1 צפייה בגלריה
עדן פיומי
עדן פיומי
עדן פיומי
(צילום: דוברות הדסה)
עדן פיומי, בן 16 מג'לג'וליה, מת היום (שבת) לאחר שלקה בתסמונת פוסט-קורונה (PIMS) וחובר לאחרונה למכונת אקמו. פיומי, שלא התחסן, אושפז בסוף החודש שעבר בבית החולים מאיר בכפר סבא, שם קיבל טיפול בעזרת המכונה שמחליפה את פעילות הלב והריאה, והועבר בהמשך לבית החולים שניידר בפתח תקווה, שם הלך לעולמו.
PIMS נחשבת לנדירה ומופיעה בקרב ילדים שחלו בקורונה שבועות ספורים אחרי ההדבקה. היא מתבטאת לרוב בחום ובכאבי בטן, ולעיתים קשה לאבחן אותה בזמן - וכך רבים מהילדים שלוקים בה מגיעים לבתי החולים כשהם כבר במצב קשה. היות שמדובר במחלה מסכנת חיים שפוגעת בחלק מהמקרים בתפקוד הלב, חלק מהילדים נזקקים לאקמו.
ד"ר עופר שילר, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב שטיפל בנער בבית החולים שניידר, אמר כי "הנער חובר לאקמו על-ידי הצוות שלנו בבית החולים מאיר, ושהה שם ארבעה ימים עד שהועבר עלינו כי היה צריך יותר תמיכה. הוא הוא הגיע עם אי-ספיקה רב מערכתית כמו שהמחלה יודעת לעשות, ונפגע בתפקוד המוחי, הלב, הריאות וסבל מאי-ספיקת כליות וכבד. למעשה כל המערכות שלו נפגעו".
שילר הוסיף כי אחרי עשרה ימים הרופאים החליטו לגמול אותו מאקמו מאחר ששוכנעו שהנער לא נזקק לו יותר. "בשביל לשמור את המערכת הדלקתית תחת שליטה אנחנו נותנים להם הרבה מדכאי חיסון, ולכן הסיכון לזיהומים עולה. יש לא מעט ילדים בארץ עם PIMS ולא מעט מונשמים. זו מחלה קשה. אני חושב שאנחנו רואים עלייה בשבועות האחרונים של אשפוזים עם התסמונת הזאת. זו מחלה קשה. הייתה תנודתיות במצב שלו אבל מי שנמצא על אקמו יכול לסבול גם מסיבוכים של האקמו עצמו ולא רק המחלה. התגובה הדלקתית היא משהו שקשה להתמודד איתו".

אתמול דיווח בית החולים שיבא על תינוקת בת חצי שנה שאושפזה במצב קשה עם אותה התסמונת. התינוקת הועברה שלשום מבית החולים יוספטל שבאילת, ונזקקה עם הגעתה לפעולות מצילות חיים - בהן חיבור לאקמו. היום בצהריים הודיעו בבית החולים כי מצבה החמיר משמעותית והיא הוכנסה לניתוח במצב קשה מאוד.
מנתונים שנאספו בתחילת אוקטובר על ידי איגוד רופאי הילדים ב-22 מחלקות ילדים ברחבי הארץ עולה כי בחודש ספטמבר חל זינוק במספר הילדים שטופלו שם בשל סיבוכי קורונה. 11 טופלו בשל קורונה קשה ו־43 בשל PIMS שמופיעה שבועות ספורים לאחר ההדבקה. לשם השוואה, באוגוסט טופלו בבתי החולים שלושה ילדים בלבד עם קורונה קשה ו-11 שסבלו מ-PIMS. כלומר, זינוק של פי ארבעה בתוך חודש. בכל המקרים מדובר בסיבוכים קשים ומסכני חיים.
ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף הילדים במרכז הרפואי הלל יפה ויו"ר החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית, סיפרה על התסמונת ותופעות הלוואי שמופיעות לאחר התחלואה בבתי החולים. "יש יותר ויותר ילדים שסובלים מסיבוכים של קורונה. אנחנו רואים גם ירידה בגילי החולים: בעבר היו בעיקר בני נוער, היום אנחנו רואים גם ילדים קטנים, בני ארבע וחמש, שמגיעים אלינו במצב קשה בגלל סיבוכי קורונה. נכון שקורונה בילדים היא ברוב המקרים מחלה קלה, אבל ברגע שעשרות אלפי ילדים נדבקים בה, אחוז מסוים יפתח את התופעה הזו".
חלק מהילדים הגיעו לטיפול בשלב מאוחר של המחלה ובמצב קשה מאוד. "בהחלט ניתן לפספס מקרים כאלה", אומרת ד"ר קליין, "בשלב ראשון הילדים מפתחים מחלת חום, וחלקם נשלחים הביתה באבחון שמדובר במחלה ויראלית. בשלב הזה לא תמיד ניתן לזהות את התפקוד הירוד של הלב ואת הפגיעה בשאר מערכות הגוף, ובהן הכליות. חלק מהילדים מגיעים אלינו כאשר לחץ הדם נמוך מאוד עם צורך בטיפול דחוף, מציל חיים. במקרה של הופעת מחלת חום אצל ילדים שנדבקו לאחרונה בקורונה, מומלץ לפנות לרופא המטפל כדי לבדוק האם יש מערכות נוספות שמעורבות במחלה, והאם יש צורך בבדיקות דם".