הנהגת ההורים הארצית מאיימת בשביתת אזהרה בשבוע הבא בעקבות עיצומי ארגון המורים שמשבשים את הלימודים, פוגעים בפעילות החוץ-בית ספרית ומונעים ציונים למבחני המתכונת ומבחני הבגרות הפנימיים. הרקע לשביתה האפשרית היא גם התנגדות הנהגת ההורים לרפורמת הבגרויות שפרסם אתמול שר החינוך יואב קיש.
3 צפייה בגלריה
שביתת אזהרה בשבוע הבא? אילוסטרציה
שביתת אזהרה בשבוע הבא? אילוסטרציה
שביתת אזהרה בשבוע הבא? אילוסטרציה
(צילום: מאיר אוחיון)
היום קיים ארגון המורים העל יסודיים עיצומים שבמסגרתם הלימודים בשכבות י"א בכל בתי הספר התיכוניים החלו בשעה 12:00 בשל היעדר הסכמות מול משרד האוצר על הסכם שכר חדש. "לאור ההתנהלות המזלזלת והמחפירה של משרד האוצר כלפי מורי החינוך העל יסודי וההצעות המשפילות והפוגעניות של משרד האוצר למורים החליט ארגון המורים להחריף את הצעדים", האשים הארגון שבראשו עומד רן ארז.
סכסוך העבודה של ארגון המורים הוכרז עוד באפריל אשתקד, ובניגוד להסתדרות המורים, שמייצגת את מורי היסודי והגנים, לא הושג הסכם בין הצדדים. אחרי אישור מסגרת התקציב בממשלה בחודש שעבר, ארז חידש את העיצומים, ובמסגרתם בוטלו אלפי פעילויות מחוץ לבתי הספר וביום ראשון בשבוע שעבר הושבתו כל התיכונים ליום אחד. במסגרת העיצומים הודיע הארגון כי החל ממחר, בנוסף לעיצומים הקיימים, לא ישתתפו המורים בוועדות מקצועיות בשיתוף מנהלי בתי הספר, הרשות המקומית ומשרד החינוך. מדובר בוועדות לפיקוח ומעקב בתחומים שונים, פדגוגיים וייעוציים.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
רן ארז. דורש להעלות את שכר המורים המתחילים בעל יסודי ל-12 אלף
(צילום: מוטי קמחי )
ארז דורש להעלות את שכר המורים המתחילים בחינוך העל יסודי ל-12 אלף שקלים לפחות, ולהעניק תוספת גם למורים הוותיקים. במשרד האוצר דחו את האשמותיו על זלזול במורים, וטענו כי הגישו "הצעה עניינית, מקיפה ומכבדת שעושה שימוש נכון והוגן בכספי משלם המסים לטובת מערכת החינוך".
האיום של הנהגת ההורים הארצית להשבית את הלימודים מגיע כאמור גם על רקע התנגדותה למתווה הבגרויות החדש שפרסם אתמול שר החינוך - שיחליף את הרפורמה של קודמתו בתפקיד יפעת שאשא ביטון, זו שביטלה את הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים. "התוכנית תחזיר את מקצועות הספר למקומם הראוי", אמר קיש.
לפי המתווה של קיש, יוחזרו בחינות הבגרות החיצוניות בהיסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, והציון ישוקלל משלושה מרכיבים: בחינה חיצונית בשיעור של 35% מהחומר הלימודי, שתי משימות בשיעור של 35% מהחומר, הכוללות מיומנויות כגון הצגה בפני קהל, כתיבת נייר עמדה, תוצר יצירתי חזותי, עיתון שיתופי, פודקאסט ועוד, והערכה בית ספרית בשיעור של 30%.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך יואב קיש. ההורים האשימו: "מתווה רע, מיושן וחסר חזון"
(צילום: אבי מועלם )
המתווה החדש ייכנס לתוקף כבר בספטמבר הקרוב בקרב תלמידי שכבת י', ויאפשר לבתי ספר המעוניינים בכך לרווח את הבחינות על פני שלוש שנים. מנהלי בתי הספר יוכלו לבחור את המתווה המועדף עליהם עבור תלמידי כיתות י"א'-י"ב' - המתווה החדש או זה שיושם בתקופתו של שר החינוך לשעבר שי פירון (70% בחינה חיצונית ו-30% הערכה חלופית של בית הספר) - כחלק מהסתגלות הדרגתית עד למעבר מלא למתווה אחד.
בהנהגת ההורים הארצית התנגדו למתווה החדש, ומסרו אתמול כי מדובר ב"מתווה רע, מיושן וחסר חזון, המצעיד את תלמידי ישראל אחורה למסלול בחינות בגרות מלא בכתב". לדברי הנהגת ההורים, "מזה חודשים שאנו מתריעים בפני משרד החינוך שלא למהר ולפרסם מתווה חלופי בסמיכות לרפורמה הקודמת, על מנת שלא להכניס את המערכת לטלטלה. ניסינו לשכנע, בגיבוי שיטות ומחקרים מדוע לא לחזור למסלול מיושן בו למידת מקצועות המח"ר לבגרות נעשתה בשיטת שינון חומר ובחינה בכתב.
"לצערנו, עמדתנו נדחתה. המתווה החדש הנחזה להיות גמיש וחדיש ירחיק את תלמידי ישראל ממקביליהם במדינות המפותחות, אינו מספק כלים שהולמים את דרישות שוק העבודה מבוגרי בתי ספר במאה ה-21, ורק יעמיק פערים בין בתי ספר מוחלשים לחזקים, תוך יצירת עומס לימודי עצום חסר תוחלת. הודענו למשרד החינוך כי אנו מתנגדים בתוקף למתווה החדש ואנו נילחם בנחישות על מנת להביא לתלמידים מתווה ראוי העונה על צרכיהם".