אחרי ששוחרר בשבוע שעבר למעצר בית לאחר שהיה עצור במשך יותר משלוש שנים וחצי, מייסד "טלגראס" עמוס דב סילבר, שנאשם בניהול ארגון פשע ובסחר ותיווך לסמים, אמר הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet מבית המשפט המחוזי בלוד כי נעשה לו עוול על ידי המשטרה והפרקליטות, ושהוא לא חושב שהמשפט שמתנהל נגדו יסתיים בעשור הקרוב.
"זו הרגשה מצוינת להגיע לבית המשפט מהבית, אני עוד צריך להתרגל אליה", אמר סילבר. "לקח לה הרבה יותר מדי זמן להגיע וזה בעצם הסיפור האמיתי פה - הזמן הממושך של המעצר שבעצם חרג מכל גבול הגיוני. באיזשהו שלב הוא הפך להיות סיפור בפני עצמו שמדגיש את כל העוולות שנעשו בתיק שלי ובאופן כללי מצד פרקליטות המדינה והמשטרה".
3 צפייה בגלריה
עמוס סילבר ממייסדי קבוצת טלגראס
עמוס סילבר ממייסדי קבוצת טלגראס
"הפרקליטות והמשטרה עשו לי עוול". עמוס סילבר
(צילום: ניצן דרור)
על התנאים במאסר סיפר: "זה קשה, כלא זה קשה. גם אופן ההתמודדות של עצורים וכלואים מול המערכת הוא דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי. אנחנו רגילים במדינה איך זה כאזרחים להתמודד עם הבירוקרטיה של השלטונות, אז כשאתה עצור זה מוכפל ב-150 או ב-200. זה מאוד קשה מהבחינות האלה, והאמת שזה גם חלק מהדברים שאני רוצה להתמודד איתם בעתיד, בין אם זה בפעילות חברתית חוץ-פרלמנטרית או בין אם זה אחרי שאני אבחר לכנסת ונפעל מתוכה".
"המפלגה שלי, מפלגת 'יש כיוון', מתמודדת לכנסת בבחירות הקרובות", המשיך סילבר. "מטרת התנועה היא לשים דגש על ערך החירות שבמדינת ישראל קצת לא מקבל מקום של כבוד. זה יכול לבוא לידי ביטוי גם סביב הקנאביס שבעצם הכניס אותי לפעילות, וזה יכול להיות בכלכלה כי כל היוקר של המוצרים פה נובע רק מחוסר תחרותיות וחירות במשק, וזה יכול להיות בביטחון האישי שהאזרחים בישראל לא חווים אותו, מה שפוגע בעצם בחירות שלהם".
על האישומים כלפיו אמר סילבר: "האישום שלי הוא לא בסחר בפני עצמו, לא טוענים שמכרתי. החומרה של כתב האישום כלפיי זה בדיוק הנקודה שאני מדבר עליה על שלילת החירות - ככל שהאישומים נגדי יותר חמורים זה רק מצביע על כמה קל למדינה לשלול חירויות פשוט. על כל כתב אישום אתה כותב כמה דברים חמורים, והנה בית משפט מאפשר להחזיק אותך במעצר במשך שלוש שנים וחצי. זה לא אמור להיות ככה. גם לפרקליטות צריך להיות גבולות של מה היא יכולה לעשות, וצריך להיות פיקוח על מה שהיא עושה".
3 צפייה בגלריה
עמוס סילבר בזמן שחרורו מהכלא
עמוס סילבר בזמן שחרורו מהכלא
עמוס סילבר לאחר שחרורו ממעצר בשבוע שעבר
(צילום: יאיר שגיא)
- הם טוענים שיש להם ראיות שהעסקת 250 קטינים בסחר בסמים. "אנחנו לא העסקנו אף אחד, וגם לא יצרנו קשר עם אף אחד. יצרנו פלטפורמה שדרכה התאפשר לסוחרים לסחור, אבל לא אנחנו יצרנו את הסוחרים. אני מואשם בעבירות של תיווך, שבין היתר אנחנו טוענים שלא מתקיימות פה. העבירות של הסחר, אין עליהן שום הוכחה או ראייה, זו איזושהי קונסטרוקציה משפטית חדשה שמנסים לבנות כמו כל התיק שלנו, ולכן אנחנו נמצאים פה ארבע שנים. אני לא רואה את התיק הזה מסתיים בעשור הקרוב, אבל אני אופטימי. יש לנו צוות הגנה מעולה ואנחנו נצליח בסופו של דבר".
