1 צפייה בגלריה
"בין ההשלכות - נסיגת מתנחלים קולוניאליים". מעלה אדומים
"בין ההשלכות - נסיגת מתנחלים קולוניאליים". מעלה אדומים
"בין ההשלכות - נסיגת מתנחלים קולוניאליים". מעלה אדומים
(צילום: AP)
השליח המיוחד של האו"ם לבחינת זכויות האדם של הפלסטינים, מייקל לינק, הגיש בימים האחרונים לאו"ם ממצאי מחקר שנערך על המצב באזורים הפלסטיניים ביהודה ושומרון לקראת הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג על חוקיות הכיבוש הישראלי, וקובע שישראל "מפרה את המשפט הבינלאומי, תוך סיפוח שטח כבוש, פגיעה בזכויות אזרח והנהגת שיטות אפרטהייד". לינק, פרופ' למשפטים קנדי שמסיים בימים אלה את תפקידו לאחר שבע שנים, קורא לדו"ח הזה "אחד המקיפים ביותר על כיבוש, דה-קולוניזציה והגדרה עצמית שפורסם אי פעם על ידי האו"ם".
הדו"ח, בן 107 עמודים שנערך בשיתוף האוניברסיטה הלאומית של אירלנד בגולוויי, קובע כי "מכיוון שהכיבוש אינו חוקי, ההשלכות צריכות להיות נסיגה מוחלטת, מיידית ובלתי מותנית של כוחות הצבא של ישראל, נסיגת מתנחלים קולוניאליים, ביטול כל החוקים המפלים, ופירוק המנהל האזרחי".

הדו"ח הוגש לוועדה ל"מימוש הזכויות הבלתי-ניתנות לביטול של העם הפלסטיני" (CEIRPP) לפני שיוגש לעצרת הכללית, וכמה מחברות הוועדה ניצלו את הבמה כדי לבקר את ישראל. נציג קובה, פדרו פדרוסו, אמר: "מה זה, זה תהליך של טיהור אתני. וכאן אנחנו פשוט מתנהגים כאילו זה עסקים כרגיל. האו"ם לא מדבר על מה שקורה בשטחים הפלסטיניים, במועצת הביטחון לא מדברים על מה שמתרחש".
פדרוסו הביא את ביקורו האחרון של ראש העיר ניו יורק אריק אדמס בישראל כדוגמה לביקורת המוגבלת שסופגת ישראל ממנהיגים בעולם. "הוא מדבר ברשתות החברתיות כל הזמן, אבל אין מילה אחת על שלילת זכויות העם הפלסטיני. נראה שאין לכך מחיר".
הדו"ח החדש מצטרף לשורה של דו"חות או"ם נוספים מהתקופה האחרונה שביקרו את ישראל. באוקטובר האחרון ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, שמונתה לאחר מבצע "שומר החומות", פרסמה דו"ח ובו כתבו חבריה בשורה התחתונה כי "יש יסוד סביר להגיע למסקנות בדבר אי-חוקיות הכיבוש הישראלי של שטחים פלסטינים על פי המשפט הבינלאומי, בשל היותו קבוע ובשל מדיניות הסיפוח בפועל של ממשלת ישראל". בנוסף ציינה הוועדה כי פעולות ישראל "עשויות להיחשב כפשע מלחמה על פי המשפט הבינלאומי".
מייקל לינקמייקל לינקצילום: מתוך אתר האו"ם
במרץ 2022 הגישה ועדה מיוחדת של האו"ם לזכויות אדם בשטחים הפלסטיניים דו"ח דומה שהגיע למסקנה כי המצב בישראל ובשטחים הכבושים "מסתכם באפרטהייד". הדו"ח החדש מהדהד את הממצאים הללו, ומצביע על "החרמת אדמות ושלילת זכותם של שבעה מיליון פליטים פלסטינים לשוב לאדמותיהם. ישראל מנהלת את השטח הפלסטיני הכבוש תחת משטר של אפליה גזעית שיטתית ואפרטהייד", נכתב במסקנות הדו"ח החדש.
בתוך כך, סקר חדש שנערך על ידי מכון המחקר האמריקאי פיו (Pew) לקראת פתיחת מושב עצרת האו"ם ב-5 לספטמבר מעיד כי ישראל היא המדינה עם הדעות הכי שליליות לגבי האו"ם בעולם. 62% מהציבור הישראלי רואים את הארגון באור שלילי, על פי הסקר. גם כשזה מגיע לפערים בתוך המדינה - ישראל מובילה עם הבדל של כמעט 50% בין הצד השמאלי של המפה שתומך באו"ם, לעומת הימני שסולד ממנו. האהדה של השמאל הישראלי לארגון, אגב, רק התעצמה בשנה האחרונה, עם עלייה של כ-14% לעומת שנה שעברה.
במקום השני אחרי ישראל בחוסר האהדה לאו"ם ניצבת יפן, בה 50% מהאזרחים מחזיקים בדעה לא חיובית על הארגון. מערכת היחסים של יפן עם הארגון נעכרה מאז שנת 1973, אז דרשה להצטרף כחברת קבע במועצת הביטחון. היפנים מתוסכלים מהתעלמות מהבקשה לאורך השנים, למרות תרומותיה הכספיות הגדולות לאו"ם. המדינה שהביעה את האהדה הגדולה ביותר לארגון היא פולין, ש-86% מאזרחיה הביעו עמדה חיובית כלפיו, ושבדיה, עם 81%.
המחקר מעיד כי הדעות כלפי הארגון ברחבי העולם בעיקר חיוביות. בממוצע זוכה האו"ם לאהדה בקרב 63% מאזרחי העולם, לעומת 28% בלבד שמחזיקים בדעות שליליות כלפיו. הציבור נוטה להעריך את הארגון בעיקר על פעולותיו למען קידום זכויות אדם, השכנת שלום ופיתוח כלכלי - אבל פחות כשזה נוגע למילוי הצרכים של האזרח הממוצע או התמודדות יעילה עם בעיות בינלאומיות.
פורסם לראשונה: 20:35, 01.09.23