שידור ישיר מהמליאה (צילום: ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) את הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של מחבל שקיבל תגמול מהרשות הפלסטינית עבור ביצוע מעשה טרור. ההצעה זכתה לתמיכה רחבה יחסית בקרב חברי הכנסת, למעט חברי המפלגות הערביות. בנוסף, אושרה בקריאה טרומית גם הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים וכן שינוי "חוק ההתנתקות".
חברי הכנסת ממפלגת העבודה התלבטו אם לתמוך בהצעת החוק לביטול אזרחות או תשובות ולבסוף החליטו שהם נמנעים מלהשתתף בהצבעה. ממפלגת העבודה נמסר כי "אחרי שתמכנו עקרונית בחוק בקריאה הראשונה, אנחנו לא משתתפים, במחאה על מצבור החוקים שהקואליציה מקדמת במהירות שיא כשהכוונה שלהם היא לבצע הפיכה משטרית ולרסק את מערכת המשפט".
ח"כ טיבי מחה במהלך הדיון במליאה על כך שהחוק לא נוגע גם לרוצח ראש הממשלה יצחק רבין, יגאל עמיר. "רוצח ראש הממשלה לא מגורש?", אמר טיבי בדיון.


2 צפייה בגלריה
הצבעה במליאת הכנסת
הצבעה במליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו במליאה במהלך ההצבעה
(צילום: רפי קוץ)
הצעת החוק מתייחסת לאדם שהורשע במעשה טרור, הוטל עליו מאסר בפועל וקיבל בעצמו או מישהו מטעמו שכר או תגמול מהרשות הפלסטינית. אם התקיימו שלושת התנאים האלו, לפי החוק, שר הפנים יודיע תוך שבעה ימי עבודה על כוונתו לבקש מבית המשפט לבטל את אזרחותו הישראלית - כשלאותו פעיל תינתן הזדמנות לערער. אם לא נסתרה החזקה שהוא מקבל קצבה מהרשות הפלסטינית, ועם ביטול אזרחותו ע"י בית המשפט, יורחק פעיל הטרור מישראל בתום תקופת ריצוי עונשו לשטחי הרשות הפלסטינית.
ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), שבעלה נרצח בפיגוע לפני כ-20 שנה, אמרה לפני ההצבעה: "ביום המרגש הזה, שבו החוק לשלילת אזרחות ממחבלים נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, אני רואה לנגד את עיני את שולי. אישי, בן בריתי, שאהב את האדמה ואת הארץ, את העם ואת התורה. האיש שנלקח מאתנו בפעולה רצחנית של מחבלים נתעבים ושמחה שאנחנו זוכים לעשות קצת מן הצדק, עם המשפחות השכולות ועם ישראל כולו".
משפחות שכולות שהגיעו למליאה הודו לחברי הכנסת. מירב חג'אג', אמה של סגן שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע בטיילת ארמון הנציב בירושלים ב-2017, אמרה: "זה חוק ראשון, זו פסיעה ראשונה של חבילת ההרתעה".
מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור, שיזם את החוק, נמסר: "אנו מברכים את חברי הכנסת על העברת החוק. אין שום סיבה שמחבל ישראלי שבגד במדינתו ימשיך להחזיק באזרחות ישראלית. אנו מצפים כי כבר היום יתחיל משרד הפנים בהליך גירוש המחבלים המיועדים לשחרור, ומבג"ץ אנו מצפים שבשום אופן לא יסרס את החוק. אנו בפורום נמשיך לקדם את חוקי ההרתעה שיזמנו, ואנו מצפים מכל המפלגות הציוניות לתמוך בהם".
2 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"משנים את המשוואה מול המחבלים". יו"ר הקואליציה אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, אמר טרם ההצבעה כי "היום אנחנו משנים את המשוואה. אנחנו מודיעים שמי שעשה מעשה טרור, מי שרצח, מי שסייע למחבל לעשות את הפיגוע וקיבל כספים מהרשות הפלסטינית, יגורש לעזה. מי שיעשה את זה לא יוכל להיכנס לישראל לא לבקר, לא לעבוד. תם הפרק שלו עם ישראל. את החוק הזה אני מביא, אחרי שניסינו להעביר אותו בכנסות קודמות ולא הצלחנו. אני רוצה להביע את הערכתי למשפחות השכולות שנמצאות פה איתנו".
