חבר קבינט ניהול המלחמה, השר בני גנץ, ביקר הערב (רביעי) את אישור התיקון לתקציב 2023, הכולל גם כספים קואליציוניים. "תוספת תקציבים על בסיס הסכמים פוליטיים שאינם קשורים למלחמה, הם כתם על הממשלה", אמר בהצהרה בבסיס הקריה בתל אביב. עם זאת, הוא הבהיר כי לא יעזוב את הממשלה. "לא אניח את האלונקה ואפקיר בשטח את החיילים, החטופים, את תושבי הדרום והצפון, את המערכה הבינלאומית ואת האינטרסים של מדינת ישראל", ציין.
2 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
"נכנסנו לממשלת החירום מתוך שותפות גורל". גנץ
לדבריו, "יש בתקציב מרכיבים חיוניים להמשך הלחימה, אך לצערי גם תוספות והקצאות תקציב שאינן נוגעות ללחימה ונגזרותיה. לכן, כל שרי המחנה הממלכתי הצביעו נגדו. כשמאות אלפים מגויסים, מעל מאה אלף אזרחים עזבו את בתיהם, והמשק כולו נפגע - כולנו חייבים להתגייס".
הוא ציין: "אני ער לקולות שסבורים שעלינו לעזוב את הממשלה בשל כך. אבל אנחנו נמצאים במלחמה החשובה ביותר מאז קום המדינה. איני יודע האם אי פעם ייחשפו חלק מההחלטות שהייתה לחבריי ולי השפעה מכרעת עליהן. אני יודע שהצטרפותנו חיונית, ואני בוודאי יודע עד כמה חשוב המסר שעבר בהצטרפותנו קודם כל לחברה הישראלית ולחיילים שבחזית, מול אויבינו, וללגיטימציה וההבנה של גודל השעה בקרב הקהילה הבינלאומית".
עם זאת, כאמור, גנץ הבהיר כי יישאר בממשלה - על אף הביקורת. "אני ער לקולות שסבורים שעלינו לעזוב את הממשלה בשל כך, אבל אנחנו נמצאים במלחמה החשובה ביותר מאז קום המדינה", אמר. "איני יודע אם אי פעם ייחשפו חלק מההחלטות שהייתה לחבריי ולי השפעה מכרעת עליהן. אני יודע שהצטרפותנו חיונית, ואני בוודאי יודע עד כמה חשוב המסר שעבר בהצטרפותנו קודם כל לחברה הישראלית ולחיילים שבחזית, מול אויבינו, וללגיטימציה וההבנה של גודל השעה בקרב הקהילה הבינלאומית".
הוא הוסיף: "כפי שכבר אמרתי בעבר, נכנסנו לממשלת החירום לא מתוך שותפות פוליטית אלא מתוך שותפות גורל. גם אם יש בממשלה ומחוצה לה מי שעוסקים בפוליטיקה או בקמפיינים ליום שאחרי, זה לא יסיט את חבריי ואותי מהמחויבות לפעול למען עם ישראל וכל אזרחי ישראל. גם כשהכתף כואבת ונהיה קשה במסע, לא אניח את האלונקה. עכשיו אנחנו חייבים, פשוט חייבים - לנצח. יחד, ובעזרת השם, נעשה זאת".
הממשלה החליטה להשאיר 4.96 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים השנה מתוך 5.82 שאושרו במאי - כלומר קיצוץ של 860 מיליון שקל בלבד. מדובר בקיצוץ קטן יותר מזה שצוין בהצעת המחליטים שהוגשה לממשלה, שלפיה יושארו 4.86 מיליארד במקום 5.82 מיליארד. הדבר סותר את הטענה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעליה חזר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיה ישתמשו ב-1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים שנשארו לטובת צורכי המלחמה, וכי הקיצוץ יסתכם ב-70% ממה שלא מומש.
2 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
לאחר התייחסותו לנושא התקציב, המשיך גנץ לדבר על שחרור החטופים. "אף עין לא נותרה יבשה למראה השבים הביתה בימים האחרונים, אבל הערב הזה אני מבקש לפנות לבני משפחות החטופים שעוד לא חזרו. לאלו שעדיין לא יודעים מה עלה בגורל יקיריהם", אמר.
הוא הוסיף: "המשא שלכן, משפחות החטופים, הוא עצום ובלתי ניתן להסבר. ודווקא נוכח המשא הכבד הזה, אי אפשר שלא להתפעם מהעוצמות שלכם, מהשמחה הכנה עבור אלו שהתאחדו עם יקיריהם. מהגב שאתם נותנים למדינה, להנהגה ולצבא להמשיך ולפעול כדי שנשנה את המציאות, כדי שנחזיר את יקיריכם, וכדי שנחזיר את כל תושבי הדרום והצפון לבתיהם בבטחה".
לדבריו, "כולנו מחזקים ומחבקים אתכם. עוצמת כאבכם ונטל האחריות על גורל יקיריכם ניצב לנגד עיני בכל דקה, ביום ובלילה. עוד דבר שמחזק אותנו במשימה, הוא מורשת הנופלים שאותה אנו שומעים ממשפחות כה רבות. אימהות ואבות, אחיות ואחים, חברים לנשק, ובני ובנות זוג שאומרים לנו - סיימו את המשימה. עבורם ועבורנו. איזה עוצמות יש לנו בעם ישראל. זה בלתי נתפס. אנחנו נמצאים ברגעים מורכבים, ובחלון זמנים  במסגרת המתווה להשבת חטופינו. נפעל כדי למצות אותו ככל שניתן".
בצל הדיווחים על מגעים להארכת הפסקת האש, ציין גנץ: "אנחנו ערוכים ומוכנים לחזרה ללחימה, בכל רגע נתון, כולל ברגעים אלו. מדינת ישראל מנהלת מערכה מורכבת, רב זירתית, עם אחריות עצומה של שמירה על הפרויקט הציוני, ביצורו וחיזוקו. עלו עלינו לכלותינו, ועדיין רוצים לעשות זאת. לנו אין ברירה. אנחנו חייבים להמשיך להילחם".
הוא סיכם: "לא נקמה אנו מבקשים אלא הבטחת עתידנו, לא נעצור עד שנביא ביטחון ונסיר את האיום על אזרחינו בדרום ובצפון. אנחנו לא חוזרים עד שמבצעים. הלחימה תימשך, ותתרחב לכל מקום שנידרש ברחבי הרצועה. לא יהיו ערי מקלט. עד שתושבי בארי ושדרות, שלומי ומטולה יוכלו לשוב בבטחה לקרקע שהיא חלק מהם ומאיתנו. עד שישובו בנים ובנות לגבולם".