2 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
טייסי חיל האוויר. ארכיון
(צילום: AFP)
צה"ל התייחס היום (שלישי) להודעות המילואימניקים המתנגדים למהפכה המשפטית, שלפיהן יפסיקו להתנדב, ומסר כי מילואימניקים שלא יתייצבו בגלל חידוש חקיקת המהפכה יטופלו פיקודית. זמן קצר לאחר מכן שלחו "לוחמי יחידה מבצעית בחיל האוויר" מכתב שבו הודיעו שיפסיקו להתנדב למילואים כל עוד תימשך החקיקה באופן חד-צדדי. לטענתם, מאחורי המכתב עומדים "מאות לוחמים".
בכל הנוגע למילואימניקים מתנדבים, נציין, צה"ל לא יכול לטפל משמעתית. בצבא הוחלט כי יטפלו בכל מקרה של אי-התייצבות לקריאה לשירות - בין אם לגיחת כשירות או אימון או לפעילות מבצעית - כסירוב להתייצב לצו. זאת, גם אם מדובר במערכים התנדבותיים כטייסי מילואים.
(צילום: משי בן עמי)

עוד הדגישו בצה"ל כי כל מקרה כזה של אי-התייצבות לקריאה ייבחן לגופו ובהקשר להחלטה לא להתייצב. בצמרת מערכת הביטחון לא אומרים מה יקרה אם תהיה אי-התייצבות רחבה של עשרות או מאות טייסי מילואים, או משרתים ממערכים מיוחדים, אך מציינים כי בראש סדר העדיפות תעמוד כשירות הצבא בכלל וחיל האוויר בפרט.
עם זאת, בצבא ציינו כי הוחלט שלא לטפל כעת בעצומות, מכתבים או השתתפות בהפגנות כמקרי סרבנות, כל עוד שבוצעו בפועל על ידי משרתי המילואים. בנוסף, בצבא קוראים למשתתפים בטקסים המרכזיים בימים הקרובים, כמו סוף קורס קצינים בבה"ד 1 וסוף קורס טיס בחצרים, שלא לערב תכנים פוליטיים באירועים בהם ינאמו שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו.
חרף אזהרת הצבא מהיום, במערכת הביטחון בראשות גלנט אומרים כי בכל מקרה השיקול המוביל והעיקרי בכל החלטה, גם בעת הקרובה, יתבסס על שמירת כשירות צה"ל בכלל ושל חיל האוויר בפרט.
2 צפייה בגלריה
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
"רבים נוספים יצטרפו ככל שההפיכה תתקדם". אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
שלשום הודיעו במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל כי 80 אנשי מילואים נוספים מפסיקים להתנדב לשירות באופן מיידי, בנוסף למאות אנשי מילואים שכבר אינם מתנדבים מאז מרץ. בוגרי יחידה 8200 הצהירו כי "אנשינו ינטשו את המערכת". לדבריהם, "רבים נוספים יצטרפו ככל שההפיכה תתקדם".
בהודעה נמסר עוד כי "בכירי משטר ההפיכה קוראים להוציא להורג טייסים, אנשי מ"מ, את היועמ"שית ואת נשיאת העליון; הם קוראים לנו פלוגות אס-אה וקיני טרור; הם תומכים במחיקת כפרים (קרי, שריפת בני אדם חיים). לפיכך משטר זה אינו לגיטימי ואינו ראוי להתנדבות ולציות שלנו. משטר זה כבר גורם במשך חודשים לנזק עצום וארוך-טווח במוטיבציה של הטובים ביותר להתנדב למערכים רגישים באמ"ן, שב"כ ומוסד. בלי דמוקרטיה לא יהיה צבא, לא יהיה ביטחון, ויהיה זה קץ מדינת ישראל. נגן בנפשנו ובגופנו, בצורה בלתי-אלימה, על הדמוקרטיה ועל שומרי הסף בישראל".
בשבת הצהירו כ-300 רופאים צבאיים במילואים כי כל מהלך חד-צדדי של הממשלה "יובל לצעדים חריפים וחד-צדדים של רופאי המילואים". בהודעתם כתבו כי "התקופה האחרונה מדגישה את החשיבות הקריטית של הסכמה רחבה לכל תיקון חוקתי. הנזק של צעדים חד-צדדיים הוא עצום. לצערנו, כבר עכשיו אנחנו רואים ירידה דרמטית בהתייצבות למילואים ועלייה מקבילה ברופאים שבודקים אפשרויות בחו"ל".