משרד החוץ הרוסי זימן היום (שני) לשיחה את השגריר האמריקני ג'ון סאליבן, כדי למחות על האמירות החריפות שהשמיע בשבוע שעבר ג'ו ביידן נגד ולדימיר פוטין. ביידן כינה לראשונה את פוטין "פושע מלחמה" – כינוי שאותו הגדיר הקרמלין "בלתי נסלח". לאחר מכן אמר נשיא ארה"ב שהמנהיג הרוסי הוא "דיקטטור רצחני". בהודעת משרד החוץ הרוסי נאמר שמטרת השיחה היא להבהיר לאמריקנים שבעקבות דבריו של ביידן היחסים בין המדינות נמצאים על סף ניתוק.
"הצהרות שכאלה מנשיא אמריקני אינן ראויות למנהיג בדרגה גבוהה כל כך, ומציבות את יחסי רוסיה וארה"ב על סף קריסה", נמסר ממוסקבה. הקרמלין אמר שדבריו של ביידן נגד פוטין מהווים "עלבון", ושמוסקבה הבהירה לשגריר האמריקני סאליבן שהתגובה שלה לדברים תהיה "נחרצת ותקיפה".
13 צפייה בגלריה
נאום ביידן
נאום ביידן
בקרמלין מזהירים מקריסת היחסים אחרי דברי ביידן על פוטין
(צילום: EPA ,רויטרס)
בכיר ביטחוני בארה"ב התייחס היום להתפתחויות בלחימה באוקראינה, ואמר שמתחילת הפלישה שיגרו הרוסים יותר מ-1,100 טילים למטרות אוקראיניות. הוא אמר שהאמריקנים לא יכולים לאשר או להכחיש את הדיווח על שימוש רוסי בטילים היפר-סוניים במלחמה. לדבריו, נראה כי העובדה שהצבא הרוסי לא מצליח להתקדם בשטח לא משפיעה על עמדת הרוסים במגעים להפסקת אש.
במהלך המלחמה טוענים גורמים רשמיים רבים במערב שהכוחות הרוסיים בשטח מופתעים מעוצמת ההתנגדות האוקראינית. בנוסף לקשיים בשטח, מתמודד הצבא הרוסי עם מחאות בערים האוקראיניות המעטות שהצליח לכבוש: בצהריים דיווחה התקשורת האוקראינית שהכוחות הרוסיים ירו על מפגינים בעיר הכבושה חרסון שבדרום המדינה. שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, טען כי "פושעי המלחמה הרוסים ירו על אנשים חפים מפשע, שמחו בצורה לא-אלימה נגד הפולשים".
באחד הסרטונים שעלה לרשת נראים מפגינים נמלטים מכיכר בחרסון אחרי שהכוחות פתחו באש לכיוונם. לפי דיווחים, הצבא הרוסי פתח באש והשליך רימוני הלם כדי לפזר הפגנה במקום, ולפחות שני מפגינים נפצעו. חרסון הייתה העיר הגדולה הראשונה שאותה כבשו הרוסים מאז שפלשו לאוקראינה ב-24 בפברואר. הם טרם הצליחו לכבוש ערים גדולות נוספות.

13 צפייה בגלריה
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הצבא הרוסי פותח באש לעבר מפגינים בחרסון
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
אתמול בחרסון: מפגינים מול רכבים של הצבא הרוסי
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
(צילום: רויטרס)
הבוקר הודיעה רוסיה כי תקפה בטילי שיוט בסיס אימונים של אוקראינה בעיר ריבנה שבצפון-מערב המדינה, כ-300 קילומטרים מהבירה קייב. מספר הנפגעים לא ידוע, אך מסתמן כי מדובר בהפצצה חריגה – מספר התקיפות הרוסיות במערב אוקראינה מאז תחילת המלחמה היה נמוך בהרבה מאשר באזורים אחרים במדינה, ונראה כי מוסקבה מצאה סיבה מיוחדת לתקוף את האתר בריבנה הבוקר. ההודעה הרוסית באה שעה קלה אחרי שהרשויות בריבנה עצמן הודיעו כי שני טילים פגעו במקום.
