לאחר לחצים רבים מצד ארגוני ימין, עיריית ירושלים הגישה לבית המשפט לעניינים מקומיים בעיר בקשה להוצאת צו הריסה למתחם בן 700 מטרים בשכונת בית צפאפא, שעליו שוכן מסגד עם כיפת זהב שדומה לזו המוכרת מהר הבית.
המסגד, "עבד אלרחמאן" שמו, הוא אחד מתוך ארבעה בתי תפילה מוסלמיים בשכונה בדרום הבירה. בבקשת העירייה שהוגשה ביום רביעי צוין כי בין 2017 ל-2018 "בנו במתחם ללא היתר תוספת קומה מקירות בטון עם ציפויי אבן ופתחים לחלונות ודלתות בגובה שני מטרים, ומעל הקומה בנו תוספת בגובה של חמישה מטרים ועליה הניחו קונסטרוקציות ברזל (הכיפה)".
3 צפייה בגלריה
המסגד בשכונת בית צפפה בירושלים
המסגד בשכונת בית צפפה בירושלים
כיפת הזהב במסגד בשכונת בית צפאפא
מוכתאר השכונה, מוחמד עליאן, הופתע מהצעד של העירייה. לדבריו, "מדובר בשכונה רגועה ושקטה, זה זה מסגד, מקום שנקרא 'בית אלוהים', וצריך לכבד את המקום. המסגד הזה נבנה לפני קום המדינה, והמקום שייך למשרד הדתות ומשרד הפנים והוא תחת חסותם.
"מדובר במסגד מאוד ישן שעובר שיפוצים. לכל מסגד יש כיפה וצריח. המסגדים בדרך כלל מקבלים תרומות לשיפוצים, לכן לקח הרבה זמן עד שסיימו את השיפוץ אבל זה בהחלט היה מתבקש. החלטה כזאת מכעיסה אותנו כתושבים ולא מקובלת. נעשה הכול ונשתמש בכל האמצעים החוקיים על מנת להסדיר את הבנייה בכל המתחם".
3 צפייה בגלריה
המסגד בשכונת בית צפפה בירושלים
המסגד בשכונת בית צפפה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר עמותת "לך ירושלים" מאור צמח ויו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שפרסמו את התוספות ללא היתר, אמרו: 'אנו מברכים את עיריית ירושלים ואת ראש העיר משה ליאון על הוצאת צו ההריסה. הדבר האחרון שירושלים זקוקה לו הוא לאומנות רדיקלית נוספת באמצעות בנייה בלתי חוקית. הכיפה נועדה להיות מוקד נוסף של אלימות והתלהמות ועל כן נחוצה כאן פעילות מהירה של העירייה. כמו כן יש להגיש כתבי אישום נגד האחראים שזהותם ידועה לנו ואנו נפעל בנושא. אסור להבליג מול הבנייה הבלתי חוקית של התנועה האיסלאמית בירושלים''.
מנגד, אביב טטרסקי, רכז מדיניות תכנון בעמותת "עיר עמים", אמר: "מדובר במסגד מרכזי בשכונה שהוא חלק ממתחם מבני הציבור שבהם מתקיימות פעילויות של העירייה עצמה. עיריית ירושלים צריכה לפעול כדי להגביר אמון ולמנוע עימותים מיותרים בינה לבין התושבים. במקום להיכנע לקיצונים, ראש העיר צריך לבלום פוסטים ארסיים וגזעניים ברשתות החברתיות, שמובלים גם מתוך מועצת העיר. עליו לפעול באופן שמשרת את תושבי בית צפאפא וירושלים כולה".
המהלך של העירייה מצטרף להריסה שבוצעה באחרונה בבית הקברות המוסלמי בשכונת אום טובא במזרח ירושלים, ולצו הריסה שהוצא באחרונה לביית מסגד בשכונת עיסאוויה - גם היא במזרח העיר.
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה, באמצעות התביעה העירונית והפיקוח על הבנייה, הגישה בקשה לבית המשפט למתן צו נגד בנייה לא חוקית בהיקף של 700 מ"ר, שבוצעה ללא היתר בנייה, ללא אישור מהנדסים ותוך סכנות בטיחותיות והנדסיות חמורות".