הצעת החוק עברה אתמול בוועדה מיוחדת בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, לקראת ההצבעה במליאה, והבוקר הייעוץ המשפטי של הכנסת הגיעו להבנות עם הייעוץ המשפטי לממשלה בנוגע לנוסח החוק. זאת לאחר שבמהלך הדיון אתמול, נציגת היועמ"שית, אביטל שטרנברג, טענה כי יש מניעה משפטית לחקיקת החוק, זאת בעקבות הסעיף בחוק כי ראיה מהרשות הפלסטינית לא תוכל לסתור את השתייכות המחבל אליה.
הייעוץ המשפטי לכנסת הציע סעיף חלופי, שהבהיר את כוונת המחוקק לגבי זיקת המחבל לרשות הפלסטינית, ובשל כך חברי הכנסת הסכימו להשמיט את הסעיף לגבי הראיות שהרשות הפלסטינית עשויה להביא בפני בית המשפט. בעקבות כך הודיע שטרנברג כי הוסרה המניעה המשפטית מעל החוק.
על פי הצעת החוק, שלילת האזרחות והגירוש יאושרו, בנוסף לשר הפנים, על ידי שר המשפטים ובית המשפט תוך זמנים קצובים. שר הפנים יחויב לאשר תוך 14 ימים, שר המשפטים תוך שבעה ימים ובית המשפט תוך 30 ימים.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית גם את הצעת חוק גירוש משפחות מחבלים של ח"כ חנוך דב מלביצקי, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת אליהו רביבו ועודד פורר. 61 חברי כנסת תמכו מול 13 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת החוץ והביטחון להכנה לקריאה ראשונה.
לפי ההצעה שר הפנים רשאי להורות, לאחר קיום שימוע, על גירושו של בן משפחה של מחבל, אם הוא ידע מראש על תוכניתו של בן משפחתו לבצע מעשה טרור, אם הביע תמיכה או הזדהות עם מעשה הטרור או אם פרסם דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה הטרור.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הטרור אינו מכיר כל גבולות, חוקים או קווים אדומים, ועל כן עלינו למצוא כלים חדשים וקיצוניים להילחם בו. ממחקרים שונים שנעשו הן על ידי המטה לביטחון לאומי והן על ידי צה"ל לאורך השנים בעניינם של עשרות מחבלים מתאבדים, עלה כי החשש היחיד של המחבלים המתאבדים יהיה מה יהא על בני משפחותיהם לאחר הפיגוע. בגירוש בני המשפחה הגרעינית אין כל ספק שתושלם חבילת ההרתעה שתרתיע מחבלים וכן תגרום לבני משפחות המחבלים למנוע מילדיהם לבצע פיגוע זה. גירוש משפחות המחבלים יציל במבט צופה פני עתיד את חייהם של אזרחי ישראל".
עוד אושרה בטרומית הצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות (תיקון – ביטול סעיפי הפינוי ושינוי שם החוק), התשפ"ג-2022, של ח"כ יולי אדלשטיין וקבוצת חברי כנסת, אליה הוצמדה הצעה דומה של ח"כ לימור סון הר-מלך. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 36 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בהצעה. העברת החוק תאפשר את הגעתם של יהודים להתנחלויות הבלתי חוקיות בצפון השומרון חומש ושא-נור, אך לא לבנות או להתגורר במקום.
ההצעה אושרה בטרומית למרות בג"ץ שהגישו תושבי הכפרים הפלסטינים הסמוכים לחומש יחד עם ארגון יש דין. בנוסף, נגד חמישה מחברי ישיבת חומש, כולל רב הישיבה, יש כתבי אישום בגין שהייה בחומש בניגוד לחוק בגלל חוק ההתנתקות. עם התקדמות החוק יש לראות מה יהיה עם ההליכים המשפטיים הללו.
בזמן המו"מ להרכבת הממשלה דרשו אנשי חומש גם לבנות במקום אך בליכוד סירבו לכך ונשארו עם הישיבה בלבד. בזמן ההצבעה ישב במילאה מרדכי דימנטמן, אביו של תלמיד ישיבת חומש יהודה דימנטמן ז"ל שנרצח בפיגוע סמוך לחומש.
בציונות הדתית אמרו לאחר ההצבעה כי "היום מתקנים את העוול. ממשיכים לקיים את שהבטחנו בבחירות - מבטלים את חוק ההתנתקות. אחרי 18 שנה עושים צדק ומתקנים את העוול הגדול שנעשה להתיישבות ולמדינת ישראל כולה. עכשיו המשימה היא להקים ולפתח את חומש ואת מפעל ההתיישבות בצפון השומרון ולהמשיך לחזק את אחיזתנו בארץ ישראל".
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה