סערת התו הירוק במוסדות להשכלה גבוהה תגיע לבג"ץ? סטודנטית באוניברסיטת תל אביב מאיימת לעתור לבג"ץ נגד המוסד האקדמי בשל החרגת אנשי סגל ועובדים מהגבלות התו הירוק, בטענה כי מדובר באפליה וחוסר-שוויון.
1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
הסטודנטית, מי–טל דנון, לומדת לתואר שני בפקולטה למשפטים באוניברסיטה. היא שיגרה לראש הממשלה נפתלי בנט ולמנכ"ל אוניברסיטת תל אביב גדי פרנק התראה לפני תביעה בטענה לאפליה פסולה בין המרצים לסטודנטים. "אין שונות רלוונטית לעניין הדבקה בקורונה בין אנשי סגל לסטודנטים באופן שמצדיק יחס שונה - בין אם אלו מחוסנים ובין אם לאו", טענה דנון באמצעות עורך הדין רז לבנת.
באוניברסיטת תל אביב טענו כי חיוב עובד בהצגת תו ירוק פוגע בחופש העיסוק שלו. "למיטב הבנתנו אין להנהלת האוניברסיטה סמכות חוקית לעשות זאת, זהו עניין למחוקק ולממשלה", נמסר ל-ynet. "יצוין כי מבחינה זו האוניברסיטה פועלת בדומה למוסדות אקדמיים אחרים וכן משרדי ממשלה וגופים ציבוריים כמו בתי הספר ובתי חולים, שגם בהם צוות העובדים אינו מחויב בתו ירוק".
במכתב מטעמה של דנון נכתב כי אם מגפת הקורונה היא סכנה ממשית שמצדיקה פגיעה בזכויות הסטודנטים, הרי שהאוניברסיטה עצמה מעמידה אותם בסיכון לכאורה, בעצם חשיפתם לאנשי סגל שאינם מחוסנים ושלא הציגו אישורים שנדרש מהסטודנטים להציג. עורך הדין לבנת טען עוד במכתב כי ההנחיות עומדות בניגוד לחוק ופורסמו משיקולים זרים, בשעה שהתקנות עצמן, שנכנסו היום לתוקף, מכילות פגמים מהותיים.
צילום: יהונס פלקןעו"ד רז לבנתצילום: יהונס פלקן
"לא ברור במה שונה פוטנציאל ההדבקה של איש סגל או מנהלה מזה של סטודנט, בין אם שניהם מחוסנים, בין אם לאו" נטען במכתב. "יש להחיל דין אחד לכל הפוקדים את אוניברסיטת תל אביב, בין אם הם אנשי סגל או הנהלה ובין אם הם סטודנטים, על מנת למנוע את האפליה וחוסר השוויון", נכתב במכתב עוד. עורך הדין תהה גם מה יהיה דינה של סטודנטית לתואר מתקדם, שעובדת במקביל כמתרגלת באוניברסיטה: האם יהיה עליה לעמוד בתקנות התו הירוק בכניסתה למוסד, או לא?
עורך דינה של דנון ציין עוד כי מחישוב ההוצאה הכוללת שדורשת מסטודנטים שלא התחסנו להיבדק לקורונה אחת ל-72 שעות, עולה כי שכר הלימוד הופך לסכום צנוע ביחס לעלויות הצפויות לסטודנט לא-מחוסן, שהחוק אינו מחייב אותו להתחסן והחלטתו חופשית.
דנון, שכדברי עורך דינה היא סטודנטית מצטיינת ששוקלת המשך לימודים לדוקטורט, דרשה במכתב לאפשר לסטודנטים להמשיך בלימודים מקוונים באמצעות תוכנת הזום. "הכרזת האוניברסיטה על מתן אפשרות בחירה לסטודנטים ללמוד מרחוק תוך הקפדה על כל מגבלות הקורונה, נדרשת וחיונית להמשך הלימודים של לא מעט סטודנטים", צוין במכתב.