התקיפה בריבנה באה שעות אחרי הפגזה קטלנית במיוחד על הבירה קייב. ראש העיר, ויטלי קליצ'קו, הודיע הבוקר כי פגזים פגעו בבתי מגורים ובחנויות ברובע פודיל, בין השאר בקניון, ושמונה בני אדם נהרגו. ראש העיר קייב מסר שהערב ב-20:00 תיכנס עירו לסגר נוסף, שיימשך עד 7:00 בבוקר מחרתיים. הצבא הרוסי מסר אחר הצהריים שכוחותיו תקפו את הקניון מכיוון שאוקראינה החזיקה בו טילים.
בתקרית אחרת הבוקר, בעיר סומי, דיווחו הרשויות על דליפת אמוניה במפעל כימי כתוצאה מהפגזה רוסית. הרשויות שם קראו לכל מי שנמצא ברדיוס של חמישה קילומטרים מהמקום להתפנות, אבל אחרי כשעתיים הודיעו כי הצליחו להשתלט על הדליפה וכי לא נשקפת כעת סכנה לציבור. בינתיים, בדרום אוקראינה גובר החשש שהרוסים נערכים להסתער על העיר הגדולה אודסה: מועצת העיר דיווחה בצהריים כי הכוחות הרוסיים הפציצו לראשונה בפרברי העיר, וגרמו נזק לבנייני מגורים שם.
13 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב מרכז קניות קניון הורס הופצץ הופגז מלחמה רוסיה
אוקראינה קייב מרכז קניות קניון הורס הופצץ הופגז מלחמה רוסיה
הקניון ההרוס בקייב
(צילום: רויטרס)
עיר נוספת שאותה מנסים הרוסים לכבוש היא חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. הצבא הרוסי מפציץ אזורי מגורים בחרקוב, ובצהריים פורסם שבאחת ההפצצות נהרג יהודי ניצול שואה בן 96. נכדתו של ההרוג, בוריס רומנצ'נקו טימופייביץ', אמרה שהוא נהרג בשישי כשביתו הופצץ.
הנהלת אתר ההנצחה במחנה הריכוז לשעבר בוכנוולד הודיעה גם היא על מותו של טימופייביץ', ששרד את בוכנוולד ואת המחנות ברגן-בלזן, דורה-מיטלבאו ופנמינדה. ההנהלה אמרה שהוא לקח חלק פעיל בשימור זיכרון השואה במסגרת תפקידו כסגן נשיא "הוועד הבינלאומי בוכנוולד-דורה".
13 צפייה בגלריה
בוריס רומנצ'נקו ניצול שואה בן 96 נהרג בהפצצות ב חרקוב אוקראינה
בוריס רומנצ'נקו ניצול שואה בן 96 נהרג בהפצצות ב חרקוב אוקראינה
ניצול השואה בן ה-96 שנהרג בהפצצה בחרקוב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר היום שאוקראינה "לעולם לא תיכנע" לאולטימטומים של רוסיה, ושערים גדולות דוגמת קייב, מריופול או חרקוב לא יאפשרו כיבוש רוסי. זלנסקי אמר את הדברים אחרי שאוקראינה דחתה את הדרישה הרוסית להורות לכוחותיה במריופול הנצורה להיכנע.
רוסיה הודתה אתמול כי במריופול מתחולל אסון הומניטרי, אך הטילה את האחריות לכך על אוקראינה. בימים האחרונים דווח על חשש לשני אסונות המתהווים במריופול: הכוחות הרוסיים הפציצו בשבוע שעבר תיאטרון שבמקלט בתוכו הסתתרו כ-1,000 בני אדם, ואתמול הפציצו בית ספר לאומנויות שבו הסתתרו כ-400 תושבים. בשני האירועים מספר הנפגעים ומצבם אינו ידוע, בין השאר משום שההפגזות נמשכות ולמחלצים קשה להגיע לזירות.

בתוך כך אישר היום בית המשפט במוסקבה את החלטת התובעים הרוסים לחסום את הגישה לרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם של חברת Meta. בית המשפט קבע ש-Meta היא "ארגון קיצוני", וציין עם זאת שהפסיקה לא חלה על אפליקציית המסרים ווטסאפ, גם היא שייכת ל-Meta. בית המשפט קיבל את עמדת התובעים ש-Meta צריכה להיחסם בגלל "ביצוע פעילויות קיצוניות".
