6 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט רוני אלשיך
אביחי מנדלבליט רוני אלשיך
אלשיך ומנדלבליט. "דבריו אינם משקפים את הליך קבלת ההחלטות"
(צילום: דויד ווייל, לע"מ, עמית שאבי)
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך הצליח לעורר סערה הבוקר (רביעי), שהודה כי "כשהוגשו האישומים נגד נתניהו, איש לא ניחש שנתניהו לא יתפטר מתפקידו". מי שמיהר להגיב על הדברים הוא היועץ המשפטי לשעבר, שהחליט על הגשת כתב האישום, אביחי מנדלבליט. "דבריו ידידי רוני אלשיך אינם משקפים את הליך קבלת ההחלטות בתביעה הכללית בקשר לתיקי האלפים. נושא המשך כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה מעולם לא עלה ולא יעלה על הדעת שיעלה במסגרת הדיונים לצורך קבלת ההחלטות בתיקי האלפים".
הוא ציין כי "הדבר היחיד שניצב לנגד עינינו היה האם יש ראיות להעמדה לדין של נתניהו והאם יש אינטרס ציבורי בכך. לדעתי ולדעת כל גורמי התביעה אז הדבר איננו רלוונטי לחלוטין לצורך קבלת ההחלטה אז, וזו עמדתי גם היום. למען הדיוק יש לציין גם שאלשיך סיים את כהונתו כמפכ"ל לפני שהוחלט על הגשת כתב האישום. בכל מקרה, למען הסר כל ספק, צוות קבלת ההחלטות בדיונים הרבים שהיו בפניי בנושא לא דן מעולם בנושא כהונתו של ראש הממשלה".

6 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
"תפירת תיקים". בליכוד פנו לבהרב-מיארה, אחרי שאלשיך אמר ש"אף אחד לא ניחש שנתניהו לא יתפטר"
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )
מנדלבליט סיכם: "כאשר נדרשתי להשיב לעתירות לבג"ץ האם נתניהו רשאי לכהן כראש ממשלה למרות כתב האישום הגנתי על העמדה שהדבר אכן אפשרי, ובית המשפט העליון אימץ את עמדתי פה אחד. לסיכום, התביעה בראשותי מעולם לא ערבה בין השיקול המשפטי לזה הפוליטי".
גם פרקליטות המדינה הגיבה לדברים, ומסרה בהודעה בטעמה כי "כל אמירה כאילו בהחלטה על הגשת כתב אישום היו מעורבים שיקולים לא ענייניים, היא מופרכת. כתב האישום בתיקי האלפים הוגש לפי חומר הראיות ועל בסיס שיקולים מקצועיים בלבד. מר אלשיך לא היה שותף לדיונים בהם הוחלט על הגשת כתב אישום".
בריאיון לגלי צה"ל ציין אלשיך כי "לא הייתה שום כוונה להדיח את ראש הממשלה", אך בליכוד לא התרשמו מההבהרה, ושר התקשורת שלמה קרעי פנה במכתב רשמי ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בדרישה לפתוח בחקירה נגדו על "תפירת תיקים במטרה להדיח ראש ממשלה מכהן", לאחר הודעת הליכוד כי דבריו מחייבים פתיחה בחקירה נגדו "ונגד השותפים שלו לתפירת התיקים", לדבריהם, "כדי לחשוף את המניעים מאחורי הגשת כתב האישום".
התגובות לריאיון, שבו טען אלשיך כי "אף אחד לא יכול היה לנחש שראש הממשלה לא יתפטר - ויבחר להילחם מתוך המערכת. כולנו לקחנו בחשבון מה שהוא אמר על אולמרט", לא איחרו להגיע. שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מהליכוד אמר כי "משפט נתניהו חייב להיפסק", בעוד שרים בכירים בממשלה מהציונות הדתית, עוצמה יהודית וש"ס טענו כי המפכ"ל לשעבר הודה ב"ניסיון הפיכה" לכאורה. דובר הליכוד גיא לוי כינה את אלשיך "מר כוסברה" וטען כי הוא צריך לשבת בכלא.
