ניסיון פיגוע בבנימין: לוחם מילואים מגדוד 9221 נטרל הבוקר (שישי) מחבל פלסטיני שהשליך בלוק אבן לעבר רכב ישראלי ואף ניסה לפתוח את דלתות הרכב בעיקול סמוך לבית אל. הפלסטיני נפצע באורח בינוני, ובחיפוש בכליו נמצא גם סכין. לא היו נפגעים בתקרית מלבדו. בפתח הכתבה - תיעוד ניסיון הפיגוע.
9 צפייה בגלריה
המחבל ברגע הפיגוע ברכב
המחבל ברגע הפיגוע ברכב
המחבל תועד משליך בלוק
9 צפייה בגלריה
המחבל ברגע הפיגוע ברכב
המחבל ברגע הפיגוע ברכב
לוחם גדוד מילואים נטרל את המחבל
במקביל, כוחות צה"ל פועלים הבוקר באזור מחנה הפליטים ג'נין, לראשונה מאז התקרית שבה נהרגה עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה בחילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים. אש נפתחה הבוקר לעבר הכוחות במחנה הפליטים ובעיירה הסמוכה ברוקין. לא דווח על נפגעים. מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ פועלים בברוקין".
בחילופי האש באזור מחנה הפליטים ג'נין נפצע דאוד זביידי (40), אח של המחבל זכריא זביידי. הוא נורה בבטנו - ופונה לבית חולים בעיר ג'נין. זכריא זביידי נמנה עם ששת האסירים הפלסטינים שנמלטו בספטמבר בשנה שעברה מכלא גלבוע - ונתפסו בהמשך. עוד דווח כי הכוחות הישראליים מכתרים הבוקר את ביתו של המבוקש מחמוד דבעי באזור מחנה הפליטים. כוח אחר של צה"ל סגר שטח אחר באזור, כנראה לצורך תחקיר מות העיתונאית אבו עאקלה.
9 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
(צילום: הצלה ללא גבולות)
9 צפייה בגלריה
הסכין שנמצאה בשקית של המחבל
הסכין שנמצאה בשקית של המחבל
הסכין שנמצא בשקית של המחבל

יאיר כהן, תושב בית אל שנהג ברכב שנרגם בבלוק, היה בדרכו לתפילה בכותל המערבי. שמשת הרכב הייתה ממוגנת ולכן הבלוק לא חדר לרכב. לאחר השלכת הבלוק, המחבל ניסה להגיע לרכב ולפתוח את הדלתות כשהוא אוחז בשקית. הנהג עצמו פתח בירי לעבר הפלסטיני, ובמקביל לוחם המילואים שחלף במקרה באזור - ירד מרכבו, התקרב למחבל ונטרל אותו. לאחר שהמחבל נוטרל נמצאו בשקית שאחז סכין וחומר בערה.
"היינו בדרך לכותל, אני עם דגלים על הרכב, ומאחוריי נסע הרב זלמן מלמד", שחזר כהן. "כשהגעתי לעיקול לא ראיתי אף אחד, ואז שמעתי פיצוץ גדול בשמשה. הכול זה שניות. אני מסובב את ההגה כדי לפנות, והוא מנסה לפתוח את הדלת והיה עם מסכה על הפנים".
כהן סיפר עוד: "המשכתי לנסוע, התקדמתי, ואז יצאתי והגיע חייל שראה את המחבל עם שקית לידי, חתר למגע עם נוהל מעצר חשוד וירה באוויר. אני פרקתי ויריתי. זה לחץ אטומי, אני מודה לה' שהציל אותי ממוות. אני לא רוצה לחשוב אם הרכב הלא ממוגן שהיה מאחוריי היה לפניי. צריך להודות על הנס".
9 צפייה בגלריה
יאיר כהן הנהג שרכבו נפגע
יאיר כהן הנהג שרכבו נפגע
יאיר כהן, הרכב והבלוק
9 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
(צילום: הצלה ללא גבולות)
מדובר צה"ל נמסר בנוגע לתקרית ליד בית אל כי "תצפיות צה"ל זיהו הבוקר חשוד משליך בלוק לעבר רכב ישראלי ואף מנסה לפתוח את דלתות הרכב, בו היו אזרחים ישראלים, סמוך ליישוב בית אל שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין. כוח צה"ל פתח בנוהל מעצר חשוד, אשר כלל גם ירי לעבר החשוד שנפגע ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. בהמשך נמצאו עליו סכין ובקבוק חומצה".
שי אלון, ראש מועצת בית אל, אמר בתגובה: "ניסיון הרצח הזה הוא תוצאה טבעית של אובדן ההרתעה של ממשלת בנט-לפיד והוא המשך הפעילות הרצחנית של הערבים שמקבלים תעוזה מחוסר המעש של הממשלה. הם מזהים את החולשה, מריחים את הפחדנות ויודעים שיש להם גיבוי בקואליציית תומכי הטרור. הממשלה הרעה הזו צריכה לחלוף מהעולם ולהימחק מההיסטוריה של העם היהודי".
9 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
הרכב שנפגע מזריקת האבנים
הזירה סמוך לבית אל
(צילום: הצלה ללא גבולות)
9 צפייה בגלריה
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
חמושים במחנה הפליטים ג'נין יורים על חיילים
המקרים הבוקר מתרחשים על רקע המתיחות סביב מותה של העיתונאית אבו עאקלה. אתמול ושלשום התרחשו באזור שכונת בית חנינא, שם התגוררה העיתונאית, כמה מחאות - ופלסטינים נעצרו בחשד להפרות סדר, תקיפת שוטרים, הסתה והתפרעויות אלימות. באחד המקרים תועד חבר הכנסת אחמד טיבי מחלץ חשוד בהפרת סדר מידי שוטרים ומאפשר לו להימלט. בתיעוד נראה טיבי מתעמת עם השוטרים, צועק עליהם, ומחלץ בכוח את החשוד מידיהם - מה שאפשר לו לברוח בריצה. בסופו של דבר תפסו השוטרים את החשוד.
בישראל אמרו הבוקר לקראת הלוויית העיתונאית: "משטרת ישראל אחראית על שמירת הסדר הציבורי. אנו קוראים לצדדים לנהוג באחריות ובכבוד, ולאפשר את קיום ההלוויה כסדרה. נפעל נגד גילויי אלימות או ניסיונות להסתה והתססה המסכנים את שלום הציבור.
"גם לקראת תפילות יום שישי הנוכחי, מתקיימת תעמולה שקרית לעידוד האלימות ברחבת מסגד אל-אקצא. הפורעים אינם מגנים על המסגד אלא מבצעים פרובוקציה מתוכננת בשירות ארגוני טרור, פוגעים בקדושת המקום ובסדרי התפילה. רבים מקרב המתפללים מבינים זאת ואף פועלים נגדם. לא נאפשר את ניסיונות החטיפה של הר הבית בידי ארגוני הטרור, תוך הבערת ירושלים והמקומות הקדושים".
המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים להלווייתה של עאקלה, שצפויה להתקיים היום ב-15:00 בהשתתפות אלפים בבית הקברות הנוצרי בהר ציון, ותחל בגן הבונים הסמוך לשער ציון לכיוון בית הקברות הנוצרי. מאות שוטרים בנוכחות גלויה ובמעגלים רחבים נפרסים מהבוקר ברחבי העיר, והמשטרה תחסום את הרחובות הסמוכים להלוויה כדי לאפשר את קיום הלוויה כחוק.
9 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)
במשטרה אמרו כי הם שמים דגש על רגישות ללוויה עצמה לצד נחישות מול פורעי חוק ומפרי סדר שירכבו עליה וינצלו אותה, והוסיפו כי הם נערכים למניעת אירועי חיכוך ואלימות.
במשטרה הודיעו גם שהם מקיימים מהלכי הידברות מקדימים מול בני משפחה, ומתמקדים בפעילות מקדימה למעצר מסיתים ומפרי סדר מהימים האחרונים. גורם במשטרה אמר ל-ynet כי "אלימות, הסתה והפרות סדר יטופחו בהתאם בכלים שברשותנו. לא נאפשר ללוויה לשמש כסות וחסות להפרות סדר אלימות ולא נאפשר למפרי סדר להתפרע ולהפר את הסדר בחסות הלוויה".
גם שלשום הפגינו מאות פלסטינים סמוך לשכונת בית חנינא בירושלים, שם התגוררה העיתונאית, על ציר עוזי נרקיס. חלקם יידו אבנים לעבר צומת הירידה לפסגת זאב, חסמו את הציר והתעמתו עם השוטרים. בתיעוד מהמקום נראו מפגינים מניחים דגל פלסטין על רכב של זוג ישראלים, שנבהלו מכך שרכבם הוקף. במהלך ההפגנה תועדו גם שתי צעירות ישראליות שעמדו בפקק מסירות את דגלי ישראל מרכבן מפחד שיזוהו ויותקפו.