הממשלה אישרה לפני כ-40 שעות את התיקון לתקציב 2023, שהיה צורך להגדילו משמעותית בשל הוצאות העתק של המלחמה, אך רק עכשיו פורסמה ההחלטה עצמה שהתקבלה, ולפיה הממשלה החליטה להשאיר 4.96 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים השנה מתוך 5.82 שאושרו במאי - כלומר קיצוץ של 860 מיליון שקל בלבד.
מדובר בקיצוץ קטן יותר מזה שצוין בהצעת המחליטים שהוגשה לממשלה לפיה יושארו 4.86 מיליארד במקום 5.82 מיליארד, ובוודאי סותר את הטענה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עליה חזר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה ישתמשו ב-1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים שנשארו לטובת צרכי המלחמה, וכי הקיצוץ יסתכם ב-70% ממה שלא מומש.
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' ונתניהו. הגדלת הגירעון במקום קיצוץ למתנחלים והחרדים
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
חלק מההפרש בין ההצעה המקורית לזו החדשה הופנה לסעיף "הקמה וקידום מיזמים בתחום המורשת הלאומית והמקומית והנחלת המורשת היהודית" ולמשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, בראשות השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית.
עוד כספים שנוספו אחרי ההצעה המקורית מיועדים למימון גרעינים תורניים, מימון לימודי תעודה לנשים חרדיות ואף להנצחת מורשתו של רחבעם (גנדי) זאבי.
גורם בכיר במשרד האוצר ציין כי כל ניסיונות השכנוע לקצץ חלק מהכספים המיועדים למשימות שהוגדרו באגף התקציבים "מאוד לא חיוניות ובטח שלא דחופות", יקוצצו - עלו בתוהו. שר האוצר ציין גם בפני אנשי האוצר, כפי שאמר בראיון באולפן ynet, כי מדובר "בכסף קטן שמהווה שברירי אחוזים מעלות המלחמה". בשבוע הקרוב צפויה פגישה בין הנגיד לשר האוצר בעניין גיבוש תקציב המדינה לשנה הבאה.
במחנה הממלכתי, שנציגיה הצביעו נגד תיקון התקציב ל-2023, סיפרו גם הם שלא היה עם מי לדבר ולמרות כל ההבטחות לא קיצצו את הכספים הקואליציוניים ורק "ניסו לעשות מניפולציות ושקרים". לדבריהם, הם ניסו להתווכח ולשנות אבל לא הצליחו בגלל העקשנות של שר האוצר סמוטריץ' לשמור על התקציבים של הציונות הדתית והחרדים.
3 צפייה בגלריה
( החלטת הממשלה הסופית)
3 צפייה בגלריה
( הצעת המחליטים)
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, התייחס לסוגיית התקציב בהצהרתו היום בקריה בתל אביב, ואמר כי "יש בתקציב 2023 מרכיבים חיוניים להמשך הלחימה, אך לצערי גם תוספות והקצאות תקציב שאינן נוגעות ללחימה ונגזרותיה. לכן, כל שרי המחנה הממלכתי הצביעו נגדו. כשמאות אלפים מגויסים, מעל מאה אלף אזרחים עזבו את בתיהם, והמשק כולו נפגע - כולנו חייבים להתגייס. תוספת תקציבים על בסיס הסכמים פוליטיים שאינם קשורים למלחמה, הם כתם על הממשלה".
הוא הוסיף כי "אני ער לקולות שסבורים שעלינו לעזוב את הממשלה בשל כך. אבל אנחנו נמצאים במלחמה החשובה ביותר מאז קום המדינה. איני יודע האם אי פעם ייחשפו חלק מההחלטות שהייתה לחבריי ולי השפעה מכרעת עליהן. אני יודע שהצטרפותנו חיונית, ואני בוודאי יודע עד כמה חשוב המסר שעבר בהצטרפותנו קודם כל לחברה הישראלית ולחיילים שבחזית, מול אויבינו, וללגיטימציה וההבנה של גודל השעה בקרב הקהילה הבינלאומית".

"המלחמה הגדולה של סמוטריץ' הייתה הכספים למשרד של אורית סטרוק"

במחנה הממלכתי ציינו כי מתוך חצי מיליארד שקל למשרד המשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק, שבתקציבו קיים הרבה כסף שלא קשור למלחמה, כמו למשל שיפוץ מקוואות ועידוד הגירה יהודית לערים מעורבות, לא קוצץ כלל.
ולגבי החרדים, השנה הוגדלו קצבאות האברכים ב-130 מיליון שקל לחודש. במחנה הממלכתי טוענים שבתיקון התקציב במקום לעצור את התוספות שעדיין לא חויבו, הוסיפו עוד 130 מיליון.
ובנושא התוספות של אופק חדש לחרדים: התכנית אומרת שמורה חרדי נכנס לתכנית אופק חדש בתנאי שעומד במבחני הליבה אבל בלי פיקוח. החרדים לא הסכימו שיהיה פיקוח, ובתקציב יש תוספת שכר של 20% בהיקף של 900 מיליון שקל, ובנוסף שריינו עוד 177 מליון שקל כדי להגיע לעליה של 40% ב-2023. במחנה הממלכתי ביקשו לא להגדיל ל-40% אך בקשתם נדחתה.
חבר ועדת הכספים ולדימיר בליאק מיש עתיד טען: "המלחמה הגדולה של סמוטריץ' הייתה על שמירת 'הקופה הקטנה' (הגדולה!) של הציונות הדתית במשרד ההתיישבות של סטרוק. במלחמה הזאת הוא ניצח ניצחון מוחץ את הציבור הישראלי - מאות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים, חטיבה להתיישבות, 'העמקה וחיזוק הזהות היהודית', מנהלת זהות יהודית, 'תיעוד ההתיישבות' ועוד ימשיכו לזרום כסדרם גם בעת המלחמה, ללא שום קיצוץ. במקום לקצץ כ-8 מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים ובמשרדים המיותרים, ממשלת ישראל תממן את הגדלת ההוצאות בזמן המלחמה, באופן כמעט מלא, על חשבון הגדלת הגרעון. במילים אחרות - על חשבונכם".

פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, הסביר באולפן ynet על הבעייתיות בבסיס ההחלטה להשאיר בכלל חלק כלשהו מהכספים הקואליציוניים: "מלכתחילה במצב כל כך קיצוני כמו זה שאנחנו נמצאים בו, גם בפן הכלכלי, היה צריך לעבור על כל סעיפי התקציב ולהוציא ממנו כל מה שלא תורם ישירות או למאמץ המלחמתי או למפונים ולאלו שנפגעו למלחמה הזאת, או לשירותים חיוניים שמימלא צריך. סמוטריץ' למעשה לא עשה את זה, אלא השאיר את המצב כמעט כפי שהיה. גם אז רבים במדינה התריעו נגד הכספים הקואליציוניים שלא תומכים בצמיחה ולא סוגרים פערים אלא רק נותנים תמיכות סקטוריאליות. זה שחלק מהכספים האלה נשארו ועוד בגיבוי של ראש הממשלה זה לא נתפס".