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ושלמה קרעי
בצלאל סמוטריץ' ושלמה קרעי
קרעי פנה במכתב רשמי ליועמ"שית, סמוטריץ' טען ל"ניסיון הפיכה"
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
ההסכמים הקואליציונים במצודת זאב
ההסכמים הקואליציונים במצודת זאב
קרא להפסיק את משפט נתניהו. אקוניס
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"דברי אלשיך מטומטמים, מיותרים ומזיקים". עד המדינה חפץ
(צילום: יאיר שגיא)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כי אלשיך מודה כי ניסה "לבצע הפיכה". "זה יום עצוב למדינת ישראל. יש פה מספר גורמים שחברו יחד כדי לנצח את הדמוקרטיה ולבצע הפיכה", טען סמוטריץ', "פקידים ומפקדים לשעבר שניסו בזמן תפקידם לבצע מהלכים כדי להחליף שלטון וכשלו, חברו יחד ומנסים גם כעת לנצח את דברו של הבוחר הישראלי. גם הפעם הם יכשלו. לא ניתן להם לגנוב את הדמוקרטיה הישראלית".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מהליכוד הוסיף בציוץ בטוויטר: "אלשיך מאשר שהם עשו הכול להדחתו של ראש מחנה הימין נתניהו. לא הלך להם". וגם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לדברים וכתב כי "אלשיך מודה היום בקולו שניסה לבצע הפיכה שלטונית באמצעות חקירות וכתב אישום. לא אכפת לו מהדמוקרטיה, לא אכפת לו מהחוק, וכל מה שרצה זה רק להדיח ראש ממשלה מכהן שנבחר בבחירות דמוקרטיות, באמצעים לא דמוקרטיים".
מנגד, באופוזיציה הסבירו כי "אלשיך אמר את המובן מאליו", וח"כ אלון שוסטר מהמחנה הממלכתי כתב כי "הנחת היסוד בדמוקרטיה הגונה היא שאיש ציבור שמגישים נגדו כתבי אישום צריך להשהות את עצמו".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את אלשיך: "דברי ההבל של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך הם מקוממים, מטופשים וחסרי אחריות, והם פוגעים בראש ובראשונה במערכת המשפט הישראלית, שגם ככה עומדת בימים אלה תחת מתקפה חסרת תקדים. האמירות של אלשיך הן חמורות ביותר, וטוב שהפרקליטות הוציאה הכחשה והבהרה. לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית דברים כאלו יקרו".

6 צפייה בגלריה
אלון שוסטר
אלון שוסטר
"אלשיך אמר את המובן מאליו". ח"כ שוסטר
(צילום: קובי קואנקס)
עד המדינה בתיק 4000 (בזק-וואלה) ניר חפץ הגיב אף הוא לדברי אלשיך, והתייחס ל"מעשים המנוולים והבלתי-חוקיים", כלשונו, שבוצעו בחקירת התיק. "איני יודע מה יותר חמור: המעשים תחת אלשייך, המפכ"ל היחיד שהעסיק במיליונים מכספי המשטרה יועץ פוליטי שונא נתניהו, או הדברים המטומטמים, המיותרים והמזיקים שהוא אומר ברדיו, בעודו חושף את ערוותו כמפכ"ל".
ח"כ צבי סוכות אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אותם אלה שמדברים על 'הפיכה משטרית' בגלל פקקטה עילת סבירות קטנה שאנחנו מובילים כאן פתאום הולכים ומתראיינים בקולם על זה שהם ניסו לעשות כאן הפיכה שלטונית באמצעות חקירות וכתבי אישום, זה מה שאנחנו טוענים לכל אורך השנים האחרונות". ח"כ אביחי בוארון הוסיף: "אלשיך ושי ניצן עשו יד אחת כדי להדיח את נתניהו".
דבריו של אלשיך הבוקר הגיעו לאחר ההתסבכות במשפט נתניהו, ואמירתם הדרמטית של השופטים לפיה קיים קושי להוכיח שוחד בתיק 4000. על כך הגיב אלשיך: "זה קצת מניפולטיבי. אף אחד לא אמר לפרקליטות 'אין פה תיק'. אני שמעתי רק את ההדלפה". נזכיר כי על אף ההתפחות הדרמטית בתיק 4000, משפטו של נתניהו נמשך, ברקע רצון היועמ"שית גלי בהרב-מיארה והפרקליטות להמשיך לנהל את התיק - שלא מוותרים לעת עתה על עבירת השוחד.
היום תימשך חקירתו הנגדית של איש העסקים ארנון מילצ'ן, עד המפתח בתיק 1000 (תיק המתנות), שבו נאשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים. עדותו של מילצ'ן החלה ביום ראשון, ובמשך כיומיים וחצי מסר את עדותו בתיקים 1000 ו-2000 (שיחות נתניהו-מוזס), במסגרת החקירה הראשית של התביעה.