1 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב בזירה
שוטרי מג"ב בזירה
ארכיון. כוח מג"ב בחווארה אחרי עימות בין מתנחלים לפלסטינים
(צילום: AFP)
הסיפור המשמעותי בתוך המתרחש בימים אלה בשטחים הוא לא האלימות, הטרור והפרת החוק השיטתית שמשליטים מתנחלים, אלא הרוח הגבית שהם מקבלים מהצבא ומשאר גורמי הביטחון. הטעות הגדולה של ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית היא שהם לא מבינים זאת. "הצבא המוסרי בעולם", שמעתי את שקמה ברסלר מתפייטת. "אנחנו סומכים על הרצי ורונן", אומרים לי מובילי מחאה אחרים. ידידיי, אתם מנותקים לגמרי מהמציאות. אתם פשוט מפחדים להסתכל לה בעיניים.
אני כותב את הדברים הבאים בקור רוח ובפיכחון. לא בהיסטריה ולא כתועמלן. אני כותב מתוך ראיית המציאות בשטח, מקריאת מאות עדויות, מעיון במחקרים וצפייה בסרטונים (שום דבר מאלה לא מגיע לתקשורת המיינסטרים בעברית). אני כותב על סמך הניסיון ארוך השנים שלי כאיש צבא.
המתנחלים הם המשמר הקדמי בטיהור האתני שמתבצע בשטחי C ובהשלטת טרור בשאר השטח, והצבא הוא הגוף העיקרי שמאפשר ומסייע להוציא זאת לפועל. אוגדת הגדה (איו"ש) נטשה כמעט לחלוטין את תפקידה להגן על האוכלוסייה המקומית הפלסטינית ועל החוק. המינהל האזרחי הוא כלי שרת של האפרטהייד. המשטרה, במקרה הטוב, מגלה אוזלת יד פושעת. חוזקה בחולשתה. שב"כ מטפל אולי בבודדים, אבל לא פועל למגר את התופעה.
דברים שלא רואים בחדשות:


חלק מהמשרתים עושים זאת כי הם חדורי אידיאולוגיה מתנחלית. חלק עושים זאת כי הם אופורטוניסטים שואפי קידום שמבינים לאן הרוח נושבת. חלק הם "רשעים בנאליים", שרק רוצים לחזור הביתה בסוף יום העבודה. יש חריגים מעטים, גיבורים, שמאמינים שגם פלסטינים הם בני אדם ויש לשמור על חייהם וזכויותיהם. אבל התמונה הכללית ברורה. הדברים שאמר הרמטכ"ל על הדרישה לטפל באלימות ובהפרת החוק הם קשקוש. הוא יכול היה לעשות הרבה יותר, אבל זה היה תובע ממנו עימות רב-צדדי, מלמטה ומלמעלה. כך גם האלוף יהודה פוקס, "הריבון" בשטחים.
דורון מיינרטדורון מיינרט

כל עוד אין מעצרים וכתבי אישום נגד עבריינים; כל עוד לא מעכבים מפגעים יהודים ומוסרים אותם למשטרה; כל עוד לא מפנים מאחזים בלתי חוקיים; כל עוד לא מתחקרים ומפרסמים ממצאים על פוגרומים; כל עוד לא מודדים יחידות לפי השקט שהן משליטות בגזרתן גם מצד מתנחלים; כל עוד לא מפטרים רבש"צים שמובילים התפרעויות; כל עוד לא לוקחים את הנשק ממי שעושה בו שימוש לא חוקי; כל עוד המחויבות לאוכלוסייה היא לא חלק מההכשרות; כל עוד השלטת החוק והסדר אינה חלק מהקריטריונים לקידום – הכול אוויר חם.
אני יודע איך פועל הצבא ומה הוא יכול לעשות כשהוא רוצה. הייתי שם. אני יודע מה כוחו כשהוא מחליט לטפל בתופעה ברצינות. בגדה המערבית הוא מעוניין לסייע לאסטרטגיית המתנחלים וזה מה שהוא עושה. הוא רוצה לעשות זאת מתחת לרדאר וזה מה שהוא עושה. אל תטעו לרגע, אין אנרכיה בשטחים, יש סדר. הבריון האלים מוביל וקובע, והחזק המסודר מסייע בידיו בידיעה ובכוונה. אין אוזלת יד ולא מדובר בחריגים. זה הקו. המציאות היא מה שקורה בשטח, לא מה שמספרים עליה. אחיי המציפים את קפלן בדגלי לאום - פיקחו את עיניכם והביטו למציאות בעיניים.
  • אל"מ (מיל') דורון מיינרט הוא פעיל ב"מסתכלים לכיבוש בעיניים" וב"גוש נגד הכיבוש"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il