לכל אורך המסלול המקצועי שלי הייתי מוקפת בבנים וגברים. בתיכון, כשלמדתי במגמת אלקטרוניקה, היינו ארבע בנות מתוך 120 תלמידים. כך היה גם בצבא ובלימודי הפיזיקה באוניברסיטת תל אביב. אפילו בעבודה, עד לפני שנה-שנתיים, הייתי מוצאת את עצמי בדיונים אישה יחידה בין 20 גברים. עד היום אני חושבת רבות על השאלה: מדוע ב-2023 נשים הן עדיין מיעוט בהייטק? יום האישה הבינלאומי המצוין היום (רביעי) הוא מועד ראוי לדון בכך.
למזלי גדלתי בבית ששם דגש על יחסי כוחות שווים, וכשבחרתי לשחק בלגו על פני בובות הוריי עודדו אותי לכך. בחטיבת הביניים, כשבבית הספר הציעו שיעור בישול לבנות ושיעורי חשמל לבנים, סירבתי למצוא את מקומי במטבח, ואף שהייתי ילדה מופנמת וביישנית, השגתי את מבוקשי ולמדתי חשמל עם הבנים.
לעומתי, ילדות ונשים רבות לא נחשפות מספיק למדעים וטכנולוגיה, הן כתוצאה מחינוך וציפיות מסלילות והן בשל היעדר מודלים לחיקוי. גם נערות שהעזו לבחור במסלול ריאלי או טכנולוגי בתיכון נתקלות לא פעם במורים מיושנים שלא מתביישים לזרוק משפטים מקטינים כמו: "מותק, את בטוחה שאת בכיתה הנכונה?". ההשפעה שלהם על בנות בגיל רגיש כמו גיל ההתבגרות היא קריטית.
נערות שמקבלות יחס כזה מהסביבה הקרובה חייבות להיחשף ביומיום שלהן לנשות הייטק ומדעניות מצליחות, לראות נשים שמחות שמצליחות לממש את עצמן ולתחזק קריירה לצד חיי משפחה. חשיפה לנשים כאלה, כפי שמנסות לקדם היום לא מעט עמותות, תעניק להן את ההזדמנות לגבש חלום חדש ולשאוף להגשמתו.
אפילו אני, שהתמזל מזלי לחלום ולממש, ומעולם לא הרגשתי אפליה על בשרי, עדיין עברתי במהלך הקריירה חוויות שוודאי עיכבו את הצמיחה שלי, בעיקר בראשית הדרך. בניגוד לגברים שמביאים את עצמם לידי ביטוי, בין אם הטיעונים שלהם תורמים ובין אם לאו, אני בחרתי להתבטא בדיונים רק אם הייתי בטוחה במאה אחוז בצדקת דבריי, במיוחד אם הוא התקיים בחדר ישיבות מלא בגברים.
טלי הורוביץטלי הורביץסוכנות פינגווין
עם השנים התרגלתי, ואז נקלעתי לאירוע שהפיל אצלי כמה אסימונים. לפני שנים, כשליוויתי את בתי לסיור היכרות עם מגמות הלימוד בתיכון עירוני שאליו נרשמה, סיפרו לנו תלמידות י"ב במגמת מדעי המחשב שהן לומדות בכיתה לבנות בלבד. בתחילה התמלאתי בתרעומת, אבל ברגע שהן שיתפו אותנו באווירה התומכת בכיתה, שעוזרת להן להיחשף למקצוע המחשבים באופן בטוח והרבה פחות מלחיץ – הבנתי משהו גם על עצמי. היום אני מבינה שלתחושות שחוויתי בחדר הישיבות, בחברת 20 גברים, שותפות נשים רבות, ועצם הידיעה הזאת מעודדת ומחזקת אותי, ונותנת לי לגיטימציה להתנהל ולנהל אחרת. אני כבר רואה שחברת נשים מעצימה ותומכת מאפשרת לנו לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו באופן הדדי.
בחברה שבה אני עובדת, כמו בחברות הייטק אחרות, משקיעים מאמצים ניכרים על מנת להגדיל את מספר הנשים, לפתח ולקדם את העובדות הקימות לתפקידי ניהול, ולעבוד עם נשים ונערות בקהילה במטרה לשקף להן תמונת עתיד שתחזק בהן את האמונה שהן יכולות וצריכות להצליח. הפעילות המגוונת הזאת צפויה, בין השאר, לגבש קהילת נשים מבוססת וחזקה בתעשיית ההייטק, ובחברה כולה, ולשמש מנוף לקידום של לפחות 50% מהאוכלוסייה.
  • טלי הורוביץ היא דוקטור להנדסה פיזיקלית ומנהלת קבוצת הפיזיקה בחטיבת הצגים השטוחים ב-KLA
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il