ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (רביעי) במסיבת העיתונאים שכינס כי צה"ל יפעל בקרוב גם ברפיח ובשני מחנות הפליטים הנוספים שבמרכז רצועת עזה, כמה שעות אחרי שצה"ל חיסל בכיר במשטרת חמאס בעיר הדרומית ביותר ברצועה.
להצהרתו של נתניהו קדמה פגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שמבקר בישראל. הפגישה הוגדרה "ארוכה וטובה", לפי גורמים בישראל, אך בלינקן העלה במהלכה את הסוגיה ההומניטרית - והביע חששות בעיקר מהתרחבות פעולת צה"ל לרפיח שמשמשת כ"עיר מקלט" לפליטי הרצועה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן ויואב גלנט
אנתוני בלינקן ויואב גלנט
בלינקן וגלנט, בחודש שעבר
(צילום: אלעד מלכה)

בלינקן גם קיים היום דיון מורחב עם נתניהו וראשי מערכת הביטחון, שבו השתתף גם שר הביטחון יואב גלנט - שאמר למזכיר המדינה כי תשובת חמאס למתווה עסקת החטופים "תביא להמשך המלחמה, ואת כוחותינו למקומות נוספים בעזה בקרוב". לדבריו, "תשובת חמאס נוסחה כדי שישראל תסרב לה".
המקום המרכזי ברצועה אליו צה"ל עדיין לא הגיע הוא אזור רפיח, סמוך לגבול עם מצרים, שם מצוטפפים מאות אלפי פליטים שנעקרו מביתם דרומה. היום כלי תקשורת ערביים דיווחו כי מפקד בכיר במשטרת חמאס, מג'די עבד אל-עאל, חוסל בתקיפה אווירית נגד מכוניתו ברפיח. עבד אל-עאל, היה אחראי בין היתר על יציבות שלטון ארגון הטרור בנפת רפיח, פשיטות על עסקאות סמים בגבול עם מצרים, אימונים, חקירות וחיזוק כוחות המשטרה באזור.
בישראל, נזכיר, מתעקשים שהלחץ הצבאי הוא היחיד שיוביל את חמאס בסופו של דבר לעסקת חטופים - חרף הסירוב שלו לתנאים שהוצעו בפסגת פריז. עם זאת, יש כאלו המודאגים מהרחבת הלחימה - בהם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "פעולה כזו תגביר מאוד את מה שהוא כבר סיוט הומניטרי בעל השלכות אזוריות", אמר גוטרש לעצרת הכללית של האו"ם על פעולה צבאית ברפיח, כשהוא קורא פעם נוספת להפסקת אש הומניטרית ומיידית ולשחרור ללא תנאים של כל החטופים.
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם גוטרש. אמר שהוא מודאג מאוד מפעולה צבאית של צה"ל ברפיח
(צילום: Spencer Platt/Getty Images)
3 צפייה בגלריה
מג'די עבד אל-עאל, הרכב ברפיח
מג'די עבד אל-עאל, הרכב ברפיח
עבד אל-עאל והרכב שהותקף ברפיח
בהודעה של מחלקת המדינה האמריקנית ציינו כי בלינקן הדגיש בשיחתו עם נתניהו "את הצורך הדחוף להוריד את המתיחות בגדה המערבית, ולמנוע את התרחבות הסכסוך". בהודעה נמסר בנוסף כי בלינקן "אישר מחדש את תמיכתה של ארה"ב בזכותה של ישראל להבטיח שהתקפות הטרור ב-7 באוקטובר לעולם לא יחזרו על עצמן והדגיש את החשיבות של נקיטת כל הצעדים האפשריים להגנה על אזרחים בעזה".
לפי ההודעה, בלינקן ונתניהו גם שוחחו על החזון של ארה"ב לשלום וביטחון בר קיימא באזור. "המזכיר חזר על תמיכתה של ארה"ב בהקמת מדינה פלסטינית כדרך הטובה ביותר להבטיח שלום וביטחון מתמשכים לישראלים ולפלסטינים כאחד. המזכיר הדגיש גם את הצורך הדחוף להוריד את המתיחות בגדה המערבית ולמנוע את התרחבות הסכסוך".
בלינקן נפגש היום ברמאללה גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מלשכת אבו מאזן נמסר כי יו"ר הרשות הדגיש בפני בלינקן כי "שלום וביטחון מושגים באמצעות היישום של פתרון שתי המדינות, המבוסס על החלטות לגיטימציה בינלאומיות".