עם כניסת התו הירוק המורחב לתוקף היום (רביעי), מחויבים כל הסטודנטים שנכנסים לשטחי המוסדות להשכלה גבוהה להציג תו ירוק - אישור שהם מחוסנים, מחלימים, או תוצאת בדיקה שלילית בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ואולם, באוניברסיטת תל אביב ובמכללת ספיר עדכנו אתמול ההנהלות כי החובה חלה על סטודנטים בלבד, בעוד שהעובדים - כולל המרצים - פטורים מהצגת תו ירוק.
1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב. "הכניסה לקמפוס לעובדים לא מחייבת תו ירוק"
(צילום: shutterstock)
במכתב שפרסם אלכס דביר, ראש אגף מנהל ושירות במכללת ספיר, נכתב כי "החל מתאריך 22 באוגוסט נאפשר כניסה של סטודנטים רק לאחר הצגה של תעודת מתחסן או מחלים או לאחר הצגה של בדיקת קורונה. ההנחיות מחריגות את העובדים והמרצים ואתם תוכלו להיכנס ללא בדיקת קורונה או תעודת מתחסן".
מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב גדי פרנק הודיע ביממה האחרונה כי הכניסה לקמפוס לסטודנטים תותר על-פי התו הירוק בלבד. "ההשתתפות בשיעורים, מבחנים, הכשרות מעשיות, מעבדות, מעבדות מחקר וכל פעילות אחרת מותרת רק לתלמידים בעלי תו ירוק – מחוסנים או מחלימים או בעלי תוצאה שלילית בבדיקת קורונה עדכנית ל-72 שעות", הוא כתב, מבלי לציין מה בנוגע לאנשי הסגל והעובדים. במכתב אחר ששלח רקטור האוניברסיטה לסגל האקדמי נכתב כי "הכניסה לקמפוס לעובדים אינה מחייבת תו ירוק".
הודעת אוניברסיטת תל אביב ומכללת ספיר מצטרפת ל"חור" בתקנות של משרד הבריאות, שלא מחייבות עובדים במקומות עבודה להציג תו ירוק, אלא את ציבור הלקוחות בלבד. למעשה, עוד בתקופת הממשלה הקודמת שבה נהגה רעיון התו הירוק התגלגל הנושא לפתחה, אולם היא העבירה את הכדור אל המעסיקים. חלק חייבו את העובדים להתחסן או להציג בדיקה שלילית בכניסה לעבודה, ובתי משפט קבעו כי הדרישה מעובד לעמוד בתו הירוק בעצמו כדי להיכנס למקום העבודה סבירה.
יחד עם זאת, הממשלה הקודמת וגם זו הנוכחית לא סתמו את ה"חור" ולא הסדירו את הנושא בחקיקה. לאור זאת, וכל עוד שלא תהיה הסדרה בחקיקה, חברות שלא מעוניינות לחייב את עובדיהן בתו ירוק, גם אם הם משרתים לקוחות, לא חייבות לעשות זאת.
מאוניברסיטת תל אביב נמסר: "חיוב עובד בתו ירוק פוגע בחופש העיסוק שלו. למיטב הבנתנו אין להנהלת האוניברסיטה סמכות חוקית לעשות זאת, זהו עניין למחוקק ולממשלה. יצוין כי מבחינה זו האוניברסיטה פועלת בדומה למוסדות אקדמיים אחרים וכן משרדי ממשלה וגופים ציבוריים כמו בתי הספר ובתי חולים שגם בהם צוות העובדים אינו מחוייב בתו ירוק".
משרד הבריאות מסר בתגובה: "דרישת תו ירוק מעובד עשויה בין היתר להביא לפיטוריו, בשונה מדרישת תו ירוק מתלמיד, אשר גם ללא עמידה בה יוכל ללמוד מרחוק. עם זאת, לנוכח החשיבות של דרישת תו ירוק מכל המשתתפים, כולל העובדים, כדי למנוע התפשטות של הנגיף, שאלת התנאים לחיוב עובדים בתו ירוק נדונה בימים אלה בין משרדי הממשלה, במטרה לאזן בין השיקולים השונים ולקבוע את התנאים בהם ניתן יהיה לחייב עובדים בתו ירוק במסגרת התקנות".
השתתפה בהכנת הכתבה: נינה פוקס