3 צפייה בגלריה
טור 19% הקפאת ביציות  IVF
טור 19% הקפאת ביציות  IVF
הנשים הגאות עדיין מופלות. ארכיון
(צילום: גל)
לאחר קידום הפונדקאות לזוגות גברים וברקע הטענות לאפליה מול זוגות הטרוסקסואליים, פנו לאחרונה כ-100 נשים מהקהילה הגאה לשר הבריאות ניצן הורוביץ בדרישה לביטול האיסור על תרומת ביצית בין בנות זוג.
לפי המצב כיום, בנות זוג שמעוניינות להביא לעולם ילד משותף באמצעות השתלת ביצית מופרית של אחת מבנות הזוג ברחם של בת הזוג השנייה לא יכולות לעשות זאת בישראל, והמעוניינות בכך נאלצות לבצע את התהליך בחו"ל בעלות של עשרות אלפי שקלים. יתרה מכך - עד לשנת 2008 ההליך נחשב לחוקי, אולם לאחר חקיקת חוק תרומת ביציות בשנת 2010 - ההליך הוצא מחוץ לחוק.
מאי עזרתי (30) מראשון לציון, התחתנה עם זוגתה ניקול בפורטוגל - והשתיים מעוניינות להרחיב את משפחתן. "היינו רוצות שתהיה לנו זכות על הגוף שלנו. כך שאם ניקול תרצה לתרום לי ביצית ואני אגדל אותה ברחם שלי ולהפך", אמרה עזרתי ל-ynet. "בישראל לא ניתן לעשות את זה כי זה נחשב לתרומה שהיא לא אנונימית - אבל אין פה שום פונדקאות, כי זו הבחירה שלי ושלה".
3 צפייה בגלריה
מאי וניקול
מאי וניקול
"רוצות זכות על הגוף שלנו, זו לא פונדקאות". מאי וניקול
(צילום: Provent אירועים)
עזרתי הדגישה כי תרומת הביצית בין בנות זוג נפוצה במדינות אחרות בעולם. "זה גורם להרגיש את אותן התחושות כשהייתי צריכה לטוס ולהתחתן במדינה זרה", אמרה. "אפשר לתחום את זה בהסכמים ולעשות את זה באופן מסודר בחוק, אפשר גם להתנות את זה בדברים, אבל אפשר גם לתת לנו את האפשרות לבחור לעשות כך כדי שלא נצטרך לטוס ולהוציא אלפי שקלים כמו בנישואים. מצפה שיאפשרו לנו לבצע שאיבת ביציות, הפריה והחזרה בארץ, ולא במדינה זרה ללא שפה וללא ידע".
קבוצות נוספות שהאגודה והנשים דורשות להסדיר את הליכי ההיריון שלהן הן בנות זוג שאחת מהן מתקשה להיכנס להריון על אף טיפולי פוריות ממושכים, אך חשוב לה שיהיה ילד או ילדה מביצית שלה ובת זוגה מעוניינת לשאת עובר מהביצית שלה, וכן זוגות של גבר טרנס ואישה המבקשים חיבור ביולוגי משותף לילד או לילדה.
"אנו פונות אליך בבקשה להפעיל את סמכויותיך לתיקון המדיניות השרירותית של משרד הבריאות ששולחת אותנו למדינות זרות כדי להקים משפחה", כתבו הנשים, שפנו יחד עם אגודת הלהט"ב לשר הורוביץ. "איננו מתיימרות לדעת אם הדרך לכך עוברת בתיקון החוק או באימוץ נהלים חדשים, אך מקוות שתיענה לקריאתנו ותמצא את הדרך הנכונה לתיקון העוול בדיוק כפי שהוכחת בעניין הפונדקאות וביטול האיסור על תרומות דם".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"הנושא בבירור משפטי". ניצן הורוביץ
(צילום: יואב דודקביץ')
בנוסף כתבו כי "חשוב לציין שהחסם בנושא הזה הוא משפטי בלבד ולא רפואי: מדובר ביישום שגרתי של טכנולוגיית IVF הקיימת בארץ ומשרתת בהצלחה בכל שנה אלפי זוגות. אך בשל עמדת משרד הבריאות, מעבדות פריון בארץ חשופות לסנקציה פלילית חמורה אם יסייעו לנשים במצבנו להיכנס להיריון, ולכן פניותינו נדחות שוב ושוב על הסף. האיסור השרירותי המופנה כלפינו הוא מקומם, פוגעני ומיושן - והגיע הזמן שיחלוף מן העולם".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, הוסיפה כי "לכל אחת מגיעה הזכות הבסיסית להביא ילד לעולם בישראל, בבית שלנו. את האיסור השרירותי על תרומת ביציות בין בנות זוג יש לבטל עכשיו ואנחנו מאמינות שלמשרד הבריאות יש את הכלים והיכולת לעשות זאת".
הילה פאר הילה פאר צילום: ליאור חורש
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "כפי שהוכח במעשים שוב ושוב, העקרון המוביל את משרד הבריאות תחת השר ניצן הורוביץ הוא שיוויון מלא לכל אדם בישראל. כך, גם בעניין זה. בהנחיית שר הבריאות הנושא נמצא בימים אלו בבירור משפטי ובעבודת אנשי המקצוע במשרד. הבדיקה טרם הסתיימה ולכן לא הוחלט בשלב זה על צעדי משרד הבריאות בעניין.
"יובהר שוב כי ככל שיימצא שבסמכות שר הבריאות ומשרד הבריאות להקל על נשים לסביות, כמו על כל אדם אחר, להקים משפחה בישראל על פי בחירתן, בשיוויון מלא, כך יעשה. בדיוק כפי שנהג השר מיום כניסתו לתפקיד וחולל שינוי גדול בפונדקאות, בטיפולי המרה, בתרומות דם, וקידום הקהילה הטרנסית".