תשעה לוחמים נהרגו ביום אחד: צה"ל התיר בצהריים (יום ג') לפרסום כי חמישה לוחמים נוספים נהרגו אתמול ברצועת עזה, במה שהיה אחד הימים הקשים ביותר במלחמה בשבועות האחרונים. הלוחמים נהרגו מפיצוץ חומר הנפץ במחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה.
הלוחמים שמותם הותר כעת לפרסום הם רס"ר במיל' עמית שחר, בן 25 מרמת יוחנן; סרן במיל' דניס קרוחמלוב וקסלר, בן 32 מבאר שבע; סרן במיל' רון אפרימי, בן 26 מהוד השרון; רס"ר במיל' רועי אברהם מימון, בן 24 מעפולה, ששימש פרמדיק; ורס"ם במיל' עקיבא יסינסקי, בן 35 מרמת גן; הלוחמים שירתו ביחידת יהל"ם, מלבד עקיבא - ששירת בגדוד הנדסה 8173 בחטיבת עציוני. בנוסף, לוחם במילואים בגדוד 8105, עוצבת שועלי המרום (646), נפצע באורח קשה בקרב במרכז רצועת עזה.
מוקדם יותר הותר לפרסום שמו של הרוג נוסף בתקרית - רס"ל במיל' גבריאל בלום, בן 27 מבית שמש. בנוסף אליו נהרגו סמל רועי טל (19) מכפר יהושע, לוחם בגדוד 94, שנפל בהיתקלות עם מחבלים בחאן יונס; ורס"ל במיל' דוד שורץ (26) מאלעזר, ורס"ל במיל' יקיר הכסטר (26) מירושלים, לוחמים בגדוד הנדסה 8219, שנהרגו מפגיעת נ"ט בחאן יונס.
8 צפייה בגלריה
חללי צה"ל שנהרגו בקרבות בעזה
חללי צה"ל שנהרגו בקרבות בעזה
הרוגי האסון, מימין למעלה: גבריאל, עמית, רועי, עקיבא, דניס, רון
( צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
רס"ל במיל' יקיר הכסטר ורס"ל במיל' דוד שוורץ נפלו ברצועת עזה
רס"ל במיל' יקיר הכסטר ורס"ל במיל' דוד שוורץ נפלו ברצועת עזה
רס"ל במיל' יקיר הכסטר (מימין) ורס"ל במיל' דוד שורץ, עם רב הישיבה שלהם אמנון בזק
(מתוך פייסבוק)
8 צפייה בגלריה
רועי טל בסיום מסע כומתה בחודש יולי
רועי טל בסיום מסע כומתה בחודש יולי
סמל רועי טל

8 צפייה בגלריה
אירוע פיצוץ חומר הנפץ במחנה הפליטים אל-בורייג׳ במרכז הרצועה
אירוע פיצוץ חומר הנפץ במחנה הפליטים אל-בורייג׳ במרכז הרצועה
במחנה אל-בורייג', רגע אחרי הפיצוץ
(צילום: דורון קדוש, גלצ)
8 צפייה בגלריה
תיעוד של תוואי תת-קרקעי שאותר במרחב
תיעוד של תוואי תת-קרקעי שאותר במרחב
מתוך תיעוד שפרסם צה"ל מהתוואי התת-קרקעי באל-בורייג' - ששימש לייצור נשק. נערך שם סיור לתקשורת, מעט לפני הפיצוץ
(צילום: דובר צה"ל)

אסון קשה במחנה הפליטים

שישה מהלוחמים שנפלו אתמול נהרגו כאמור בפיצוץ שאירע באזור מנהרה אסטרטגית במחנה הפליטים אל-בורייג', בעקבות התלקחות של חומר נפץ. מדובר במנהרה שרק אתמול בשעות הצהריים הוצגה לכתבים. אין חשד לחטופים או נעדרים בתקרית, שבה נפצעו חיילים נוספים - בהם גם הזמר והשחקן עידן עמדי, שמצבו קשה.
חומר הנפץ שהתלקח יועד ככל הנראה למנהרה האסטרטגית, וסיבת הפיצוץ עדיין מתוחקרת. נבדק אם תקלה בחיבור התיילים או הפעלת מטען חבלה בפיר גרמו לפיצוץ. חמאס פרסם סרטון שכביכול קשור לאירוע, בניסיון לנצלו למטרות הטרור הפסיכולוגי שלו, אך ככל הנראה אין לו קשר לפיצוץ.
8 צפייה בגלריה
תיעוד של תוואי תת-קרקעי שאותר במרחב
תיעוד של תוואי תת-קרקעי שאותר במרחב
מפעל הנשק של חמאס
(צילום: דובר צה"ל )

בין הכתבים שסיירו במקום מעט לפני הפיצוץ נמנה גם הפרשן הצבאי של ynet רון בן ישי. בידיעה שפורסמה אמש על הסיור באותו מקום – מפעל תת-קרקעי של חמאס לייצור חומרי נפץ – כותב בן ישי על הסכנה הרבה הטמונה בפעילות צה"ל במקום, תוך שהוא מתאר ריח עז של אמוניה וכימיקלים נוספים שגרם לצריבה בעיניו. הוא ציין כי פתח המנהרה עשוי בטון מזוין, וכי ניכר שהיא אמורה לעמוד בהפצצה כבדה ואולי אף לספוג פגיעה ישירה.
"בצד זרוק סרבל לבן, שאותו לבש אחד העובדים שטיפלו בערבוב הכימיקלים שמרכיבים את חומרי הנפץ", כתב בן ישי. "הוא כנראה גם השתמש במסכת גז, כי אחרת לא יכול היה לעמוד באדים החריפים שמילאו את המנהרה. מחשש לביטחוננו לא העמקנו אל תוך מנהרת ייצור חומרי הנפץ, והסתפקנו בהצצה פנימה. הסיבה היא לא רק חשש להרעלת נשימה, אלא מפני שהאדים האלה הם נפיצים. כל ניצוץ עלול לייצר פיצוץ, כפי שקורה לפעמים – למרות אמצעי הזהירות שהכוחות נוקטים כשהם מטפלים במנהרות האלה".
לפי הודעת צה"ל אתמול על חשיפת המתחם התת-קרקעי, צוותי הקרב של חטיבות 188 וגולני חשפו באל-בורייג' מספר פירים המגיעים לעומק של כ-30 מטרים. באמצעות הכוונה מודיעינית מדויקת נחשף מה שבצה"ל כינו "מעוז טרור" של ייצור אמצעי לחימה ברצועה: "אותרו מפעלים רבים נוספים לייצור רקטות ארוכות טווח, חומרי נפץ ודיוק לרקטות פצצות מרגמה, מטענים, נשק קל וכלי טיס בלתי מאוישים מתחת לקרקע", נמסר. בנוסף, הכוחות שפעלו שם בשבועות האחרונים חיסלו עשרות מחבלים.

סרן (במיל') דניס וקסלר

חברים וקרובים ספדו לנופלים באסון. דניאל, חברו של דניס וקסלר, ספד לו: "דניס, חבר ואח אהוב, יהי זכרך ברוך".
חברו יוסי נפרד: "זיכרון מקסים דן יקר! אני לא מאמין שהייתי איתי לפני שבוע ועכשיו אתה לא".
8 צפייה בגלריה
סרן (במיל') דניס קרוחמלוב וקסלר
סרן (במיל') דניס קרוחמלוב וקסלר
סרן (במיל') דניס קרוחמלוב וקסלר
(צילום: דובר צה"ל)
יקיר, חברם של וקסלר ואפרימי ספד: "הלב כבר גמור, לא מצליח לעכל שלא נתראה שוב. שנהיה ראויים לכם אחים".
ירדן, חבר נוסף, כתב: "דנוצ'קה, היית אור, היית מלך, היית שמחת חיים, היית גבר שבגברים, היית חבר. איך אמרת לי אז ב'בום פסטיבל', 'החיים שבריריים. אני יכול מחר להיעלם, אז לפחות עד מחר בוא נהנה'. חיית על הקצה והקצה חי אותך. אני אוהב אותך לנצח אחי".
"קשה להאמין, לא אשכח אותך דניס היקר", כתב שם, אחד מחבריו ליחידה של וקסלר. "היחידה איבדה את הלוחם הכי מטורף שקיים בצה"ל. אין אתגר שלא עמדת בו, אין קושי שלא צלחת. בן אדם מדהים. אתגעגע, תחסר מאוד".

רס"ר (במיל') עמית שחר

אבל כבד נפל על קיבוץ רמת יוחנן שבמועצה האזורית זבולון, אחרי שנודע על נפילתו של בן המקום רס"ר (במיל') עמית שחר. עמוס נצר, ראש המועצה, אמר: "מועצה אזורית זבולון ותושביה אבלים וכואבים את נפילתו של רס"ר(במיל') עמית שחר, שנהרג בקרבות בעזה. אנו מחבקים ושולחים תנחומים למשפחת שחר בשעה הקשה הזו ומשתתפים בצער הכבד. יהי זכרו ברוך".
8 צפייה בגלריה
רס״ר (מיל׳) עמית משה שחר
רס״ר (מיל׳) עמית משה שחר
רס"ר (במיל') עמית שחר
ברכה כהן, מכרה של המשפחה, כתבה עליו: "עמית המקסים. בן להורים נפלאים ואוהבים, עצוב כל כך. ליבי עם המשפחה והחברים".

