פרסום מעצרם של שלושת הרוקחים החשודים באספקת תרופות שפג תוקפן לחולי סרטן הסעירה היום (שלישי) את קרוביהם של החולים שטופלו בין השנים 2017-2016 בעזרתן, וחלקם גם נפטרו.
"חשיפת הפרשה הותירה אותנו בזעזוע עמוק", סיפרה ל-ynet עורכת הדין ליאורה אוחנה, שאיבדה את אביה מאיר (73) באוגוסט 2017. "אבא אושפז ברמב"ם בדיוק בתקופה שבה ניתנו לכאורה לחולים תרופות פגות תוקף. המוות שלו היה קשה מאוד עבורנו, ההתדרדרות שלו הייתה מאוד מהירה. ליוויתי אותו לאורך כל הטיפולים והמפגשים עם הרופאים ואני זוכרת היטב שהוא לא הגיב טוב לטיפול הכימותרפי. זה גרם לו אפילו לתגובה לבבית שגרמה להפסקת הטיפול.
6 צפייה בגלריה
רגע המעצר של החשודים בפרשת מתן תרופות פגות תוקף בביה"ח רמב"ם
רגע המעצר של החשודים בפרשת מתן תרופות פגות תוקף בביה"ח רמב"ם
שוטרים בדרך לעצור את החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)

"לא יכולתי להאמין שבית חולים בישראל, כל שכן רמב"ם שנהנה ממוניטין עולמי, יספק תרופות פגות תוקף ועוד לחולים סרטן. זה משהו בלתי נסלח. המעצרים הם עליית מדרגה בחומר הראייתי בתיק, וזאת גם ההוכחה עבורנו שהיה משהו חמור. אני מצפה שרמב"ם ייקח אחריות ויפצה את כל התובעים בצורה הראויה והמכבדת, מבלי שנצטרך לנהל מאבק משפטי מתיש וארוך שנים. לפחות שיתנו לאמא שלי את האפשרות להתאבל בשקט בלי מאבקים משפטיים".
לימור זרנגר, שאיבדה את אביה אברהם כשהיה בן 68, אמרה גם היא שהמעצר הוביל לטלטלה בקרב בני המשפחה. "אני עם צמרמורת בכל הגוף", אמרה. "החלטתי להתנתק לתקופה מסוימת בגלל העומס הנפשי שזה גרם לי ולכל המשפחה, ועכשיו כששמעתי על המעצרים אני מתרגשת. אני מאוד שמחה שמישהו נחקר על המעשה החמור הזה ומקווה גם שייענש", אמרה. "אסור שדברים כאלה יחזרו על עצמם במדינה שאמורה להיות מתוקנת. אם אבא שלי היה מקבל את הטיפול הנכון יש סיכוי שהוא היה היום איתנו, ולא היינו בוכים כבר ארבע שנים וחצי".
6 צפייה בגלריה
אברהם יעקב
אברהם יעקב
"אם אבא היה מקבל את הטיפול הנכון, יש סיכוי שהוא היה איתנו היום". אברהם יעקב
(באדיבות המשפחה)
מאז חשיפת הפרשה ב"ידיעות אחרונות" הוגשו לבית המשפט בחיפה תביעות נזיקין אזרחיות מצד עשרות משפחות של חולים ונפטרים שאושפזו במחלקה האונקולוגית ברמב"ם באותן השנים. עורכי הדין דוד וחיה מנע, שהגישו בשמן של 25 משפחות תביעה על סך מיליוני שקלים, בירכו על המעצר. "האחראים למעשים האלו צריכים לשלם על מחדלם שעלה בחיי אדם", אמרו עורכי הדין. "מקווים שזה יעצור את תרבות החפיף שאוחזת בנו בכל תחומי החיים".
גם עורך הדין אסף שובינסקי, שאיבד את אביו דן שאושפז במחלקה, הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית. "כמשפחה, ההרגשה שלנו מזעזעת", אמר שובינסקי. "אתה ממש מרגיש שבצע כסף ורשלנות פושעת גרמו פה לסיכון חיי אדם לכאורה. אני לא חושב שאי פעם הייתה במדינת ישראל פרשה חמורה יותר במערכת הבריאות". שובינסקי, שאביו נפטר בגיל 75, הוסיף כי "כמו משפחות אחרות, שמו בידי הצוות הרפואי את חייהם של היקרים לנו ביותר, וציפינו שיעשו כל שביכולתם כדי להציל אותם. כשאתה שומע על הדבר הזה אין מילים לתאר את הזעזוע ואת התחושות שפוקדות אותנו. זה מחזיר את הכול לאחור ומשאיר אותנו ללא מילים".
