מתקפת-הנגד של אוקראינה נגד רוסיה מתקדמת בקצב איטי מהמשוער, אך ראש המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מארק מילי, אמר אמש (שישי) כי הוא לא מופתע מכך. "אוקראינה מתקדמת בהתמדה, 500 מטר ביום, 1,000 מטר, 2,000 מטר. דברים כאלה", אמר. "מלחמה על הנייר ומלחמה אמיתית הן שני דברים שונים. במלחמה אמיתית, אנשים אמיתיים מתים. אנשים אמיתיים נמצאים בקו החזית, ואנשים אמיתיים נמצאים בכלי הרכב. גופות אמיתיות נקרעות לגזרים בגלל פיצוצי חומרי הנפץ".
7 צפייה בגלריה
משפחות ההרוגים מוחות
משפחות ההרוגים מוחות
משפחות ההרוגים מוחות בקייב
(צילום: Roman Pilipey/Getty Images)
7 צפייה בגלריה
משפחות ההרוגים מוחות
משפחות ההרוגים מוחות
(צילום: Roman Pilipey/Getty Images)
7 צפייה בגלריה
לוחם אוקראיני בטנק
לוחם אוקראיני בטנק
"לא הייתה לנו ארטילריה". לוחם אוקראיני בטנק
(צילום: רויטרס, Valentyn Ogirenko)
מילי הדגיש כי ההערכות כעת הן שמתקפת-הנגד תימשך עוד זמן רב. "זה הולך להיות ארוך מאוד, ועקוב מדם", אמר. "לאף אחד לא צריכות להיות אשליות לגבי זה".
"אוקראינה נלחמת על חייה", סיכם מילי. "אנחנו נותנים להם כמה שיותר סיוע, אבל בסופו של יום חיילים אוקראינים מסתערים דרך שדות מוקשים ותעלות נגד צבא גדול בהרבה של רוסיה".
בשבוע שעבר הודה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שמתקפת-הנגד מתקדמת בקצב איטי, מבלי לפרט יתר על המידה. אוקראינה טוענת ששחררה עד כה שטח של כ-130 קמ"ר בדרום המדינה, אבל זהו אחוז קטן מכלל השטח שכבשה רוסיה. "כוחותינו התקדמות בכל הכיוונים של הפעולה שלנו", אמר אתמול זלנסקי, וסגנית שר ההגנה חנה מליאר טענה כי ההתקדמות "מתבצעת לפי התוכנית".
7 צפייה בגלריה
לפני ואחרי הקמת מחנה של קבוצת וגנר בבלארוס
לפני ואחרי הקמת מחנה של קבוצת וגנר בבלארוס
מימין: תמונה שצולמה ב-15 ביוני. משמאל: תמונה מאתמול. המחנה של פריגוז'ין בבלארוס?
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו פגישה ב מוסקבה 25 מאי 2023
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו פגישה ב מוסקבה 25 מאי 2023
רוצה ששכירי החרב של קבוצת וגנר יאמנו את צבאו. לוקשנקו
(צילום: AFP)
רוסיה, מצידה, לא מכירה בהישגים שהאוקראינים טוענים להם, ומדגישה שקייב ספגה אבידות כבדות במהלך מתקפת-הנגד. זלנסקי עצמו כבר הודה שהקצב הואט כדי להציל חיים. לפי רשת הטלוויזיה הספרדית RTVE, זלנסקי אמר שאוקראינה רצתה להציג תוצאות לפני כינוס נאט"ו בליטא ב-11 ביולי, שבו קייב מקווה לקבל הזמנה להתחיל בתהליך ההצטרפות לברית הצבאית בראשות ארה"ב - אך לא בכל מחיר. "לפני הפסיגה אנחנו צריכים להראות תוצאות", הוא צוטט, "אבל כל קילומטר עולה בחיי אדם".
"עצרנו כי לא היינו יכולים להתקדם", הודה זלנסקי לפי RTVE. "התקדמות פירושה לאבד אנשים, ולא הייתה לנו ארטילריה". לדבריו, אוקראינה זהירה מאוד בכל הנוגע לחיי חייליה. "האנשים חשובים יותר מהזמן", הבהיר.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי בדונייצק
(צילום: רויטרס / Ukrainian Presidential Press Service)
לפי הערכות, יותר מ-9,000 אזרחים אוקראינים נהרגו מאז פלשה רוסיה לשטחה, ויותר מ-100 אלף חיילים נהרגו או נפצעו. אתמול תועדו קרובי משפחה של חיילים אוקראינים שנהרגו במלחמה מפגינים בכיכר העצמאות בקייב, שם הציגו את תמונות יקיריהם ודרשו לזרז הקמת בית קברות צבאי לאומי. בני המשפחות התלוננו על מחסור במקומות שיאפשרו קבורה מכובדת למתים.

הרודן של בלארוס "לא מפחד" מווגנר

בינתיים הורה הנשיא האוקראיני למפקדי הצבא לחזק את הגזרה הצפונית בעקבות הגעתו של מנהיג קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין לבלארוס, במסגרת ההסכם שהוביל לסיום המרד ברוסיה. כלי תקשורת ברוסיה דיווחו שקבוצת שכירי החרב עשויה להקים מחנה צבאי חדש בבסיס פנוי ליד אסיפוביצ'י, כ-90 ק"מ מבירת בלארוס מינסק. עם זאת, חברת הלוויינים Planet Labs PBC פרסמה תמונות של מה שנראה כמחנה כזה באזור מוגילב, כ-150 ק"מ משם. בתמונות ניתן לראות מתקנים חדשים שהוקמו אחרי 15 ביוני בבסיס צבאי, אך טרם אומת שאכן מדובר במחנה של שכירי החרב של וגנר.

7 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
לא נראה מאז. פריגוז'ין עוזב את רוסטוב על הדון בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
לפי CNN, נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הזמין את שכירי החרב לארצו כדי שיאמנו את הצבא שלה. "למרבה הצער הם לא כאן, אבל אם המדריכים שלהם יבואו ויעבירו לנו ניסיון קרבי - נקבל את זה", אמר. לוקשנקו הוסיף שהוא לא מפחד משכירי החרב מכיוון שהוא מכיר אותם "זמן רב", וטען כי "אלה אנשים שנלחמו בכל העולם כדי להקים ציוויליזציה נורמלית. המערב שונא אותם עד היסוד".
בתוך כך, מקום הימצאו של פריגוז'ין עדיין לא ברור. הוא נראה בפעם האחרונה בציבור כשעזב את העיר רוסטוב על הדון בשבת בשבוע שעבר, אחרי שהפסיק בפתאומיות את המרד שבמהלכו צעדו חייליו למוסקבה. ביום שני פרסם הקלטה שבה הסביר מדוע הסיג את חייליו, ובשלישי הודיע לוקשנקו שהוא נחת בארצו - ואמר כי מינסק הציעה לשכירי החרב בסיס צבאי נטוש.