מליאת הכנסת הצביעה אמש (שני) בקריאה ראשונה בעד חוק יסוד: הממשלה (תיקון כשירותם של שרים וסגני שרים), המוכר כ"חוק דרעי 2". ההצבעה נערכה בתום דיון ארוך וסוער במליאה, שבמקביל אליו אישרו בליכוד ובציונות הדתית את המתווה החדש לבחירת שופטים - ונודע כי ועדת החוקה תצביע עליו כבר הבוקר.
63 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ו-55 התנגדו. לפי החוק, בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם בטענה שהדבר נמצא ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילת מינוי של שר על ידי בית המשפט היא פגיעה ברצון הבוחר. החוק אמור לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שלא נכח בהצבעה, בחזרה לשולחן הממשלה. כעת יוחזר החוק לוועדה המיוחדת להכנה לקריאה שנייה ושלישית. בקואליציה מתכננים לסיים את העברת החוק עד תום המושב הנוכחי, לפני חג הפסח.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
יו"ר ש"ס ונתניהו במליאת הכנסת. הקואליציה מתכוונת לאשר סופית את "חוק דרעי 2" עד פסח
(צילום: ערוץ כנסת)
6 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
המתווה החדש לבחירת שופטים יגיע מחר לוועדת החוקה. לוין ורוטמן במליאה, אמש
(צילום: אלכס קולומויסקי )
6 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
חילופי דברים במליאה לפני ההצבעה בין ח"כ אמסלם לח"כים מיש עתיד
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מליאת הכנסת, נזכיר, אישרה בדצמבר האחרון ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים את "חוק דרעי 1", שאפשר את מינוי דרעי לשר הבריאות והפנים חרף הרשעתו בעבירות מס ועונש המאסר על-תנאי שהושת עליו. ואולם, בהמשך בג"ץ קבע ברוב של 10 מול 1 כי דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני", בין השאר מכיוון שבעת הרשעתו שיקר לשופט בית המשפט המחוזי ואמר כי לא יחזור לחיים הציבורים - ולפיכך נמנע השופט מלהכריע שיש קלון במעשיו.
גם השופט שהתנגד לפסילה קבע כי דרעי אמור היה לגשת ליו"ר וועדת הבחירות, כדי שזה יקבע אם יש קלון במעשיו, ורק לאחר מכן בג"ץ יוכל להכריע. בעקבות החלטת בג"ץ נאלץ ראש הממשלה נתניהו לפטר אותו מהממשלה.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר לאחר שהחוק עבר בקריאה ראשונה: "יום שמח לעבריינים - החוק שיאפשר לעבריין מורשע (פעמיים) להיות שר עבר בקריאה ראשונה. זה הדבר היחיד שהממשלה הזו מתעסקת בו. לא יוקר מחיה, לא בריאות, לא ביטחון - רק חוקי שחיתות ואינטרסים".
6 צפייה בגלריה
לפיד, גנץ, מרב מיכאלי וליברמן לאחר פגישת האופוזיציה
לפיד, גנץ, מרב מיכאלי וליברמן לאחר פגישת האופוזיציה
"כינוס ועדת החוקה מחר היא זילות של הכנסת". ראשי האופוזיציה
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ במליאה, אמש
(צילום: אלכס קולומויסקי )
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
נזכיר כי הקואליציה החליטה לזנוח את כל חוקי המהפכה המשפטית המקוריים שעליהם הכריז שר המשפטים יריב לוין בינואר, ולקדם רק את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ובמתווה אחר מזה שהכריז לוין במקור. באופוזיציה לא קיבלו גם את המתווה החדש, שמאפשר לקואליציה למנות בכל קדנציה שני שופטי עליון - ומהשופט השלישי נדרשת הסכמה רחבה יותר, שכוללת גם חבר אופוזיציה.
המתווה החדש שאושר אמש בסיעת הליכוד יעלה כאמור כבר הבוקר לתחילת הליך ההצבעה בוועדת החוקה, וראשי האופוזיציה קראו הערב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה שלא לכנס היום את הוועדה לצורך ההצבעה על החוק. "כינוס ועדת החוקה היא זילות של הכנסת וזילות של חקיקת חוק יסוד שיוביל לשינוי מהותי של שיטת הממשל בישראל", כתבו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. "אנו מבקשים להורות ליו"ר הוועדה לכנס דיון נוסף בהשתתפות חברי הכנסת ומומחים רלוונטים ולאפשר זמן נוסף ללימוד והבנת ההצעה החדשה ולכתיבת הסתייגויות".

מוקדם יותר אתמול ח"כ גלעד קריב מהעבודה התלונן ליועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, על כך שיו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מתכוון לתת לחברים בה זמן קצר להגשת ההסתייגויות - רק עד מחר ב-10:00 בבוקר. קריב כתב לאפיק כי "הצעת חוק משמעותית כזו, שמשנה הסדר חוקתי שהיה במדינת ישראל במשך 70 שנה, דורשת לפחות 24 שעות כדי להגיש הסתייגויות". בייעוץ המשפטי בודקים כעת אם לדחות את המועד, אך בינתיים רוטמן החליט שהיום יתקיימו דיונים על ההסתייגויות והצבעות. לטענת קריב, "הוא נמצא במסע צלב". באופוזיציה מתכוונים בכל מקרה להגיש אלפי הסתייגויות, כך שההצבעות עלולות להימשך עד ליום רביעי.
שר המשפטים יריב לוין אמר אמש בערוץ 14 כי הקואליציה לא תהיה מוכנה לכך שבג"ץ יפסול את המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לדבריו, "זו תהיה חציית כל קו אדום, אנחנו בוודאי לא נקבל את זה".
תיקון חוק נוסף שאושר הלילה בקריאה שנייה ושלישית במליאה הוא ביטול "חוק ההתנתקות". התיקון יאפשר לישראלים לשהות בשטחים שפונו בצפון השומרון לפני 18 שנה, במסגרת תוכנית ההתנתקות. הכנסת אישרה את ביטול החוק, שנכלל בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית, ברוב של 31 תומכים, לעומת 18 מתנגדים - בנוכחות דלה של חברי האופוזיציה.
פורסם לראשונה: 22:11, 20.03.23