רק אתמול (רביעי) הוועדה המיוחדת החלה בהכנת "חוק דרעי 2" לקריאה שנייה ושלישית, וכבר ביום ראשון הקרוב תחל הוועדה בהצבעות. החוק, שאושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום שני וצפוי לעבור בשבוע הבא, קובע כי בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית בעניין מינוי שרים וזהותם - ונועד לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בחזרה לשולחן הממשלה. את החוק מתכננת הקואליציה לאשר עוד לפני היציאה לפגרת פסח בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי ונתניהו במליאת הכנסת. בקואליציה דחו את המלצות היועמ"שים, ומתכוונים להעביר את החוק לפני הפגרה
(צילום: ערוץ כנסת)
2 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
ח"כ כץ. "החוק לא פרסונלי"
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
בדיון שנערך אתמול, הייעוץ המשפטי של הכנסת הציע לערוך שינויים בנוסח, כדי למנוע מצב שבו החוק ייפסל בבג"ץ. היועץ המשפטי לוועדה עו"ד אייל לב ארי הציע להוסיף מנגנוני בקשה נוספים, ואמר כי "אנחנו עדיין קרובים לרף שבו בית המשפט יוכל לפסוק שנעשה שימוש לרעה בסמכות". יו"ר הוועדה אופיר כץ הגיב לדברים, וטען כי "תפקיד בית המשפט לשפוט רק לפי החוק". הוא הוסיף כי "החוק הזה לא פרסונלי, יש יותר מחבר כנסת אחד שהחוק הזה יחול לגביו באופן ישיר".
היועמ"שית לכנסת עו"ד שגית אפיק תמכה בדבריו של עו"ד לב ארי, והתעקשה: "כדאי לאזן את החשש הלא פשוט שמתעורר נוכח החקיקה הזאת. הצענו הסדרים שונים, אך ההצעות לא התקבלו על ידי מציעי החוק". למרות טענות היועצים, בקואליציה מתכוונים לסיים את העברת החוק בשבוע הבא, לפני חג הפסח והיציאה לפגרה.

מליאת הכנסת, נזכיר, אישרה בדצמבר האחרון את "חוק דרעי 1" ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים. החוק אפשר את מינוי דרעי לשר הבריאות והפנים חרף הרשעתו בעבירות מס ועונש המאסר על-תנאי שהושת עליו. ואולם, בהמשך בג"ץ קבע ברוב של 10 מול 1 כי דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני", בין השאר מכיוון שבעת הרשעתו שיקר לשופט בית המשפט המחוזי ואמר כי לא יחזור לחיים הציבורים - ולפיכך נמנע השופט מלהכריע שיש קלון במעשיו.
גם השופט שהתנגד לפסילה קבע כי דרעי אמור היה לגשת ליו"ר וועדת הבחירות, כדי שזה יקבע אם יש קלון במעשיו, ורק לאחר מכן בג"ץ יוכל להכריע. בעקבות החלטת בג"ץ נאלץ ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר אותו מהממשלה.
בנוסח שעליו תצביע הוועדה ביום ראשון נקבע כי ראש הממשלה המכהן יציג בפני הכנסת את נסיבות מינויו של השר המיועד כל עוד הוא עומד בתנאי הכשירות. השר יהיה רשאי להשיב בדיון לגביו. עוד נכתב כי הכנסת רשאית להעביר שר או סגן שר מכהונתו בהחלטה של רוב חבריה, ובייחוד אם הוא לא עומד בתנאי הכשירות. אם הכנסת הצביעה בעד העברתו מכהונה, הוא לא יוכל להתמנות מחדש באותה הכנסת.