אמיר רז, השוטר לשעבר הנאשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב, העיד היום (ראשון) לראשונה בבית המשפט המחוזי בלוד. בפתח הדיון התעמתו איתו בני משפחתה של דיאנה לאחר שאמר להם "אני רוצה להתנצל" אך נמנע מלהביט בפניהם. בהמשך השמיע דברים קשים נגד האישה שבה ירה למוות וטען כי היה "גבר מוכה פיזית ונפשית", אך אמר: "אין הצדקה למה שעשיתי".
רז כבר אמור היה לעלות להעיד לפני כמה שבועות, אך ביום הדיון התחרט. למרות זאת נתנו לו השופטים הזדמנות נוספת להעיד. עם כניסתו לאולם בית המשפט פנה אל בני משפחתה של דדבייב מבלי להסתכל בפניהם ואמר: "אני רוצה להתנצל, מכיוון שאנחנו פה בעקבות מה שאני עשיתי". מריאנה, אחותה של דיאנה, השיבה לו: "זה לא יחזיר אותה, אז למה להתנצל?". הוא ענה: "אני יודע שזה מעשה נורא", ואמה דרשה ממנו להסתכל עליהם. "אני מתבייש", השיב.
6 צפייה בגלריה
הרוצח אמיר רז
הרוצח אמיר רז
אמיר רז בבית המשפט, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
אמיר ודיאנה
אמיר ודיאנה
קורבן הרצח דיאנה דדבייב
השופטת רות לורך ניסתה להרגיע את האווירה, והאחות מריאנה אמרה לה: "זו פעם ראשונה שאנחנו יכולים לומר לו משהו אחרי שיותר משנה וחצי אנחנו שומעים אותו ואת עורכי הדין שלו אומרים דברים מזעזעים על דיאנה". השופטת השיבה: "אנחנו מבינים, אבל יש שלב שבו שומעים את המשפחה ועכשיו אי אפשר לקיים את הדו-שיח הזה. המעמד קשה, אבל שום דבר לא יחזיר את דיאנה".
בעדותו סיפר רז על ההיכרות עם דיאנה ועל מתחים שהתגלעו בקשר, ככל הנראה בניסיון לשכנע את בית המשפט שמדובר ברצח בנסיבות מיוחדות, שהעונש בצידו איננו מאסור עולם. סנגוריו שאלו אותו "איזה מין אבא אתה?". צחוק וגיחוך נשמע מצד בני משפחתה של דדבייב שישבו באולם. "הייתי אבא חם ואוהב אבא מעורב בגידול עם הילדים", השיב. מהקהל קראו לו: "השארת ילדים בלי אמא".
לטענתו, "מערכת היחסים עם דיאנה הייתה מורכבת - או גן עדן או גיהינום. בבית הייתה המון אהבה, וגם המון קשיים. אני רציתי תמיד לרצות אותה. הייתה חוקה שהיא המפקדת ואני אחראי לבצע. אבל כאשר הפקודות לא בוצעו כמו שהיא רצתה, אז היה בלגן בבית".
6 צפייה בגלריה
מריאנה אחותה של דיאנה דדבייב
מריאנה אחותה של דיאנה דדבייב
אחותה של דיאנה באולם. "זה לא יחזיר אותה, אז למה להתנצל?"
(צילום: מוטי קמחי)
רז טען כי דדבייב נקטה "אלימות פיזית או מילולית או מניפולציות כדי להשיג ממני דברים", אך הוסיף: "היא אהבה אותי מאוד". הוא המשיך: "היו מצבים שפחדתי ממנה כאשר היו לה התפרצויות זעם, והיא אמרה שאני גורם לה להוציא את הדברים האלו החוצה".
"אני לא מאשים אותה ולא בא להצדיק את מה שעשיתי", הוסיף, "אין שום הצדקה למעשה, אבל חודשיים לאחר המעשה עשיתי חשבון נפש. הגעתי להכרה עם עצמי שהיה לי קשה, הייתי באמת גבר מוכה נפשית ופיזית. בדיעבד הייתי כמו אישה מוכה שלא מספרת", טען רז.
השוטר לשעבר סיפר גם על התקופה שבה עזב את הבית לשלושה שבועות, בחודש יולי שקדם לרצח. "היא חשבה שאני בוגד בה, כי אני מסתכל על נשים אחרות ומה שנקרא 'לא שומר על העיניים', שלא ידעתי מה זה המושג הזה עד אז. אז התנהלה שיחה שאני עוזב את הבית, כי אנחנו צריכים הפסקה בינינו. העזיבה הייתה בהסכמה ואז הלכתי לגור אצל ההורים שלי".
6 צפייה בגלריה
נלי דדבייב
נלי דדבייב
אמה של דיאנה, נלי
(צילום: מוטי קמחי)
בתשובה על שאלת הסנגור אם עלתה האפשרות שיתגרשו ענה רז: "דיברנו גם על זה. זה עלה מצידה. אני לא רציתי". השופטת לורך התערבה ופנתה לרז: "למה לא רצית להתגרש, אם היית כמו אישה מוכה? למה לא התגרשת?". הוא השיב: "כי לא ידעתי שאני כזה, כמו אישה מוכה".