אשתו של עמוס סילבר, גלי סילבר, שמתגוררת בארה"ב ביחד עם בנם בן התשע בשנים האחרונות בשל החשש שתיעצר אם תגיע לישראל, אמרה הבוקר ל-ynet radio שהסיבה שעמוס הוחזק במעצר במשך כל כך הרבה זמן היא נקמה של המשטרה והפרקליטות. "הוא מואשם באישומים כאלה חמורים שאין להם שום אחיזה במציאות", היא אמרה.
"עמוס פועל למען לגליזציה כבר מעל 12 שנים, והוא עשה למשטרה הרבה צרות והתגרה בהם הרבה, בין אם זה ליל הבאנגים מאז 2014 שמעל 5,000 איש הגיעו להפגין מול הכנסת, בין אם זה מבצעי שתילת קנאביס ובין אם זה לשתול קנאביס בתחנת משטרה", אמרה גלי. "הוא היה עושה להם הרבה צרות ומבחינת המשטרה טלגראס זה הדבר הכי מטורף. הרי הוא שינה את השוק, הוא בעצם עשה איזושהי מהפכה שהמשטרה לעולם לא תצליח להחזיר אחורה.
"זה רק מראה שהמשטרה חשבה שאם היא תעצור את עמוס אז בעצם כל הסחר בקנאביס ייפסק, אבל ברגע שהיא עצרה את עמוס נפתחו עוד עשרות אלפי קבוצות, לא רק של קנאביס, גם של דברים אחרים. בגדול זו נקמה".
3 צפייה בגלריה
גלי סילבר
גלי סילבר
"אולי נתבע את המדינה על ארבע שנים של מעצר". אשתו של עמוס סילבר
"עד המדינה שהביא ללכידתו של עמוס לא כשיר לתת עדות כבר יותר משנה בגלל כתבי אישום על פדופיליה ועל גניבה מהמשטרה וכל מיני דברים כאלה, למרות שבפועל המשטרה ידעה על זה ובכל זאת לקחה אותו לשימוע והמשיכה", סיפרה גלי. "ברגע שזה התפרסם בתקשורת הוא ניסה להתאבד ומאז הוא במצב רפואי של צמח והוא לא כשיר לעדות. ככה שלא יהיה עד מדינה, הוא לא יעיד".
על המשפט שמתנהל נגד בעלה היא סיפרה: "אנחנו כרגע בדיוני הוכחות, אנחנו בסוג של משפט בשלוש שנים ושבעת החודשים האחרונים, שזה בעצם מדבר על הפעילות של המשטרה. לא הייתה שם מילה אחת על טלגראס עדיין, המשפט על טלגראס עדיין לא התחיל, אבל מה שהיה בינתיים זה בעצם התנהלות וביקורת והוכחות על הפעילות הלא חוקית של המשטרה. אם זה שימוש בתוכנות כמו פגסוס ואם זה חדירות בלתי חוקיות לעננים. ההסגרה של עמוס לא הייתה חוקית והמעצר שלו לא היה חוקי, השתמשו שם בכלים מאוד שונים ומשונים שהם בניגוד לחוק במדינת ישראל.
"עמוס שוחרר למעצר בית, כשבעצם הוא הראשון בהיסטוריה של מדינת ישראל שמואשם בעבירות של ניהול ארגון פשיעה, והוא הראשון והיחיד בארץ ששוחרר במהלך ניהול משפט למעצר בית. אז אני חושבת שהשופטים כבר מבינים שזאת פארסה בסך הכול. יש פה בזבוז משאבים מטורף של משטרת ישראל, אין פה באמת איזשהו ארגון פשיעה ועצם זה שהוא שוחרר למעצר בית מוכיח את זה".
גלי סילבר הוסיפה: "לא נותנים לו אפילו לדבר איתי. לא איתי ולא עם הילד. מסכימים לו לדבר רק עם המפקחים. יש עליו תנאים מאוד קשים של השחרור למעצר בית, אבל אני מאמינה שיהיו הקלות וככל שיעבור הזמן ונפנה לבית המשפט יהיו עוד יותר הקלות. המטרה שלנו היא לנהל את המשפט עד הסוף או עד לזיכוי מוחלט, כי אנחנו באמת מאמינים שעמוס לא עבר על החוק. הרי אם הוא היה עובר על החוק ארה"ב הייתה מסגירה אותו ולא היו צריכים להגיע לאוקראינה בתרגיל משטרתי. אולי גם נתבע את המדינה ונדרוש פיצויים על ארבע שנים של מעצר".