האסון שבו נהרגו 21 הלוחמים במרכז רצועת עזה אירע במסגרת משימה שמטרתה היא מהחשובות ביותר: השמדת מבנים במסגרת הקמת החיץ הביטחוני בין יישובי עוטף עזה לשכונות המזרחיות ברצועה. כך צריך להתייחס אל האירוע, ועדיין, השאלות הקשות הן בלתי נמנעות.
עדותו של אחד מאנשי המילואים שלחם בשטח האסון שופכת עוד קצת אור. "היו בשטח שלושה כוחות: כוח שכובש את הבתים, כוח שריון והכוח שממלכד את הבתים", הוא מסביר. "על פניו הפעילות אמורה להיות פשוטה. נכנסים, כובשים את הבתים, רואים שאין בהם חומר נפץ, פירים וכו', ואז מגיע הכוח הממלכד. בזמן הזה הכוח הכובש יוצא, וברגע שהם מסיימים כל הכוח נסוג ואז מפוצצים".
1 צפייה בגלריה
קולאז' 21 הרוגים
קולאז' 21 הרוגים
21 לוחמי המילואים שנפלו באסון
(צילום: דובר צה"ל)
מה שהפך פעילות שהלוחמים מורגלים בה לזירת אסון, היה הופעתה של חוליית מחבלים שהגיחה מהמטעים וירתה טילי RPG לעבר שני המבנים שקרסו עקב המוקשים שהיו משורשרים ביניהם, והעובדה שבתוך המבנים היו פזורים כוחות רבים.
"מה שקרה פה בעצם זה שהכוח שכובש את הבית נשאר בפנים. הפעילות הייתה מהירה וטובה, הכול עבד מושלם. זה לוחמים שעשו את זה עשרות ואפילו מאות פעמים בעבר. במקרה הזה הגיעה חוליית נ"ט וזה היה מפתיע, כי לא סביר שבמרחק של פחות מאלף מטרים מהגדר יהיו חוליות פעילות".
לדבריו, "אם היו פועלים לפי הנהלים 14 לוחמים היו ניצלים. את כוח השריון לא היה אפשר להציל, אבל מי שלא היה אמור להיות בבית היה ניצל. הפעילויות האלו קורות יום-יום ואסור שדבר כזה יחזור על עצמו לעולם. כל כך הרבה חיילים בזירת מטענים בניגוד לנוהלי הבטיחות".

כדי להדגיש את חשיבות הנהלים באירועים מהסוג הזה, נותן הלוחם דוגמה לנוהל שדווקא כן נשמר: "כל הבתים מחוברים יחד זה לזה, ובסוף לוחצים על מתג אחד והכול מתפוצץ. אבל מנתקים את החיבור בין המלכודים, בין בית לבית. אם היו זורקים על הנוהל הזה ולא מתייחסים אליו, היו נהרגים באירוע הזה לוחמים של שתיים או שלוש פלוגות, כי כל הבניינים היו מתפוצצים יחד. בצה"ל חייבים לחדד נהלים".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי נשאל שלשום בתדרוך לגבי הנוכחות הגדולה של לוחמים בזירה, ואמר: "הכוח סרק את המרחב, טיהר את המבנים, פרס אמצעי חבלה. ביצענו עשרות פעולות דומות ונמשיך לבצע אותן כי אין דרך אחרת. כמות הכוחות והמיקום שלהם יהיו בלב התחקיר".
לפני שבועיים אירעה תקלה חמורה בפיצוץ מנהרה במחנה הפליטים אל-בורייג’ שגרמה למותם של שישה לוחמים. נערך תחקיר, ולדברי אחד הלוחמים, "הנושא הזה עלה לפני המבצע, אמרו לנו שלא לשהות בבית אחד בזמן שממלכדים אותו ולמרות זאת זה לא נאכף. זה אירוע שניתן היה למנוע".