2 צפייה בגלריה
בית חולים ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא
בית חולים ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא
בית חולים ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא
(צילום: דוברות שיבא)
בית החולים ספרא לילדים בשיבא מסר היום (חמישי) כי תינוקת כבת חצי שנה אושפזה במצב קשה מאוד ואובחנה כסובלת מדלקת רב-מערכתית (PIMS) - תסמונת פוסט-קורונה. התינוקת הועברה אתמול בשעות הבוקר למרכז הרפואי מבית החולים יוספטל שבאילת. עם הגעתה היא נזקקה לפעולות מצילות חיים, וחוברה למכונת לב-ריאה (אקמו). לאחר בירור, התגלה כי היא סובלת מ-PIMS.
"המקרה המדובר הינו תזכורת כואבת לנזק שהקורונה יכולה לגרום", מסר מנהל בית החולים ספרא לילדים, ד"ר איתי פסח. "חשוב מאוד שנצא ולהתחסן כדי להגן על עצמנו, ועל אלה שאינם יכולים להתחסן. למרות מצבה הקשה של התינוקת, אנו אופטימיים ועושים ככל שביכולתנו על מתנת לתת לה את הטיפול הטוב ביותר והמסור ביותר".

תחלואת ילדים בקורונה - קראו עוד:

PIMS נחשבת לנדירה ומופיעה בקרב ילדים שחלו בקורונה שבועות ספורים אחרי ההדבקה. היא מתבטאת לרוב בחום ובכאבי בטן, ולעיתים קשה לאבחן אותה בזמן - וכך רבים מהילדים שלוקים בה מגיעים לבתי החולים כשהם כבר במצב קשה. היות שמדובר במחלה מסכנת חיים שפוגעת בחלק מהמקרים בתפקוד הלב, חלק מהילדים נזקקים לאקמו.
מנתונים שנאספו בתחילת אוקטובר על ידי איגוד רופאי הילדים ב-22 מחלקות ילדים ברחבי הארץ עולה כי בחודש ספטמבר חל זינוק במספר הילדים שטופלו שם בשל סיבוכי קורונה. 11 טופלו בשל קורונה קשה ו־43 בשל PIMS שמופיעה שבועות ספורים לאחר ההדבקה. לשם השוואה, באוגוסט טופלו בבתי החולים שלושה ילדים בלבד עם קורונה קשה ו-11 שסבלו מ-PIMS. כלומר, זינוק של פי ארבעה בתוך חודש. בכל המקרים מדובר בסיבוכים קשים ומסכני חיים.
2 צפייה בגלריה
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
"חשוב להתחסן כדי להגן על אלה שלא יכולים"
(צילום: אורי דוידוביץ)
ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף הילדים במרכז הרפואי הלל יפה ויו"ר החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית, סיפרה על התסמונת ותופעות הלוואי שמופיעות לאחר התחלואה בבתי החולים. "יש יותר ויותר ילדים שסובלים מסיבוכים של קורונה. אנחנו רואים גם ירידה בגילי החולים: בעבר היו בעיקר בני נוער, היום אנחנו רואים גם ילדים קטנים, בני ארבע וחמש, שמגיעים אלינו במצב קשה בגלל סיבוכי קורונה. נכון שקורונה בילדים היא ברוב המקרים מחלה קלה, אבל ברגע שעשרות אלפי ילדים נדבקים בה, אחוז מסוים יפתח את התופעה הזו".
חלק מהילדים הגיעו לטיפול בשלב מאוחר של המחלה ובמצב קשה מאוד. "בהחלט ניתן לפספס מקרים כאלה", אומרת ד"ר קליין, "בשלב ראשון הילדים מפתחים מחלת חום, וחלקם נשלחים הביתה באבחון שמדובר במחלה ויראלית. בשלב הזה לא תמיד ניתן לזהות את התפקוד הירוד של הלב ואת הפגיעה בשאר מערכות הגוף, ובהן הכליות. חלק מהילדים מגיעים אלינו כאשר לחץ הדם נמוך מאוד עם צורך בטיפול דחוף, מציל חיים. במקרה של הופעת מחלת חום אצל ילדים שנדבקו לאחרונה בקורונה, מומלץ לפנות לרופא המטפל כדי לבדוק האם יש מערכות נוספות שמעורבות במחלה, והאם יש צורך בבדיקות דם".