שרת הפנים איילת שקד התייחסה הבוקר (יום רביעי) לתזכיר החוק שהגיש אתמול שר המשפטים גדעון סער, בפאנל שבו השתתפה ביחד עם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס בוועידת השלטון המקומי במתחם אקספו בתל אביב, שאותו הנחה עיתונאי "ידיעות אחרונות" חנוך דאום. ynet העביר את דבריה של שקד בשידור ישיר.
בפתח דבריה אמרה שקד כי היא מתנגדת לחוק שימנע מנאשם לכהן כראש ממשלה. זאת על רקע היוזמה של שר המשפטים גדעון סער, שרוצה להעביר חוק שימנע מנאשם בעבירות שדינן שלוש שנות מאסר ומעלה לכהן כראש ממשלה. "גם את החוק שראשי ערים לא יכולים לכהן עם כתב אישום העביר סער", אמרה שקד. "דעתי ידועה, אני מתנגדת להצעת החוק הזו. אני לא חושבת שיועץ משפטי לממשלה צריך להכריע מי עומד בראשות הממשלה. סיכמנו לא לעסוק בזה עד התקציב, ואז נכריע". על השאלה אם התקציב יעבור השיבה: "כן, המדינה צריכה תקציב".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
"היועמ"ש לא צריך לקבוע מי יהיה ראש ממשלה". שקד
(צילום: מוטי קמחי)
תזכיר החוק שהופץ אמש על ידי סער מעורר אמוציות רבות בכנסת ובין המחנות הפוליטיים המנוגדים. גורמים בקואליציה אמרו כי הם התרשמו שסער מתכוון להיאבק על ההצעה ולהשלים את אישורה הסופי בכנסת בשלוש קריאות כבר בחודשים הקרובים. יחד עם זאת, לכולם ברור שהנושא מורכב וראש הממשלה נפתלי בנט עדיין לא פרסם את עמדתו בנושא, ולמעשה שומר את הקלפים קרוב לחזה. במענה לפניות עיתונאים השיבו מלשכתו כי "ראש הממשלה יידרש לנושא רק לאחר אישור התקציב ולא לפני כן".
חלק מחברי הכנסת של ימינה, בהם איילת שקד וניר אורבך, העבירו מסרים שלפיהם הם מתנגדים להצעה, ושקד אף מאמינה שמדובר ב"חוק מיותר". יחד עם זאת, שקד בכלל התפטרה מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ואינה נחשבת לח"כית עם זכות הצבעה - אך סביר להניח שבינה ובין בנט יהיה תיאום מלא בנושא.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער במליאה
גדעון סער במליאה
"הכפירה בסמכותה של הכנסת לחוקק חוק זה - בלתי דמוקרטית". סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקואליציה אומרים כי בפורום הממשלתי ההצעה זוכה לרוב גדול, אולם הקשיים צפויים להתעורר כמו תמיד בכנסת. חברי רע"מ מוכנים לנהל מו"מ על תמיכה בהצעה - אך לא מתחייבים להעמיד את תמיכתם האוטומטית או להצביע בעד.
זמן קצר אחרי פרסום ההצעה אתמול כתב שר המשפטים סער בטוויטר כי "כשהכנסת אישרה פה אחד את החוק להשעיית ראשי ערים, הנבחרים במישרין על ידי הציבור, שנגדם הוגש כתב אישום - לא היה ח"כ אחד שטען שהחוק אינו דמוקרטי. תזכיר החוק שהפצתי קובע נורמה ערכית חשובה. ההתנגדות להצעה היא פרסונלית. והכפירה בסמכותה של הכנסת לחוקק חוק זה - בלתי דמוקרטית".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"סער מציע חוק אנטי-דמוקרטי נוסח איראן". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
בליכוד הגיבו אמש ואמרו כי "גדעון סער, שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי-דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך". היום הגיב גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו עצמו בחשבון הטלגרם שלו: "אחרי שגנבו את הבחירות האחרונות, בנט וסער מנסים לגנוב את הבחירות הבאות. החוק האיראני של סער הוא הכרזת מלחמה על הדמוקרטיה. תמיכה בחוק תהיה עוד הפרה בוטה של הבטחת בחירות של בנט. ארבעה ימים לפני הבחירות האחרונות בנט התחייב: 'אנחנו נתנגד לחוק שראש ממשלה לא יוכל לכהן תחת כתב אישום'".
המורכבות שבהצעה טמונה בעובדה שבניגוד להצעות חוק אחרות, ההצעה הזאת לא מופיעה בהסכם הקואליציוני שבין בנט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כפי שהוצג בזמן המשא ומתן הקואליציוני כהסכם היחיד שמחייב את כולם. לעומת זאת, הצעה בנוסח מחמיר יותר קיימת בהסכם הקואליציוני שבין לפיד לסער, ולפיה מועמד שיש נגדו כתב אישום תלוי ועומד כלל לא יוכל להתמודד לכנסת.