העיתון "פייננשל טיימס" מדווח כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי צפוי להדיח מתפקידו את מפקד הצבא האוקראיני ולרי זלוז'ני, האישיות הפופולרית ביותר במדינה אחרי זלנסקי עצמו, כשברקע המתיחות בין השניים בעקבות כישלון מתקפת הנגד שאליה ניסתה אוקראינה לצאת בתחילת הקיץ שעבר כדי להדוף את הכוחות הרוסיים. לפי העיתון, זלנסקי ביקש בתחילת השבוע מזלוז'ני להתפטר, אבל זה סירב.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין וזלנסקי. המלחמה נכנסת לשנתה השלישית
(צילום: AP Photo / Dmitry Serebryakov / Jonathan NACKSTRAND / AFP)
5 צפייה בגלריה
רמטכ"ל צבא אוקראינה ולרי זלוז'ני בוחן מפות בסרטון שפרסמה קייב ובו הוא נראה עונד תג עם דמות בייבי יודה מ מלחמת הכוכבים
רמטכ"ל צבא אוקראינה ולרי זלוז'ני בוחן מפות בסרטון שפרסמה קייב ובו הוא נראה עונד תג עם דמות בייבי יודה מ מלחמת הכוכבים
מפקד הצבא זלוז'ני. "כולם מתעייפים, בלי קשר למעמד שלהם"
(צילום: רויטרס )
אם זלוז'ני אכן יודח, תהיה זו הטלטלה הגדולה ביותר שפקדה את הצמרת האוקראינית מאז תחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שתיכנס בחודש הבא לשנתה השלישית. משרד ההגנה האוקראיני אמנם הכחיש כי יש כוונה להדיח את זלוז'ני, אבל עיתונאים ממשיכים לעמוד מאחורי הדיווחים.
המחלוקות בין זלנסקי לזלוז'ני צפו מעל לפני השטח כבר בשנה שעברה: בעוד זלוז'ני טען כי המלחמה עם רוסיה הגיעה למצב של קיפאון, כך שאף אחד מהצדדים אינו רושם התקדמות ממשית, הנשיא התעקש כי תיאור זה אינו משקף את המצב, וכי אוקראינה דווקא מתקדמת להשגת מטרותיה. "כולם מתעייפים, בלי קשר למעמד שלהם, ויש לנו דעות שונות, אבל אין קיפאון במלחמה", אמר אז זלנסקי.
5 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
חיילי צבא אוקראינה בחזית המזרחית. ההישגים הרוסיים מוגבלים?
(צילום: AP )
בחודשים האחרונים דווח באוקראינה כי זלוז'ני עשוי לנצל את הפופולריות האדירה שלו בציבור ולהתמודד נגד זלנסקי בבחירות הבאות לנשיאות, לכשיערכו. הבחירות היו אמורות להתקיים השנה, אבל זלנסקי יזם את דחייתן בשל המלחמה. הנשיא האוקראיני עצמו אמר בשנה שעברה כי כניסה של גנרלים לזירה הפוליטית תוך כדי המלחמה תהיה "טעות אדירה", ובריאיון ל"סאן" הבריטי הזהיר ישירות את מפקד הצבא: "עם כל הכבוד לגנרל זלוז'ני ולכל המפקדים בשדה הקרב, יש הבנה מלאה של היררכיה".
בתוך כך, ראש המודיעין הצבאי האוקראיני קירילו בודנוב, מי שמוזכר כמועמד להחליף את זלוז'ני אם זה יודח, נשמע אתמול כמי שמיישר קו עם זלנסקי בנוגע להישגי הרוסים, כשהצהיר כי הוא מעריך שהמתקפה של רוסיה בחזית המזרחית, שהתגברה בסתיו האחרון, תלך ותדעך בתחילת האביב. הוא המעיט בהישגיה של מוסקבה, ואמר שההתקדמות שהשיגה במתקפה הזו הייתה מועטה: "עכשיו זה הצעד של האויב, אבל הוא יסתיים, ואני חושב שהצעד שלנו יתחיל".
5 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב מתקפת טילים ו כטב"מים ענקית של רוסיה
אוקראינה קייב מתקפת טילים ו כטב"מים ענקית של רוסיה
רוסיה שוב תקפה בכטב"מים, הפעם נפצע אדם אחד. עשן מיתמר בבירה קייב אחרי מתקפה קודמת
(צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
מתקפת הנגד של אוקראינה שהחלה ביוני 2023, נזכיר, עוררה ציפיות גדולות במערב, והעובדה שהיא לא הביאה לשום פריצת דרך, למרות סיוע אדיר בנשק מאירופה ומארה"ב, הובילה לאכזבה גדולה במדינות מערביות. גורמים אוקראיניים הסבירו את כישלונה בהמוני המוקשים שהטמינו הרוסים בשדה הקרב, מוקשים שהאטו מאוד את ההתקדמות, ובעיכובים בהספקת הנשק שהבטיחו גורמים מערביים.
הלילה שוב תקפה רוסיה את אוקראינה בכטב"מים, והצבא האוקראיני הודיע כי יירט 14 מ-20 כלי הטיס הבלתי-מאוישים ששוגרו לעבר המדינה. הכטב"מים, מתוצרת איראנית, הופלו בחמישה מחוזות שונים בדרום, ובמתקפה נפצע אדם אחד. גם שלושה טילי איסקנדר רוסיים נורו אל יעדים בדרום אוקראינה ובמזרחה.