לו נשק ביד. הוא ירה בה ירייה אחת והמשיך בכביש למטה. היא ראתה שהוא התרחק ויצאה לרכבים אחרים. זה נס מאוד מאוד גדול. הירייה היא ממש בחזה והיא נורתה ראשונה". אמה רותי הוסיפה: "הכתובת הייתה על הקיר. הייתה לנו הרגשה שיהיה אסון".
ישראל אדלר, שעובד כמנהלה, סיפר הבוקר: "אנחנו המומים. היה לה נס גדול. יכול להיות שאם לא היו שם פקקים זה לא היה קורה. היא הייתה רכב מאחורי המחבלים שביצעו תאונה יזומה בכביש. המחבל יצא מהרכב וירה בה. היא נפגעה וניסתה להשתחל מתחת להגה. המחבל המשיך הלאה. אחר כך היא נכנסה לרכב של מישהי אחרת ואמרה לה 'תעזרי לי תעזרי לי'. בגלל הפקק גם לאמבולנסים לקח זמן להגיע. היא ניצלה בנס".

עמית אררט, אח קשר כללית מחוז ירושלים בביה"ח הדסה ויו"ר עמיתים לטיולים, סיפר שהעניק טיפול לפצועה במקום. "כיביתי מנוע ויצאתי מהרכב עם חוסם עורקים", אמר. "הייתה לה פציעה באמה השמאלית. אני לא ראיתי את המחבלים, התמקדתי רק באיך אני עוצר לה את הדימום מהעורק".
לדברי האח, "טיפלתי בה, זה לא היה פשוט. לקח זמן עד שהצלחנו להשתלט על הדימום. היא ממש ברחה מהפיגוע, אני הזמנתי מד"א. היא הספיקה לראות את המחבל, אמרה שראתה אותו יורה עם רובה".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
(צילום: לירן תמרי)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
הנשק ששימש את המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
עדת ראייה נוספת שהייתה במקום, סיפרה הבוקר: "אם הייתי יוצאת דקה לפני מהבית - הייתי בפיגוע. מישהו יצא מהרכב ופשוט ריסס פה. זה לא נורמלי. יש מלא כוחות ביטחון שהגיעו ממש מהר. צבא, משטרה, מסוקים. שלושת הנתיבים בכביש עמדו בפקק והמחבלים ריססו אותנו חופשי מכל כיוון. לא היה לנו לאן לברוח".
פאדי דקידק, פרמדיק מד"א שהוזעק לזירה, סיפר ל-ynet כי "הגעתי לזירה מורכבת, זירה מאוד קשה שפרוסה לאורך הציר של מעלה אדומים. זירה שקשה לטיפול. מצאנו מספר פצועים בתוך הרכבים, ומספר פצועים מחוץ לרכב בדרגות פציעה משתנות. כולם קיבלו טיפול מציל חיים ופונו לבתי חולים בירושלים".
אבי חובב, מנהל מרחב ירושלים במד"א, סיפר: "מדובר בזירה שמשתרעת על פני 2-3 ק"מ בכביש שמוביל בין מעלה אדומים לירושלים, דבר שהקשה עלינו להגיע לנפגעים. הכוחות סרקו את הזירה, עברנו רכב רכב והתחלנו לפנות ולטפל בנפגעים. בשל הפקקים נאלצנו לפנות חלק מהנפגעים דרך הנתיב הנגדי".
בפיגוע הבוקר בכביש 1, בדרך למחסום א-זעיים הסמוך למעלה אדומים, נרצח צעיר בשנות ה-20 לחייו ונפצעו בסך הכול עוד שישה בני אדם. שלושה מחבלים מהגדה המערבית ניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום - וירו מנשק אוטומטי לעבר מכוניות בכביש העמוס.