סרן (במיל') רון אפרימי

עיריית הוד השרון ותיכון רמון, שם למד סרן (במיל') רון אפרימי, ספדו לו: "מרכינים ראש בכאב ומשתתפים בצערה הכבד של המשפחה, של ההורים יהודית ושמואל, האחים עומרי וגל, בת הזוג גפן וכל בנות ובני המשפחה".
אפרימי היה מדריך בנוער העובד וסיים את לימודיו בתיכון רמון במגמת המוזיקה ב-2015. בסיום התיכון, הוא למד במכינה הקדם צבאית תבור ולאחר מכן התגייס ליחידת יהל"ם בחיל ההנדסה הקרבית והמשיך בשירות מילואים ביחידה. לאחר שחרורו מצה"ל, טייל רון במזרח, סייע בהקמת סטארט-אפ והיה אמור להתחיל השנה את לימודיו באוניברסיטת תל-אביב.
עומרי, אחיו של רון, מספר: "רון אהב חינוך, ואהב לפקד על חיילים שהיו הכל בשבילו. כל חייל שעבר תחתיו יזכור ויעריך אותו לעד. הוא הכשיר לוחמים רבים, ומ-7 באוקטובר התגייס למילואים בלי היסוס ועם תחושת שליחות גדולה, פיקד על צוות של מילואימניקים ופעל בשיא העוצמה והנחישות. אנחנו תמיד נזכור אותו כך - כדמות להערצה".
אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון: "במותו כמו בחייו, רון היה איפה שהיו צריכים אותו. צנוע ומוביל, דואג לחבריו ולעמו. קהילת הוד השרון כואבת עד מאוד ומחבקת את המשפחת באובדנם הבלתי נתפס".
חנה דלמדיגו, מנהלת תיכון רמון בהוד השרון: "רון היה מהבולטים במגמת המוזיקה בתיכון. ניגן, הרים הופעות, חיבר בין חברים, ענו, עם חיוך כובש שמח ומשמח. הלב שבור".
"אין לי מילים. סרן רון אפרימי, לא מסתדר לי להוסיף ז"ל אחרי השם שלך", נפרד ממנו חברו אריק. "לך תסביר במילים כמה היית הכי מיוחד, הכי ערכי, הכי טוב, והכי חי. מתחילת המלחמה לא רציתי לכתוב כלום כי פחדתי שזה יביא מזל רע. הלילה המזל הטוב נגמר. היית חלק משמעותי בעיצוב קבוצת 'יחדיו'. תמיד שואל, תמיד מעורב, גם אחרי כל השנים. אהבתי אותך מאוד, נוח על משכבך בשלום ״.
עדי, מכרה של אפרימי כתבה: "הלב שבור. לב גדול וטוב שאתה. זוכרת אותך מתנדב בחלוקת חבילות לחגים לקשישים ושורדי שואה בעיר. שולחת תנחומים וכוחות למשפחה היקרה, לחברים, לקהילה שהכירה את רון".