במהלך המלחמה האשימו הרשויות ברוסיה את Meta בעידוד "רוסו-פוביה". פייסבוק נחסמה בטענה שהיא מצנזרת את התקשורת הרוסית. הגישה לאינסטגרם ברוסיה הוגבלה אחרי ש-Meta הודיעה שהיא תאפשר לגולשים אוקראינים לפרסם הודעות שקוראות לנהוג באלימות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונגד החיילים הרוסים שפלשו לאוקראינה. בנוסף חסמה רוסיה גם את הגישה לטוויטר וליוטיוב. הבית הלבן הביע דאגה מהחסימות, ואמר שמשטר פוטין מסתיר מידע מהציבור.
חברת Meta הודיעה ב-10 במרץ שהפלטפורמות שלה יאפשרו לגולשים להשמיע מסרים בוטים דוגמת "מוות לפולשים הרוסים" – אך לא איומים מפורשים נגד אזרחים. לאחר מכן הבהירו בחברה שהכללים החריגים האלה יחולו רק על גולשים מאוקראינה.
13 צפייה בגלריה
פייסבוק חושפת את השם החדש META
פייסבוק חושפת את השם החדש META
מוסקבה נגד Meta: "ארגון קיצוני"
(צילום: רויטרס)
בנוסף לדיכוי המחאות נגד המלחמה ברחבי רוסיה, מתמודדת המדינה בימים אלה גם עם "בהלת קנייה" – בעקבות הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה. רשת BBC דיווחה שהציבור הרוסי חושש ממחסור במוצרי מזון במרכולים, ומעליית מחירים של המוצרים שזמינים לציבור. כתב BBC במוסקבה שבמרכולים רבים "הסוכר נעלם מהמדפים", ושהמרכול בקרבת מקום מגוריו הטיל הגבלות על רכישה של כמה מוצרים בסיסיים – בהם מלח ושמן לבישול – כדי למנוע בהלת קנייה.
רוסיה דיווחה שבכמה אזורים ברוסיה יש בימים אלה מחסור "לא מוצדק" של סוכר. המדינה אסרה על ייצוא של סוכר עד 31 באוגוסט, וקבעה מכסה פטורה ממכס לייבוא של 30,000 טונות של סוכר וסוכר גולמי. מוצר בסיסי נוסף שהביקוש אליו חריג בימים אלה הוא כוסמת.
13 צפייה בגלריה
סופרמרקט ברוסיה
סופרמרקט ברוסיה
סופרמרקט ברוסיה. דיווחים על בהלת קנייה בעקבות הסנקציות
(צילום: EPA)
סגנית ראש ממשלת רוסיה הבטיחה היום שלמדינה יש "מספיק כוסמת וסוכר" כדי לעמוד בביקוש הגובר – וכי המדינה כלל לא תלויה בייבוא של המוצרים הבסיסיים האלה. ויקטוריה אברמצ'נקו אמרה שהרוסים אוגרים פריטי מזון בסיסיים - כמו סוכר וכוסמת - כפי שעשו בתחילת מגפת הקורונה ב-2020. "כמו ב-2020, אני רוצה להבטיח לאנשים: בנוגע לאספקת סוכר וכוסמת, אנחנו עצמאיים לחלוטין. אין סיבה לבהלת קנייה של המוצרים האלה. יש מספיק לכולם. בהלת הקנייה רק פוגעת ברשת הייצור". אברמצ'נקו הבהירה כי לא יהיה מחסור במוצרי מזון אחרים בשווקים המקומיים.
נמל התעופה הגדול ברוסיה, שרמטייבו במוסקבה, הודיע היום שהוא הוציא לחופשה חמישית מהעובדים ומשעה את גיוסם של עובדים חדשים – בעקבות הסנקציות של מדינות המערב, שסגרו את השמיים לחברות תעופה רוסיות. החודש סגר נמל התעופה שניים מחמשת הטרמינלים שלו.
בהודעת נמל התעופה נמסר כי "מ-16 במרץ חלק מהעובדים בנמל התעופה הבינלאומי שרמטייבו הוצאו לחופשה". בהודעה נאמר שאותם עובדים יקבלו שני-שלישים מהמשכורת שלהם.
אייתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה