ועדת האתיקה של הכנסת החליטה היום (רביעי) להרחיק זמנית מהמליאה את ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) בעקבות העימות המילולי בחודש שעבר שבו קרא לח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) בין היתר "נאצי מסריח", "אפס", "טיפש" ו"צמא דם". כסיף יורחק מהמליאה לשלוש ישיבות ולא יוכל להשתמש בכלים הפרלמנטריים עד לסוף כנס החורף. בהחלטת הוועדה מצוינת גם הקריאה של כסיף למרי אזרחי.
ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) שהיה שותף לעימות קיבל אזהרה בלבד. באותו עימות כינה ואטורי את כסיף "נבלה" ו"בן אדם שפל". בשלב אחר של הדיון קטע ואטורי את ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) שנאם במליאה בערבית.
3 צפייה בגלריה
עימות ב כנסת בין ח"כ עופר כסיף ל ח"כ אלמוג כהן
עימות ב כנסת בין ח"כ עופר כסיף ל ח"כ אלמוג כהן
"לא תסתום לי את הפה". כסיף מסולק מהמליאה
(צילום: ערוץ כנסת)
העימות פרץ לאחר דיונים שנמשכו שעות ארוכות במליאה בנוגע להצעות חוק שונות שמקדמת הקואליציה, והחל כשמי שניהל אותו, ח"כ ואטורי שמשמש סגן יו"ר הכנסת, הורה לסלק מדוכן את הנואמים את כסיף. בתיעוד מהמליאה נראה כהן ניגש לבמה ומתגרה בכסיף עם קריאות "בררה, החוצה" וצקצוקי לשון – וזה משיב לו, בשעה שהסדרנים מסלקים אותו מהדוכן, בקריאות "פשיסט" ו"זבל".
כשעלה לנאום התמקד כסיף במהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה, והקריא הזמנה למחאה כלשהי שבה הייתה קריאה ל"מרי אזרחי נגד ממשלת הדיקטטורה הפשיסטית העבריינית שהופכת את המדינה הזו לדיקטטורה על מלא". בעקבות זאת הורה לו ואטורי, שניהל את הדיון, לחזור בו מדבריו – בטענה שאסור על פי התקנון לומר "פשיסטי" או לקרוא למרי אזרחי. כסיף השיב לו: "אתה לא תקבע לי מה להגיד".
3 צפייה בגלריה
ח"כ אלמוג כהן
ח"כ אלמוג כהן
כהן. התגרה בכסיף עם קריאות: "בררה, החוצה"
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
קטע גם את נאומו של טיבי. ואטורי
(צילום: אבי חי)
בתגובה לסירובו של כסיף לחזור בו מדבריו הורה ואטורי להורידו מהדוכן – ובמליאה החלה מהומה. ח"כ עאידה תומא סליאמן, חברת סיעתו של כסיף, ניגשה לקרבת הדוכן וצעקה: "למה מורידים אותו? אתה לא מכיר את התקנון, זה לא בסמכות שלך". כסיף אמר מצדו: "אתה לא תסתום לי את הפה, הוא לא מנהל ישיבה, הוא צנזור! אתה לא תעשה מה שאתה רוצה". גם אלמוג כהן ניגש כאמור לקרבת הבמה והחל לקרוא לעבר כסיף: "יאללה בררה, יאללה בררה, הביתה!". בשלב הזה הסדרנים כבר החלו להוריד בכוח את כסיף, שנשמע כאמור מסנן קריאות משלו לעבר כהן.
כהן טען שכסיף קרא לו גם "בן זונה", אבל הקללה הזו לא נשמעת בתיעוד מהמליאה. "כמה אפשר לבזות את הבית הזה?", אמר כהן. בחשבון הטוויטר שלו הצדיק את העלבונות שהטיח בכסיף, וכתב: "עם בוגדים מדברים בשפה של בהמות". מהמליאה סולקה בהוראת ואטורי גם תומא סלימאן. "לא יגידו פה פאשיסטיים ויקראו למרי אזרחי, מי שרוצה שיתלונן לוועדת הכנסת", אמר סגן יו"ר הכנסת.
במהלך הדיון דרש ואטורי מח"כ נוסף מחד"ש-תע"ל, אחמד טיבי, לדבר בעברית, אחרי שזה נאם בערבית כשהתייחס לאסון רעידות האדמה בטורקיה ובסוריה. ואטורי דרש מטיבי לתרגם כל מילה שהוא אומר בערבית לעברית, ולטענתו על פי הייעוץ המשפטי התרגום צריך להיעשות על חשבון הזמן שהוקצה לו לנאום בדוכן. "אתם מוזמנים לבדוק את זה", אמר. טיבי אמר מצדו: "אני הרבה יותר ותיק ממך בכנסת, זכותי לדבר בערבית, אני גם אמרתי בעברית וגם בערבית".