בשלב שבו רז ופרקליטיו אמרו לשופטים שהוא יעיד על הרצח עצמו הוא התחמק מלהיכנס לפרטי האירוע בטענה שהיום הוא לא זוכר אותם. זאת למרות שבחקירתו במשטרה, כמה שעות אחר הרצח, הוא זכר את כל הפרטים. הסנגור שאל: "בעדות הראשונה אמרת שאתה החזקת בסכין, ובעדות השנייה טענת שאתה חושב שדדבייב החזיקה בסכין. למה יש פער בין העדות הראשונה שלך במשטרה לשנייה?". רז ענה: "טענתי בחקירה שלא ידעתי אם היא החזיקה בסכין או לא ובקשתי מהחוקרים שיבדקו את זה. אני לא ידעתי מה קרה איתי כי לא תכננתי דבר כזה".
רז נשאל על העובדה שקשר את הילדים בחבל לפני הרצח. הפרקליטות טוענת כי רז עשה זאת כדי שהם לא יפריעו לו ברצח, אך הוא טען כי מדובר היה במשחק. השופטים הביעו תמיהה על הטענה הזו.
6 צפייה בגלריה
אריה ואובי רז
אריה ואובי רז
הוריו של אמיר רז, אריה ואובי
(צילום: מוטי קמחי)
הסנגור שאל: "למה היית עם האקדח עליך?". רז השיב: "אני לא השארתי את האקדח עליי כדי להרוג את דיאנה. האקדח היה עליי כי רציתי לצאת מהבית לאחר ששפכה עליי כוס קפה. לקחתי איתי עוד מספר חפצים".
האם לנה התפרצה לעברו: "לא זכרת איך צעקת 'יש'?". הסנגור התייחס לכך ושאל: "עולה טענה שצעקת אחרי הרצח 'יש עכשיו אין אמא'". רז הכחיש: "לא זוכר שצעקתי משהו אחרי שהבנתי מה קרה".
נציגת הפרקליטות עו"ד נטלי חגי פנתה אל רז: "אני מנסה להבין מה אתה זוכר מה אתה לא זוכר. את העובדות של האירוע אתה לא זוכר, אבל את התחושות שלך כן?". הוא אמר לה: "משחזור עם עצמי אחרי הרצח הבנתי את התחושות שלי בזמן האירוע, אבל אני לא זוכר מה קרה איתי בזמן האירוע". תמיהה דומה הביעו גם השופטים.
מחר יתחדש הדיון , ובמהלכו יעמוד רז לחקירה נגדית של נציגת הפרקליטות. בחקירתו הנגדית הוא יצטרך לנסות להסביר את התמיהות שעלו מעדותו היום.
6 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
בית המשפחה ביישוב נעלה, שבו התרחש הרצח
(צילום: נדב אבס)
המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה את כתב האישום נגד רז בחודש פברואר שנה שעברה. בנוסף לרצח אשתו, רז מואשם גם בתקיפת קטין בידי אחראי והתעללות בקטין בידי אחראי. מאז הרצח הוא נמצא במעצר.
הרצח התרחש בפברואר בשנה שעברה בבית הזוג ביישוב נעלה. מכתב האישום עלה כי בחודשים שקדמו למקרה התערערה מערכת היחסים בין בני בזוג ובחודש יולי אף עזב רז את הבית למשך שלושה שבועות אך בהמשך שב בהחלטה משותפת של בני הזוג.
ביום הרצח בשעות הבוקר פרץ ויכוח מילולי בין השניים, בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. בזמן הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר. בשלב זה, עלה רז לחדר הוציא מהכספת בחדר הארונות את אקדחו.
עו"ד דיאנה שומסקיעו"ד שומסקי
עו"ד משה אלוןעו"ד אלוןצילום: יריב כץ
עו''ד נטלי חגי ממח"שעו''ד חגיצילום: יריב כץ
לאחר מכן הוציא רז חבל, קרא לילדיהם והושיב את שלושת הגדולים על כסאות בסלון כדי לקשור אותם, בעוד שהתינוק ישב בכיסא אוכל צמוד אליהם. אחר כך נטל רז סכין מטבח. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעבר רז, והוא החל להכות אותה לעיניהם, ולאחר מכן לחנוק אותה.
בזמן המאבק צעקה דדבייב לילדה בת השבע לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז אחז בה והפיל אותה וגרם לה לחבלות. הוא מנע מאשתו לברוח, ודקר אותה שתי דקירות בירך עם סכין המטבח. דדבייב המשיכה להיאבק, ניסתה לחטוף את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה, ירה כדור בירכה ובראשה.
לפי האישום, אחרי הירי צעק רז לעבר הילדים "יש! עכשיו אין אמא". לאחר מכן רז שחרר אותם והתקשר לאמו ומפקדו וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם. עו"ד תמי קלנברג מייצגת ומסייעת למשפחה של דדבייב מטעם הסיוע המשפטי של משרד המשפטים.