רס"ם (במיל') עקיבא יסינסקי

אולגה, אישתו של עקיבא יסינסקי, סיפרה בבכי: "עשר שנים אנחנו נשואים. באוקטובר הוא סיים את התואר כמהנדס מכונות. אתמול דיברתי איתו בפעם האחרונה והוא נשמע טוב. הוא לא נתן לנו לדאוג, לא נתן לנו להרגיש פחד. הוא שמר על מצוות - היה חשוב לו לגור במדינה יהודית ואמר שכל המדינה שלנו. הוא הגיע רק פעמיים הביתה, בכל פעם לחופשה של יום אחד. כשהתחילו לשחרר מילואים הוא אמר שהוא לא רוצה להשתחרר, וחייבים לסיים את המשימה עבור המדינה. הוא אמר שעשינו עבודה גדולה, אבל אסור להפסיק עכשיו, כי הוא רצה שנחיה בביטחון במדינה שלנו".
ודים גורביץ, חברו הטוב ביותר, סיפר: "הוא עלה בפרויקט נעל"ה ב-2002. אני מכיר אותו 20 שנה, למדנו ביחד בפנימייה בעפולה בבית ספר דתי. אחרי ארבע שנים הוא החליט להתגייר כי הוא רצה להיות רציני ולדעת את כל המצוות, ומאז חבש כיפה, שמר על כשרות ועל כל המצוות. הוא היה עד בחתונה שלי והיינו במסעדה לא כשרה והזמנתי מנה כשרה במיוחד בשבילו. היה מאוד ציוני, התחבר לרעיון שהמדינה השלמה שלנו וצריך להגן עליה. הוא עלה להר הבית ורצה לגור באיו"ש. מאז תחילת המלחמה דיברתי איתו פעם בשבועיים. הוא היה בצפון ועבר לעזה לאחר שהמחלקה שלו ביקשה והתנדבה לעבור להיות בעזה. מדובר באובדן קשה".
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן ספד לעקיבא יסינסקי: "רמת גן ספגה היום עוד פגיעה ישירה של בשורה מרה וקשה על דבר נפילת הגיבור רס"ם (במיל') עקיבא יסינסקי. עקיבא, ציוני בנפשו, עם אהבה מדבקת למדינת ישראל. הוא לחם גם בעופרת יצוקה, בעמוד ענן ובצוק איתן. כמו כן, היה רגיש לילדים עם צרכים מיוחדים והתנדב במגוון פעילויות לטובתם. עקיבא התגייר והחליף את שמו על שם רבי עקיבא. ר"ג כולה מרכינה ראשה והעירייה התייצבה לרשות המשפחה מעתה ולנצח. הלב כבר לא יכול להכיל את כל הבשורות, הכאב והצער, אבל רוח העם חזקה וזו של החיילים איתנה ומעוררת השראה והערצה".

רס"ר (במיל') רועי אברהם מימון

"העיר עפולה אבלה וכואבת את נפילתו של רועי אברהם מימון הי"ד", ספד לו ראש העיר אבי אלקבץ. "מאז תחילת המלחמה איבדה עפולה 14 מבניה ובנותיה הטובים ביותר. מדובר במשפחה ערכית ושורשית וכך היה גם רועי.
"בהיותו פראמדיק שהתנדב שנים להצלת חיים, אהבתו לבעלי חיים והיותו טבעוני, מלמדת על אדם ערכי ומיוחד. משפחת מימון האהובה מהווה סמל עבור כולנו. לפני חודש נפגשתי עם האבא יאיר, חוקר ומומחה ברפואה אלטרנטיבית, סיפר לי על אהבת המשפחה לארץ ישראל ולמדינת ישראל ועל חלומו להביא עוד יהודים מצרפת לעפולה. סבו של רועי, עליו השלום, היה רב קהילה בצרפת והסבא רבא היה רב קהילת שכונת גאולים בימיה הראשונים של עפולה. משפחת מימון הגשימה את מצוות יישוב ארץ ישראל בציונות והקרבה אינסופית. נחבק כולנו את המשפחה. את ההורים אריאלה ויאיר ואת האחים נטע, תמר, אורה ויואל. מיטב בנותינו ובנינו נפלו מאז פרוץ המלחמה. עצוב לנו מאוד. אני כותב ובוכה, בוכה וכותב".
שלומי ברטלר, המחנך הוותיק של רועי מימון מעפולה, נפרד בעצב: "זו אבידה גדולה, ליוויתי את רועי במשך שלוש שנות החטיבה העליונה ועד לגיוסו לצה"ל. רועי, בחור ערכי, ציוני וחדור מטרה לשרת במקומות התורמים ביותר תוך כדי סיכון חייו. בתום התיכון הלך למכינה קדם צבאית למשך שנה והמשיך לשנה נוספת כמדריך. הוא עבר מיונים ליחידות האיכותיות ביותר והתקבל אליהן, ולבסוף בחר בסיירת יהל"ם של ההנדסה. הוא אהב מאוד את השירות הצבאי והתמודד בהצלחה עם האתגרים הגדולים שכרוכים בשירות ביחידה המובחרת הזו. רועי מאוד אהב לעזור לאנשים ולכן עשה קורס פרמדיקים ושירת כלוחם פרמדיק. הוא השתחרר מהשירות שלו לפני כשנה וגויס ליחידה באוקטובר. הפעם האחרונה שהיה בינינו קשר, כשמסרתי לו דש דרך אביו. הוא הבטיח להגיע אלינו לבית הספר ניר העמק כדי לפגוש תלמידים ולספר על יהל"ם וקורס פרמדיקים ולא הספיק לעשות את זה. הוא מאוד אהב לטייל בארץ, אוהב בעלי חיים ואקטיביסט למען זכויות בעלי חיים. יום עצוב לכולנו".