6 צפייה בגלריה
אסף שובינסקי
אסף שובינסקי
"בצע כסף ורשלנות גרמו לכאורה לסיכון חיי אדם". עו"ד שובינסקי
(צילום: מיכה בריקמן)
"הכול מתערבב לי", אמרה בבכי יהודית יעקב, שאיבדה את בעלה. "כבר ארבע שנים וחצי שהמוח לא מסוגל לקלוט שבעלי איננו. הוא היה בן אדם כל כך חזק, עבד והיה פעיל. לא עלה על דעתי שצריך לבדוק איזה תרופות הרופאים והאחיות נותנים לחולה סרטן. כל כך סמכתי עליהם - וכגודל זה גם האכזבה, הכעס והכאב שלי. שמחתי כששמעתי שנעצרו חשודים. הכסף לא מעניין אותי, מה שמעניין אותי זה שמי שעשה את זה יקבל את עונשו. העובדים האלה עשו עוול נוראי למשפחות ולחולים", אמרה.
אודט עזרא, אחותו של אברהם לוי שהיה בן 52 בעת שנפטר, אמרה בקול רועד כי משפחתה נלחמת כעת על הצדק. "המעצרים החזירו אותנו אחורה, וזה מצמרר במיוחד כי היום הוא יום האזכרה לאחי האהוב. הוא אושפז ברמב"ם במשך שנתיים ואנחנו בטוחים שגם הוא קיבל תרופות פגות תוקף. יש לנו כעס גדול מאוד על בית החולים".
6 צפייה בגלריה
יהודית אלמנתו של אברהם יעקב שככל הנראה קיבל תרופות פגות תוקף ברמב"ם
יהודית אלמנתו של אברהם יעקב שככל הנראה קיבל תרופות פגות תוקף ברמב"ם
"כל כך סמכתי עליהם". יהודית יעקב ובעלה
(צילום: נחום סגל)
6 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
רב-פקד סמי סיאגה, ראש מפלג הונאה וסייבר במחוז חוף של המשטרה, אמר כי "26 שנה אני בחקירות, והתיק הזה מטורף. מדובר בחקירה מורכבת ורגישה גם בשל החשד למתן תרופות פגות תוקף, וגם בשל הרגישות הרבה מול המשפחות שיקיריהם טופלו ברמב"ם באותן השנים. זה רגיש גם בגלל הליווי המשפטי הצמוד של ההליכים האזרחיים המקבילים מול בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון". הוא הוסיף כי צוות החקירה, שכלל גם את אנשי משרד הבריאות וחוקרים ממס הכנסה, חושד כי הרוקחים שינו את תאריכי השימוש בתרופות והשתמשו בשיטות נוספות שנועדו להכשיר אותן לצורך השימוש.
"בשלב הזה, עצרנו שני חשודים שהם עובדי בית המרקחת ברמב"ם, כאשר אחד מהם היה מנהל בית המרקחת בעת האירועים", אמר סיאגה. "עצור נוסף הוא בעל בית מרקחת ממג'ד אל כרום. לפי החשד גם הוא קשור למתן תרופות פגות תוקף בהקשר של רמב"ם. בנוסף, עיכבנו לחקירה רופאה שלפי החשד ביצעה פעולה מסוימת שקשור למתן תרופות פגות תוקף".
6 צפייה בגלריה
עוה"ד דוד וחיה מנע
עוה"ד דוד וחיה מנע
"מקווים שזה יעצור את תרבות החפיף". עורכי הדין חיה ודוד מנע
( צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
גורם המעורב בחשיפת הפרשה אמר כי "למרות שעבר זמן רב מאז, עדיין אנחנו ערים לכך שהמשטרה עושה את העבודה אם כי בקצב איטי מאוד. לפחות אנחנו נוכחים לדעת שהדברים אכן מתבצעים ושהצדק ייצא לאור. עד היום לא הבנתי איך האנשים האלה המשיכו לעבוד בבית החולים למרות כל הפרשה. איך נתנו להם להמשיך לעבוד כרגיל כאילו לא קרה כלום? לדעתי יש גורמים נוספים ברמב"ם שצריך לחקור אותם ולהגיע אליהם, לא מדובר רק באנשים שנעצרו כעת". הגורם הוסיף כי הוא מצפה שבית החולים יזמן אותו, יודה לו על כך ויתנצל על העברתו לתפקיד זוטר. "אין חזקה מן האמת, בסוף הוכח לכולם שאכן הפרשה הזה היא אמיתית והצדק יצא לאור".
בית החולים רמב"ם מסר בתגובה כי "רמב"ם מלווה בעניין זה ע"י הפרקליטות האזרחית בחיפה ופועל בהתאם להנחיותיה. באופן טבעי רמב"ם אינו מעורב בפעולות החקירה של משטרת ישראל - מעבר להיענות לבקשות להעברת מידע ופרטים שונים. אנו מנועים מלהרחיב ולהגיב בנושא כל זמן שההליך החקירתי והמשפטי בעיצומו".