ארצות הברית השיגה מודיעין ולפיו מתקפת התגובה של איראן על חיסול הבכירים בדמשק תכלול נחילי כטב"מים מסוג שאהד, לצד טילי שיוט. כך דווח אמש (שישי) ברשת CBS. לפי הגורמים האמריקנים המצוטטים בכתבה, מועד המתקפה עדיין אינו ידוע - וכך גם יעדיה. אבל לדבריהם, תגובה "פרופורציונלית" למתקפה בדמשק תהיה פגיעה במתקן דיפלומטי ישראלי.
גורם בכיר בממשל האמריקני אמר ל-CNN אמש כי ארה"ב נמצאת בכוננות גבוהה ומתכוננת למתקפה "משמעותית" מצד איראן בשבוע הקרוב. הוא הוסיף כי גורמים אמריקנים בכירים מאמינים שמתקפה איראנית היא "בלתי נמנעת", בדומה לעמדות של מקביליהם בישראל. הן בארה"ב והן בישראל מעריכים שהתקיפה האיראנית עלולה להיות מכוונת נגד מטרות אמריקניות, בנוסף למטרות ישראליות.
במקביל, שני גורמים איראנים בכירים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי איראן הציבה את צבאה בכוננות גבוהה, והחליטה שהפעם תגיב על החיסול באופן ישיר, "על מנת ליצור הרתעה". גורם ביטחוני ישראלי אמר לעיתון שאנליסטים ישראלים הגיעו לאותה המסקנה כי איראן תבצע את תקיפת הנקם בעצמה, במקום לפעול דרך אחד משלוחיה - כמו חיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
המל"ט שאהד 136, שפיתחה איראן
המל"ט שאהד 136, שפיתחה איראן
הכטב"ם שאהד. איראן תשגר נחילי כטב"מים?
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
טיל שיוט איראני מסוג קדיר משוגר באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן 8 בנובמבר
טיל שיוט איראני מסוג קדיר משוגר באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן 8 בנובמבר
טיל שיוט איראני
(צילום: EPA)
המתקפה, כך לפחות לפי הדיווח ב-CBS, צפויה להתרחש מתישהו מעתה ועד סיום חודש הרמדאן בשבוע הבא. בנוסף, עדיין לא ברור מהיכן ישוגרו הכטב"מים והטילים. ייתכן שזה יקרה מעיראק או מסוריה, מה שיאפשר לטהרן להשאיר "מרחב הכחשה" דק - או אולי מאדמת איראן עצמה.
בניסיון להימנע מתקיפה איראנית של מתקנים אמריקניים, גורמים בממשל ביידן אמרו כי ארה"ב לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה הישראלית בדמשק - שבה נהרג גם מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, חסן מהדווי.
דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי בשיחתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתמקדה בהרג עובדי הסיוע, שוחחו השניים גם על איומי איראן על ישראל. "הנשיא היה ברור, מאוד ברור, שישראל יכולה לסמוך על כך שארצות הברית תסייע בהגנה אל מול האיומים שמציבה איראן", אמר קירבי לעיתונאים.

בנאומו אמש איים מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה: "תהיו בטוחים שהתגובה האיראנית לתקיפת הקונסוליה תגיע. חלק מהלחימה זה התשת האויב בנוגע לעיתוי, המקום וצורת התגובה. אנחנו לא נכנסים לזה. אנחנו מחכים. הטיפשות של נתניהו בתקיפת הקונסוליה תפתח דלת לפתרון ולהכרעת הקרב".
במהלך נאומו של נסראללה פורסמה הודעה על ביקור שר הביטחון יואב גלנט בבסיס חיל האוויר בתל נוף, שבה אמר כי "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד. האויב נפגע קשות בכל המקומות ולכן מחפש דרכי תגובה - אנחנו מוכנים בהגנה רב שכבתית".
בשיחה עם אנשי צוות האוויר אמר גלנט כי "אנו תוקפים בכל מקום שמדינת ישראל מחליטה כנגד כל אויב, זה יכול להיות בדמשק ויכול להיות בביירות. אנחנו תוקפים איפה שאנחנו מחליטים, ההתקפה שלנו היא חזקה מאוד, נמרצת מאוד, מדויקת מאוד ופוגעת באויב בצורה קשה. כתוצאה מזה הוא מחפש דרכי תגובה ודרכי התגובה האלה יכולות להגיע מכל מקום, ואנחנו נערכים אל מול העניין הזה".


לדברי גלנט, "היערכות פירושה הגנה חזקה, על הקרקע, הגנה באוויר. אנחנו יותר חזקים, אנחנו יותר מוכנים, אנחנו נדע להגן על עצמנו ונדע להיות אפקטיביים במקום המתאים. אני לא יכול להבטיח לכם שתצאו מחר לחופש, אבל אני יכול להגיד לכם שיהיה לכם מעניין, יהיה לכם מה לספר לילדים שלכם, אחרי זה לנכדים".
אתמול הפגינו עשרות אלפים בטהרן במסגרת "יום ירושלים" האיראני, שמתקיים מדי שנה בכל יום שישי האחרון של חודש הרמדאן, כאות סולידריות עם הפלסטינים ובהתרסה נגד ארה"ב וישראל.
כשלצידם ארונות הקבורה של שבעת האיראנים שחוסלו בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק ביום שני האחרון - ובהם ארונו של מהדווי - קראו המונים "מוות לאמריקה ולישראל" ושרפו את דגלי שתי המדינות.
פורסם לראשונה: 21:55, 05.04.24